4.4.2021

Vielä kerran juhlan kunniaksi – Jaguar E-TYPE REBORN

Jaguar E-Type Reborn

Yksi ikonisimmista urheiluautoista ja maailman kauneimmaksi autoksikin kehuttu Jaguar E-Type syntyy uudelleen Jaguar Classicin käsissä. Mallin ensiesittelystä tuli 15. maaliskuuta kuluneeksi tasan 60 vuotta.

E-type on auto, jonka vähänkin autoista kiinnostunut tunnistaa vilkaisulla, ja joka kerää vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen palstatilaa autolehdissä. Moottori ei tee tähän poikkeusta, olemmehan esitelleet sen muun muassa käytettynä erikoisuutena ja sähköautona sekä kertoneet F-Type Heritage 60 Edition -tribuuttimallista.

Nyt kun mallin esittelystä Geneven autonäyttelyssä on kulunut pyöreät 60 vuotta, sitä on aika juhlistaa isommin. Jaguarilla se tarkoittaa yleensä mitä hienovaraisinta käsittelyä merkin Classic-osastolla. Tällaisesta käsittelystä meillä on esimerkki ainakin E-Typen edeltäjän, D-Typen, kohdalta vuodelta 2018.

Jaguar E-Type Reborn

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Parempi kuin uusi

Jaguar Land Rover Classicin pajalla Englannin Coventryssä on puolitoista hehtaaria tilaa loihtia mitä siistimpiä tehdastuotettuja entisöintejä. E-Typen tapauksessa niitä loihditaan tasan 12 kappaletta, kuusi avo- ja kuusi kovakattoista yksilöä.

Kaikenlaisen entisöintityön tarkoitus on tietysti sananmukaisesti saattaa vanha esine sellaiseen kuntoon, kuin se oli uutena. Joskus entisöinnin kohteesta tulee uuttakin parempi, mikä on hyvä siinä tapauksessa, että kunnioitus entisöinnin kohdetta kohtaan säilyy. Tähän on vastattava, että jos tehtaan oma entisöintiosasto ei osaa kunnioittaa vanhaa mallia, kuka sitten. Niinpä JLR Classic on mitä korkeimmalla hienovaraisuuden tasolla lähtenyt hiomaan auton nyansseja entistä ehommiksi.

Jaguar E-Type Reborn

Tekniikan puolella ehostukset näkyvät ensimmäisenä moottorin ominaisuuksissa. Tunnettua 3,8-litraista XK-rivikuutosta on hemmoteltu uudella sähköflektillä varustetulla ”1961-style” -jäähdyttimellä, elektronisella sytytyksellä sekä harjatusta ruostumattomasta teräksestä valmistetulla pakosarjalla, jonka luvataan takaavan alkuperäistäkin matalammat suorakuutosen äänet.

Moottorin tarjoamat 265 hevosvoimaa välitetään viisivaihteiselle käsivaihteistolle. Sujuvat vaihteenvaihdot taataan varta vasten näitä kahtatoista autoa varten kehitetyllä vinohampaisella laatikolla, jossa kaikki pykälät on synkronoitu ja välitetty lyhyiksi.

Maalia myöten mietitty

Autojen ulkovärit nimetään yleensä inspiroivasti, vaikka hädin tuskin kukaan muistaa kaupasta ulos ajaessaan, minkä niminen valittu ulkoväri sattuikaan olemaan, eikä tuiki tavallisen auton väristä tavallisesti paljon puhetta sen jälkeenkään synny. Muistoja täyteen ladatun historiallisen ajoneuvon idea on kuitenkin se, että vähän kaikessa on jokin tarina taustalla. Näin on myös ulkovärien kohdalla.

Kovakattoiset mallit maalataan hopeanharmaalla, jonka nimi on ”Flat Out Grey”. Tarina sen taustalla on, että kun Jaguarin markkinointijohtaja Bob Berry lähti viemään kovakattoista esittelyautoa maanteitä pitkin Geneveen, käskettiin hänen ajaa ”flat out” eli ”sukka syylärissä”, jotta auto ehtisi ajoissa parrasvaloihin.

Jaguar E-Type Reborn

Avokattoisten väri puolestaan ilmentää brittiläistä autourheilun historiaa ja on nimeltään ”Drop Everything Green”. Idiomaattisen lausahduksen taustalla on se, että toinen kuljettaja, mekaanikko Norman Dewis määrättiin lopettamaan saman tien se mitä oli tekemässä ja lähtemään Cabrion kanssa Geneveen seuraavan päivään ohjelmaa varten, ja ajaen lähes tauotta yötä päivää. Tarinoilla oli onnellinen loppu, kun molemmat kuljettajat pääsivät ajoissa perille, ja automaailma sai E-Typensä.

Sisätila

Kun E-Type sai ensi-iltansa maaliskuussa 1961, vain joitakin satelliitteja oli laukaistu kiertoradalle ja ensimmäinen ihminen, Juri Gagarin, tulisi nousemaan sinne noin kuukauden kuluttua. Mistään GPS-paikannusjärjestelmästä ei siis ollut tietoakaan. Sen sijaan uudelleensyntyneen E-Typen hienosti kojelaudan alaosaan upotettu Jaguar Classic -tietoviihdejärjestelmä tarjoaa navigaattorin.

Jaguar E-Type Reborn

Sisältä löytyy lisääkin hienoja yksityiskohtia. Jokaista autoa varten erikseen tehty uusi ohjauspyörä saa kruunukseen 24 karaatin kultaisen keskiön. Kaikki on saatu näyttämään erittäin tyylikkäältä, siistiltä ja kalliilta, ja sitähän ne ovatkin. Merkkivuodesta muistutetaan monissa yksityiskohdissa. Värivaihtoehdoissa nähty teema jatkuu keskikonsolin puolella, sillä aivan pelkästään satelliittinavigaattorin varaan ei tarvitse laskea. Konsolissa on nimittäin kartta, johon on kuvailtu reitti Coventrystä Geneveen, ja reitti tietysti riippuu siitä, kummasta mallista on kyse.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaus puhelimella ja toimitus kotiin

Uudelleensyntynyt E-Type kuuluu automaailmassa kohtuullisen haluttujen joukkoon, vielä kun autot myydään todennäköisesti pareittain vain kuudelle eri omistajalle. Valmistaja ei suinkaan tyydy tarjoamaan tuleville ostajille pelkästään autoa, vaan myös niihin liittyvän elämyksen. Tilauskaavakkeen täyttänyt pääsee nimittäin ajamaan E-Typellään upean ”pyhiinvaellusreitin” Coventrystä Geneveen. Sillä reissulla ei takuulla ole kenelläkään kiire.

Jaguar E-Type Reborn

Eli nyt, jos kiinnostuksesi heräsi ja taskustasi sattuu löytymään iso summa ylimääräistä maksuvälinettä, Jaguar Cars kehottaa ystävällisesti olemaan yhteydessä numeroon +44 (0)203 601 1255 tai vaihtoehtoisesti sähköpostitse info@classic.jaguar.co.uk. Katsotaan, saataisiinko näitä herkkuja pari Suomenkin teille.

Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Jaguar Lähteet: Jaguar, Top Gear

Luetuimmat