2.7.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Jaguar E-Type Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa järjestetään oma kokoontuminen Jaguar E-Type -kannalle. Vielä ehtii ostamaan yhden itselleen ja ajamaan paikalle. Aakkosleikissä D-Typen loogisesti korvannut Jaguar E-Type esiteltiin vuonna 1961 Geneven autonäyttelyssä. Nyt on hyvä aika muistaa kyseistä automallia, sillä vielä ehtii Suomessa järjestettävään Jaguar E-Type kokoontumiseen. Tapahtuma on 7. heinäkuuta Snappertunan Café Classic Garagessa. Brittiautoja on vieraillut ennenkin käytettyjen erikoisuuksien sarjassa. Huonoksi tituleerattu Morris Marina, Lahti Classic Motor Shown brittiautoteemaa kantanut Rover 2000 TC sekä edullista ylellisyyttä tarjoillut Rolls-Royce Silver Spirit kuuluivat aiempiin brittiedustajiin. Tällä kertaa vuorossa on suuri kissaeläinpeto. Tarinan mukaan itse Enzo Ferrari on kutsunut E-Typeä maailman kauneimmaksi autoksi. Tämä on valtava kunnianosoitus mieheltä joka suhtautui usein varauksella muihin urheiluautovalmistajiin. Jaguar E-Type on kerännyt valtavasti muitakin suosionosoituksia sekä ulkonäöstä että yleisemmin autona. Kaupan olevan E-typen ruskeita sisätiloja on myynti-ilmoituksen mukaan modifioitu omalla tavalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jaguar E-Type Myynnissä on vuosimallin 1969 Jaguar E-Type ruskealla teemalla. Kyseinen auto on Series 2 -mallisarjaa ja sen mallisarjan kolmesta mallivaihtoehdosta 2+2 -paikkainen coupé. Muut vaihtoehdot tuohon aikaan olivat kaksipaikkainen coupé sekä kaksipaikkainen avoversio. Ensimmäisen sukupolven malliversioissa ajovalot oli peitetty korin muotoja jatkavilla kuvuilla. Myöhemmin nämä poistettiin. Mallisarjoja oli yhteensä kolme. Ensimmäinen Series 1 kohahdutti automaailmaa esittelyn yhteydessä. Sen kuvuilla peitetyt ajovalot, pitkä konepelti, kaukana takana sijaitseva ohjaamo sekä sulavasti laskeva perä olivat ulkonäkötekijöitä. Ajalle hurjan suorituskyvyn varmisti kuusisylinterisen rivimoottorin 3,8 litran tilavuudesta irrotetut 265 hevosvoimaa. Jaguar E-Type oli myös varsin kevyt noin 1 300 kilogramman omamassallaan. Se oli monella tavalla aikaansa edellä. Erillisjousitus löytyi molemmilta akseleilta ja pysähtymisestä huolehtivat levyjarrut. Ohjaus oli välitetty nopeaksi. Huippunopeutta E-Type keräsi yli 240 kilometriä tunnissa. Myynnissä olevan yksilön moottori on 4,2-litrainen rivikutonen. Moottorin teho ei muuttunut valtavasti E-Typen historian aikana eri moottoreista huolimatta. Pitkälti käsityönä valmistettua autoa päivitettiin tasaiseen tahtiin tuotannon aikana eikä siksi ole oikeastaan täysin selvää mitkä kaikki autot kuuluvat Series 1 -määritelmän alle. Tämänkertainen käytetty erikoisuus on joka tapauksessa seuraavaa mallisarjaa ja sen pellin alta löytyy siten 4,2-litrainen kuusipyttyinen, jonka kaverina on manuaalivaihteisto. Kaupan olevan 2+2 -paikkaisen mallin sivulinja poikkeaa muista. Ulkonäöllisesti Series 2 joutui luopumaan korin muotoja jatkaneista ajovalojen kuvuista. Tämä muutos jakaa vahvasti mielipiteet, mutta huhujen mukaan Jaguarilla ei oltu muutokseen tyytyväisiä. Myös jutun 2+2 -paikkaisen sivulinja poikkeaa selvästi alkuperäisestä E-Typen muodosta. Series 3 toi mukanaan V12-moottorin pitkän pellin alle. Tehoa ei kuitenkaan tullut valtavasti lisää, mutta siitä ei E-Typessä toisaalta koskaan ollut puutetta. Parhaimmillaan V12-moottori tarjosi 272 hevosvoimaa takapyörien selvitettäväksi. E-Typen tavaratilan kansi aukeaa sivulle ja kuvan reunassa näkyykin sarana. Pyöränvaihtotarpeet näyttäisivät kuuluvan kauppaan. Myynti-ilmoitus jättää vielä useita kysymysmerkkejä, joita lienee hyvä selvittää myyjän kanssa ennen kaupantekoa. Esimerkiksi rekisteri- ja verotiedot jäävät saamatta ilman rekisteritunnusta. Toisaalta ei kai tämänhintaista autoa ostetakaan autoa näkemättä ja ilman pitkää keskustelua myyjän kanssa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Jaguar Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 11.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Victory Vegas jäi intiaanien tallaamaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?