9.6.2019 Ajoneuvot Vanhaakin on varaa kehittää, Mercedes näyttää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tulevissa Mersu-malleissa saatetaan nähdä istuinkohtaiset sivuturvatyynyt, joiden suojavaikutus on nykyisiä parempi Miten suojautua autonomisessa ajoneuvossa, jossa istuimien ja istujien asento vaihtelevat ja penkit voidaan tietyissä tilanteissa jopa kääntää selkä menosuuntaan? Yhden vastauksen tarjoaa Mercedes-Benzin tuore ajoneuvoturvallisuuden konseptimalli ESF 2019. Auton turvatyynyjärjestelmä on muokattu uusiksi niin, että airbagit suojaavat silloinkin kun istuja ei ole niihin nähden parhaassa mahdollisessa paikassa tai asennossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suojaavat siivet Eniten ovat muuttuneet sivuturvatyynyt. Ne on sijoitettu etuistuinten runkoon eikä B-pilariin tai sen runkoon kuten nykyisin. Noin 40 litran tyynyt ovat näin aina matkustajan kannalta oikeassa kohdassa, jos törmäys tapahtuu. Sivuturvatyynyt konseptiautossa on sijoitettu istuinten runkoon. Kun noin 40 litran tyynyt laukaeavat, ne ympäröivät matkustajan istuimen molemmin puolin siipien tapaan. Suoja-alue ulottuu käsivarsista hartoiden kautta pään alueelle asti. Kaksipuoliset tyynyt vaimentavat liikevoimia myös törmäyssuunnan vastakkaisella puolella ja voivat esimerkiksi estää etumatkustajien iskeytymisen toisiinsa. Muutokset ulottuvat myös kuljettajan etuturvatyynyyn. ESF-auton madalletun ohjauspyörän keskelle ei iso airbag enää mahtuisikaan, joten tyyny on siirretty kojelaudan yläosaan. – Etuturvatyyny ei enää käänny ohjauspyörän mukana, joten sen suojavaikutus ei riipu ratin asennosta. Tyyny on pystymallisempi ja suurempikin kuin tähän mennessä, turvallisuusinsinööri Claus Geisler näytti ESF-auton esittelytilaisuudessa Stuttgartissa. Etuturvatyynyn koko on nyt peräti 120 litraa. Auetessaan se levittäytyy kuljettajan eteen ohjauspyörän yli. Lämpökamera näyttää, kuinka takaturvavyön lämmitys toimii. Kokeiltaessa vyöt tuntuvat liiankin kuumilta. Turvavöissä lämmitys Robottiauton ohjaamon turvallisuuskonseptiin kuuluu muitakin innovaatioita, jotka toimivat yhteistyössä uusien turvatyynyjen kanssa. Esimerkiksi ohjauspyörä on vedetty kiinni kojelautaan ja polkimet sisälle lattiaan, kun autolla ajetaan autonomisesti. Myös etuturvavyöt on integroitu istuimiin niin, että vyö kulkee entistä tiiviimmin kiinni vartalossa. Turvavöissä on tehokiristimet, jotka toimivat sähkömoottoreilla. Vyöt ovat niin tehokkaat, että ne vetävät vaikkapa eteenpäin kumartuneen istujan takaisin pystyasentoon, jos auton Pre-Safe -järjestelmä havaitsee törmäysvaaran. Takaturvavöiden käytön houkuttavuutta ja helppoutta on parannettu muun muassa valaistuilla ja kohoavilla turvavyölukoilla ja lämmitettävillä vöiden hihnoilla. Lämmitys on kaiken lisäksi hyvin tehokas, mikä voi olla valtti pohjoisen olosuhteissa. Päälle puettaessa vyö kuumentaa ihoa melkein liikaakin ohuen kesäpaidan läpi. Teksti: Kari Pitkänen Kuvat: Kari Pitkänen, valmistaja Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt