9.6.2019 Ajoneuvot Vanhaakin on varaa kehittää, Mercedes näyttää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tulevissa Mersu-malleissa saatetaan nähdä istuinkohtaiset sivuturvatyynyt, joiden suojavaikutus on nykyisiä parempi Miten suojautua autonomisessa ajoneuvossa, jossa istuimien ja istujien asento vaihtelevat ja penkit voidaan tietyissä tilanteissa jopa kääntää selkä menosuuntaan?Yhden vastauksen tarjoaa Mercedes-Benzin tuore ajoneuvoturvallisuuden konseptimalli ESF 2019. Auton turvatyynyjärjestelmä on muokattu uusiksi niin, että airbagit suojaavat silloinkin kun istuja ei ole niihin nähden parhaassa mahdollisessa paikassa tai asennossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuojaavat siivetEniten ovat muuttuneet sivuturvatyynyt. Ne on sijoitettu etuistuinten runkoon eikä B-pilariin tai sen runkoon kuten nykyisin. Noin 40 litran tyynyt ovat näin aina matkustajan kannalta oikeassa kohdassa, jos törmäys tapahtuu.Sivuturvatyynyt konseptiautossa on sijoitettu istuinten runkoon. Kun noin 40 litran tyynyt laukaeavat, ne ympäröivät matkustajan istuimen molemmin puolin siipien tapaan. Suoja-alue ulottuu käsivarsista hartoiden kautta pään alueelle asti. Kaksipuoliset tyynyt vaimentavat liikevoimia myös törmäyssuunnan vastakkaisella puolella ja voivat esimerkiksi estää etumatkustajien iskeytymisen toisiinsa.Muutokset ulottuvat myös kuljettajan etuturvatyynyyn. ESF-auton madalletun ohjauspyörän keskelle ei iso airbag enää mahtuisikaan, joten tyyny on siirretty kojelaudan yläosaan.– Etuturvatyyny ei enää käänny ohjauspyörän mukana, joten sen suojavaikutus ei riipu ratin asennosta. Tyyny on pystymallisempi ja suurempikin kuin tähän mennessä, turvallisuusinsinööri Claus Geisler näytti ESF-auton esittelytilaisuudessa Stuttgartissa.Etuturvatyynyn koko on nyt peräti 120 litraa. Auetessaan se levittäytyy kuljettajan eteen ohjauspyörän yli.Lämpökamera näyttää, kuinka takaturvavyön lämmitys toimii. Kokeiltaessa vyöt tuntuvat liiankin kuumilta.Turvavöissä lämmitysRobottiauton ohjaamon turvallisuuskonseptiin kuuluu muitakin innovaatioita, jotka toimivat yhteistyössä uusien turvatyynyjen kanssa.Esimerkiksi ohjauspyörä on vedetty kiinni kojelautaan ja polkimet sisälle lattiaan, kun autolla ajetaan autonomisesti.Myös etuturvavyöt on integroitu istuimiin niin, että vyö kulkee entistä tiiviimmin kiinni vartalossa. Turvavöissä on tehokiristimet, jotka toimivat sähkömoottoreilla. Vyöt ovat niin tehokkaat, että ne vetävät vaikkapa eteenpäin kumartuneen istujan takaisin pystyasentoon, jos auton Pre-Safe -järjestelmä havaitsee törmäysvaaran.Takaturvavöiden käytön houkuttavuutta ja helppoutta on parannettu muun muassa valaistuilla ja kohoavilla turvavyölukoilla ja lämmitettävillä vöiden hihnoilla.Lämmitys on kaiken lisäksi hyvin tehokas, mikä voi olla valtti pohjoisen olosuhteissa. Päälle puettaessa vyö kuumentaa ihoa melkein liikaakin ohuen kesäpaidan läpi.Teksti: Kari Pitkänen Kuvat: Kari Pitkänen, valmistaja Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti