2.7.2018

Käytetyt erikoisuudet – Jaguar E-Type

Tori.fi - Jaguar E-Type

Suomessa järjestetään oma kokoontuminen Jaguar E-Type -kannalle. Vielä ehtii ostamaan yhden itselleen ja ajamaan paikalle.

Aakkosleikissä D-Typen loogisesti korvannut Jaguar E-Type esiteltiin vuonna 1961 Geneven autonäyttelyssä. Nyt on hyvä aika muistaa kyseistä automallia, sillä vielä ehtii Suomessa järjestettävään Jaguar E-Type kokoontumiseen. Tapahtuma on 7. heinäkuuta Snappertunan Café Classic Garagessa.

Brittiautoja on vieraillut ennenkin käytettyjen erikoisuuksien sarjassa. Huonoksi tituleerattu Morris Marina, Lahti Classic Motor Shown brittiautoteemaa kantanut Rover 2000 TC sekä edullista ylellisyyttä tarjoillut Rolls-Royce Silver Spirit kuuluivat aiempiin brittiedustajiin. Tällä kertaa vuorossa on suuri kissaeläinpeto.

Tarinan mukaan itse Enzo Ferrari on kutsunut E-Typeä maailman kauneimmaksi autoksi. Tämä on valtava kunnianosoitus mieheltä joka suhtautui usein varauksella muihin urheiluautovalmistajiin. Jaguar E-Type on kerännyt valtavasti muitakin suosionosoituksia sekä ulkonäöstä että yleisemmin autona.

Tori.fi - Jaguar E-Type ohjaamo
Kaupan olevan E-typen ruskeita sisätiloja on myynti-ilmoituksen mukaan modifioitu omalla tavalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaguar E-Type

Myynnissä on vuosimallin 1969 Jaguar E-Type ruskealla teemalla. Kyseinen auto on Series 2 -mallisarjaa ja sen mallisarjan kolmesta mallivaihtoehdosta 2+2 -paikkainen coupé. Muut vaihtoehdot tuohon aikaan olivat kaksipaikkainen coupé sekä kaksipaikkainen avoversio.

Jaguar E-Type series 1
Ensimmäisen sukupolven malliversioissa ajovalot oli peitetty korin muotoja jatkavilla kuvuilla. Myöhemmin nämä poistettiin.

Mallisarjoja oli yhteensä kolme. Ensimmäinen Series 1 kohahdutti automaailmaa esittelyn yhteydessä. Sen kuvuilla peitetyt ajovalot, pitkä konepelti, kaukana takana sijaitseva ohjaamo sekä sulavasti laskeva perä olivat ulkonäkötekijöitä. Ajalle hurjan suorituskyvyn varmisti kuusisylinterisen rivimoottorin 3,8 litran tilavuudesta irrotetut 265 hevosvoimaa.

Jaguar E-Type oli myös varsin kevyt noin 1 300 kilogramman omamassallaan. Se oli monella tavalla aikaansa edellä. Erillisjousitus löytyi molemmilta akseleilta ja pysähtymisestä huolehtivat levyjarrut. Ohjaus oli välitetty nopeaksi. Huippunopeutta E-Type keräsi yli 240 kilometriä tunnissa.

Tori - Jaguar E-Type moottori
Myynnissä olevan yksilön moottori on 4,2-litrainen rivikutonen. Moottorin teho ei muuttunut valtavasti E-Typen historian aikana eri moottoreista huolimatta.

Pitkälti käsityönä valmistettua autoa päivitettiin tasaiseen tahtiin tuotannon aikana eikä siksi ole oikeastaan täysin selvää mitkä kaikki autot kuuluvat Series 1 -määritelmän alle. Tämänkertainen käytetty erikoisuus on joka tapauksessa seuraavaa mallisarjaa ja sen pellin alta löytyy siten 4,2-litrainen kuusipyttyinen, jonka kaverina on manuaalivaihteisto.

Tori - Jaguar E-Type
Kaupan olevan 2+2 -paikkaisen mallin sivulinja poikkeaa muista.

Ulkonäöllisesti Series 2 joutui luopumaan korin muotoja jatkaneista ajovalojen kuvuista. Tämä muutos jakaa vahvasti mielipiteet, mutta huhujen mukaan Jaguarilla ei oltu muutokseen tyytyväisiä. Myös jutun 2+2 -paikkaisen sivulinja poikkeaa selvästi alkuperäisestä E-Typen muodosta.

Series 3 toi mukanaan V12-moottorin pitkän pellin alle. Tehoa ei kuitenkaan tullut valtavasti lisää, mutta siitä ei E-Typessä toisaalta koskaan ollut puutetta. Parhaimmillaan V12-moottori tarjosi 272 hevosvoimaa takapyörien selvitettäväksi.

Tori.fi - E-type tavaratila
E-Typen tavaratilan kansi aukeaa sivulle ja kuvan reunassa näkyykin sarana. Pyöränvaihtotarpeet näyttäisivät kuuluvan kauppaan.

Myynti-ilmoitus jättää vielä useita kysymysmerkkejä, joita lienee hyvä selvittää myyjän kanssa ennen kaupantekoa. Esimerkiksi rekisteri- ja verotiedot jäävät saamatta ilman rekisteritunnusta. Toisaalta ei kai tämänhintaista autoa ostetakaan autoa näkemättä ja ilman pitkää keskustelua myyjän kanssa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Jaguar

Kommentoi artikkelia