4.2.2019

Venttiilit vapauteen: Koenigsegg aikoo mullistaa polttomoottorin

Koenigsegg Regera

Freevalve-tytäryhtiö on kehittänyt nokka-akselitonta venttiiliohjausta vuosia. Nyt järjestelmä aiotaan tuoda tuotantoon uudessa superautossa.

Huippunopeista superautoista tuttu ruotsalainen Koenigsegg kertoo myyneensä 20 prosenttia osakkeistaan National Electric Vehicle Swedenille, NEVSille. Yhtiö tunnetaan parhaiten Saabin konkurssipesän haltijana, vaikka on NEVS yrittänyt sähköautojakin vuosituhannen vaihteen Saab-malleista kehittää.

Tuotekehitykseen tarvittavien rahavarojen lisäksi osakemyynti mahdollistaa Koenigseggin tuotantovolyymin kasvun, ja arvatenkin NEVSin teknologia hyödyntää myös Koenigseggin hybridikehitystä.

Christian von Koenigseggin luotsaama tehdas ei suinkaan aio esitellä kompaktia etuvetoista katumaasturia, vaan yhtiön päämies haaveilee vain noin miljoona euroa maksavan superauton kehittämisestä. Sen avulla yhtiö aikoo kasvattaa tuotantomääränsä kymmenistä muutamiin satoihin autoihin vuodessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Freevalve tuotantoon

Road&Track-lehden saamien tietojen mukaan uusi "budjetti-Koenigsegg" aiotaan tuoda markkinoille nokka-akselittomalla polttomoottorilla. Koenigseggin tytäryhtiö Freevalve on kehittänyt vuosia venttiiliohjausta, jossa perinteisen nokka-akselin sijaan imu- ja pakoventtiilit avautuvat pneumaattisesti. Järjestelmän edut ovat valtavat: venttiiliohjaus vapautetaan perinteisen mekaniikan rajoitteista, ja moottorin kaasuvirtaus siirtyy täysin elektroniikan ohjattavaksi.

Koenigseggin mukaan Freevalve-teknologia mahdollistaa saman moottorin käytön esimerkiksi bensiinillä, dieselillä tai puhtaalla alkoholilla. Myös kaksi- ja nelitahtisuuden välillä voidaan siirtyä pelkän ohjelmiston avulla.

Christian von Koenigsegg onkin kuvaillut Jalopnik-sivustolle Freevalvea "venttiiliohjaus nokka-akselilla on kuin pianon soittoa harjalla, pneumaattinen ohjaus on kuin pianon soittoa sormin".

Tavoitteena hiilineutraalius

Koenigseggin mukaan yksi Freevalven tavoitteista on tehdä polttomoottorista täysin hiilineutraali, ja energiatehokkuutta tehostetaan NEVSiltä saadulla hybriditeknologialla.

Von Koenigseggin mukaan pneumaattinen venttiiliohjaus tuo huomattavia etuja esimerkiksi täysetanolimoottorin kylmäkäynnistykseen, mikä teoriassa mahdollistaisi etanolipolttoaineissa osin käytetyn bensiiniosuuden poistamista. Esimerkiksi E85-polttoaineessa etanolia on enintään 85 prosenttia ja bensiiniä on vähintään 15 prosenttia.

Epäilemättä Koenigsegg aikoo varmasti käyttää Freevalve-teknologiaansa myös lisätehoon.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Aake Kinnunen, lähde: Road&Track

Luetuimmat