4.2.2019 Ajoneuvot Venttiilit vapauteen: Koenigsegg aikoo mullistaa polttomoottorin Koenigsegg Regera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Freevalve-tytäryhtiö on kehittänyt nokka-akselitonta venttiiliohjausta vuosia. Nyt järjestelmä aiotaan tuoda tuotantoon uudessa superautossa. Huippunopeista superautoista tuttu ruotsalainen Koenigsegg kertoo myyneensä 20 prosenttia osakkeistaan National Electric Vehicle Swedenille, NEVSille. Yhtiö tunnetaan parhaiten Saabin konkurssipesän haltijana, vaikka on NEVS yrittänyt sähköautojakin vuosituhannen vaihteen Saab-malleista kehittää.Tuotekehitykseen tarvittavien rahavarojen lisäksi osakemyynti mahdollistaa Koenigseggin tuotantovolyymin kasvun, ja arvatenkin NEVSin teknologia hyödyntää myös Koenigseggin hybridikehitystä.Christian von Koenigseggin luotsaama tehdas ei suinkaan aio esitellä kompaktia etuvetoista katumaasturia, vaan yhtiön päämies haaveilee vain noin miljoona euroa maksavan superauton kehittämisestä. Sen avulla yhtiö aikoo kasvattaa tuotantomääränsä kymmenistä muutamiin satoihin autoihin vuodessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFreevalve tuotantoonRoad&Track-lehden saamien tietojen mukaan uusi "budjetti-Koenigsegg" aiotaan tuoda markkinoille nokka-akselittomalla polttomoottorilla. Koenigseggin tytäryhtiö Freevalve on kehittänyt vuosia venttiiliohjausta, jossa perinteisen nokka-akselin sijaan imu- ja pakoventtiilit avautuvat pneumaattisesti. Järjestelmän edut ovat valtavat: venttiiliohjaus vapautetaan perinteisen mekaniikan rajoitteista, ja moottorin kaasuvirtaus siirtyy täysin elektroniikan ohjattavaksi.Koenigseggin mukaan Freevalve-teknologia mahdollistaa saman moottorin käytön esimerkiksi bensiinillä, dieselillä tai puhtaalla alkoholilla. Myös kaksi- ja nelitahtisuuden välillä voidaan siirtyä pelkän ohjelmiston avulla.Christian von Koenigsegg onkin kuvaillut Jalopnik-sivustolle Freevalvea "venttiiliohjaus nokka-akselilla on kuin pianon soittoa harjalla, pneumaattinen ohjaus on kuin pianon soittoa sormin".Tavoitteena hiilineutraaliusKoenigseggin mukaan yksi Freevalven tavoitteista on tehdä polttomoottorista täysin hiilineutraali, ja energiatehokkuutta tehostetaan NEVSiltä saadulla hybriditeknologialla.Von Koenigseggin mukaan pneumaattinen venttiiliohjaus tuo huomattavia etuja esimerkiksi täysetanolimoottorin kylmäkäynnistykseen, mikä teoriassa mahdollistaisi etanolipolttoaineissa osin käytetyn bensiiniosuuden poistamista. Esimerkiksi E85-polttoaineessa etanolia on enintään 85 prosenttia ja bensiiniä on vähintään 15 prosenttia.Epäilemättä Koenigsegg aikoo varmasti käyttää Freevalve-teknologiaansa myös lisätehoon.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Aake Kinnunen, lähde: Road&Track Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen