4.2.2019 Ajoneuvot Venttiilit vapauteen: Koenigsegg aikoo mullistaa polttomoottorin Koenigsegg Regera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Freevalve-tytäryhtiö on kehittänyt nokka-akselitonta venttiiliohjausta vuosia. Nyt järjestelmä aiotaan tuoda tuotantoon uudessa superautossa. Huippunopeista superautoista tuttu ruotsalainen Koenigsegg kertoo myyneensä 20 prosenttia osakkeistaan National Electric Vehicle Swedenille, NEVSille. Yhtiö tunnetaan parhaiten Saabin konkurssipesän haltijana, vaikka on NEVS yrittänyt sähköautojakin vuosituhannen vaihteen Saab-malleista kehittää. Tuotekehitykseen tarvittavien rahavarojen lisäksi osakemyynti mahdollistaa Koenigseggin tuotantovolyymin kasvun, ja arvatenkin NEVSin teknologia hyödyntää myös Koenigseggin hybridikehitystä. Christian von Koenigseggin luotsaama tehdas ei suinkaan aio esitellä kompaktia etuvetoista katumaasturia, vaan yhtiön päämies haaveilee vain noin miljoona euroa maksavan superauton kehittämisestä. Sen avulla yhtiö aikoo kasvattaa tuotantomääränsä kymmenistä muutamiin satoihin autoihin vuodessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Freevalve tuotantoon Road&Track-lehden saamien tietojen mukaan uusi "budjetti-Koenigsegg" aiotaan tuoda markkinoille nokka-akselittomalla polttomoottorilla. Koenigseggin tytäryhtiö Freevalve on kehittänyt vuosia venttiiliohjausta, jossa perinteisen nokka-akselin sijaan imu- ja pakoventtiilit avautuvat pneumaattisesti. Järjestelmän edut ovat valtavat: venttiiliohjaus vapautetaan perinteisen mekaniikan rajoitteista, ja moottorin kaasuvirtaus siirtyy täysin elektroniikan ohjattavaksi. Koenigseggin mukaan Freevalve-teknologia mahdollistaa saman moottorin käytön esimerkiksi bensiinillä, dieselillä tai puhtaalla alkoholilla. Myös kaksi- ja nelitahtisuuden välillä voidaan siirtyä pelkän ohjelmiston avulla. Christian von Koenigsegg onkin kuvaillut Jalopnik-sivustolle Freevalvea "venttiiliohjaus nokka-akselilla on kuin pianon soittoa harjalla, pneumaattinen ohjaus on kuin pianon soittoa sormin". Tavoitteena hiilineutraalius Koenigseggin mukaan yksi Freevalven tavoitteista on tehdä polttomoottorista täysin hiilineutraali, ja energiatehokkuutta tehostetaan NEVSiltä saadulla hybriditeknologialla. Von Koenigseggin mukaan pneumaattinen venttiiliohjaus tuo huomattavia etuja esimerkiksi täysetanolimoottorin kylmäkäynnistykseen, mikä teoriassa mahdollistaisi etanolipolttoaineissa osin käytetyn bensiiniosuuden poistamista. Esimerkiksi E85-polttoaineessa etanolia on enintään 85 prosenttia ja bensiiniä on vähintään 15 prosenttia. Epäilemättä Koenigsegg aikoo varmasti käyttää Freevalve-teknologiaansa myös lisätehoon. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Aake Kinnunen, lähde: Road&Track Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?