4.2.2019 Ajoneuvot Venttiilit vapauteen: Koenigsegg aikoo mullistaa polttomoottorin Koenigsegg Regera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Freevalve-tytäryhtiö on kehittänyt nokka-akselitonta venttiiliohjausta vuosia. Nyt järjestelmä aiotaan tuoda tuotantoon uudessa superautossa. Huippunopeista superautoista tuttu ruotsalainen Koenigsegg kertoo myyneensä 20 prosenttia osakkeistaan National Electric Vehicle Swedenille, NEVSille. Yhtiö tunnetaan parhaiten Saabin konkurssipesän haltijana, vaikka on NEVS yrittänyt sähköautojakin vuosituhannen vaihteen Saab-malleista kehittää.Tuotekehitykseen tarvittavien rahavarojen lisäksi osakemyynti mahdollistaa Koenigseggin tuotantovolyymin kasvun, ja arvatenkin NEVSin teknologia hyödyntää myös Koenigseggin hybridikehitystä.Christian von Koenigseggin luotsaama tehdas ei suinkaan aio esitellä kompaktia etuvetoista katumaasturia, vaan yhtiön päämies haaveilee vain noin miljoona euroa maksavan superauton kehittämisestä. Sen avulla yhtiö aikoo kasvattaa tuotantomääränsä kymmenistä muutamiin satoihin autoihin vuodessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFreevalve tuotantoonRoad&Track-lehden saamien tietojen mukaan uusi "budjetti-Koenigsegg" aiotaan tuoda markkinoille nokka-akselittomalla polttomoottorilla. Koenigseggin tytäryhtiö Freevalve on kehittänyt vuosia venttiiliohjausta, jossa perinteisen nokka-akselin sijaan imu- ja pakoventtiilit avautuvat pneumaattisesti. Järjestelmän edut ovat valtavat: venttiiliohjaus vapautetaan perinteisen mekaniikan rajoitteista, ja moottorin kaasuvirtaus siirtyy täysin elektroniikan ohjattavaksi.Koenigseggin mukaan Freevalve-teknologia mahdollistaa saman moottorin käytön esimerkiksi bensiinillä, dieselillä tai puhtaalla alkoholilla. Myös kaksi- ja nelitahtisuuden välillä voidaan siirtyä pelkän ohjelmiston avulla.Christian von Koenigsegg onkin kuvaillut Jalopnik-sivustolle Freevalvea "venttiiliohjaus nokka-akselilla on kuin pianon soittoa harjalla, pneumaattinen ohjaus on kuin pianon soittoa sormin".Tavoitteena hiilineutraaliusKoenigseggin mukaan yksi Freevalven tavoitteista on tehdä polttomoottorista täysin hiilineutraali, ja energiatehokkuutta tehostetaan NEVSiltä saadulla hybriditeknologialla.Von Koenigseggin mukaan pneumaattinen venttiiliohjaus tuo huomattavia etuja esimerkiksi täysetanolimoottorin kylmäkäynnistykseen, mikä teoriassa mahdollistaisi etanolipolttoaineissa osin käytetyn bensiiniosuuden poistamista. Esimerkiksi E85-polttoaineessa etanolia on enintään 85 prosenttia ja bensiiniä on vähintään 15 prosenttia.Epäilemättä Koenigsegg aikoo varmasti käyttää Freevalve-teknologiaansa myös lisätehoon.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Aake Kinnunen, lähde: Road&Track Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Tekniikka Tunnetulta autovalmistajalta uusi aluevaltaus: uudelleenkäytettävän raketin koelaukaisu 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”