23.4.2018

Käytetyt erikoisuudet – Morris Marina

Morris Marina Tori.fi

Morris Marina on Jeremy Clarksonin mielestä eräs kaikkien aikojen huonoimmista autoista. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen.


British Leyland saapui yritysfuusion jäljiltä 70-luvulle tarjoamalla kuluttajille 40- ja 50-lukujen puolella kehitettyjä automalleja. Uutta oli saatava ja vuonna 1971 markkinoille tuotiin Morris Marina. Edullisesta uutuudesta muodostui suosittu erityisesti kotimarkkinoilla.

Morris Marina
Konservatiiviseksi suunniteltu Morris Marina oli uutena ostettaessa kohtuuhintainen auto.

Morris Marinalla ei tavoiteltu edistyksellisyyttä tai erikoisuutta. Kyseessä oli yksinkertainen tuote, joka pohjautui monelta osin vanhoihin ratkaisuihin. Samoihin aikoihin ilmestynyt Austin Allegro oli teknisessä mielessä kunnianhimoisempi yritys British Leylandilta.

BBC:n auto-ohjelmassa Clarkson's Car Years Jeremy Clarkson vertasi juuri näitä kahta mallia pohtien lähinnä kumpi autoista on lopulta huonompi. Voitaneen paljastaa, että Marina voitti vertailun. Tällä kertaa voitto kuitenkin tarkoittaa huonompaa autoa.

[embed]https://youtube.com/watch?v=3UJfbunHVuc&t[/embed]

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Morris Marina

Myynnissä on hienokuntoiselta vaikuttava Morris Marina ja hintapyynti on sen mukainen. Hyväkuntoisesta kannattaakin maksaa, sillä kunnostaminen on aina kallista ja kuluttavaa. Marinat ovat käyneet harvinaisiksi saarivaltion ulkopuolella.

Morris Marina ohjaamo
Sisätiloissa on runsaasti ruskeaa väriä. Pitkäliikkeinen vaihdekeppi käskyttää nelivaihteista laatikkoa.

Marinaa sai myös esimerkiksi kaksiovisena, mutta tämä yksilö on varustettu neljällä ovella. Vihreä maalipinta yhdistettynä ruskeaan sisustukseen luo suorastaan ylellisen mielikuvan. Ilmoituksen mukaan käyttöönottopäivä on vuoden 1976 puolella, mutta Trafin tiedoissa vuosi on 1977.

Mittarilukemaksi on merkitty 28 000 kilometriä, joka vastaa edellisen katsastuksen yhteydessä ylös merkittyä lukemaa. Tämän perusteella autolla ei siis ole juuri ajettu kahteen vuoteen. Museorekisteröity Marina kaipaa pian ainakin katsastusta, sillä leima on menossa umpeen heinäkuussa.

Tori.fi Morris Marina
Näiden mittasuhteiden alla piilee etumoottori ja takaveto. Moottori on nelisylinterinen ja 1,3-litrainen.

Perustarpein

Myynnissä oleva yksilö henkii hienosti Marinan yksinkertaista ja edullista luonnetta, sillä se on varusteltu mallisarjan tehottomimmalla moottorilla. Tämä tarkoittaa 1,3-litran tilavuutta ja noin 56 hevosvoiman huipputehoa. Sitkeä moottori liikuttanee vain 900 kilogrammaa painavaa autoa riittävällä tavalla.

Morris Marina takaa
Jousitusratkaisuna on jäykkä taka-akseli lehtijousin ja edessä vääntösauvajousitus.

Moottori on sijoitettu eteen pitkittäin ja Marina on takavetoinen. Etuakselilla on vääntösauvajousitus ja jäykän taka-akselin parina on lehtijouset. Auton neljästä vaihteesta sopivin valitaan käsin.

Aikanaan Marinaa moitittiin muun muassa pitkistä vaihdekepin liikkeistä sekä korkeasta melutasosta. Lisäksi kritiikkiä keräsi takajousituksen toiminta sorapinnoilla. Ajettavuus kuitenkin parani tuotannon aikana tehtyjen uudistusten myötä.

Morris Marina Torissa
Morris Marina saattaa olla harrasteautona mielenkiintoinen osin siksikin, että sitä on niin kovasti parjattu.

Sen kiehtovuus harrasteautona saattaa jopa hyötyä heikosta maineesta. Morris Marina herättänee aina keskustelua autoharrastajien piireissä - oli se sitten puolesta tai vastaan. Aikanaan jopa tylsänä pidetty auto jakaa mielipiteet, mutta vasta koeajon jälkeen olisi mahdollista muodostaa oma näkemys.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat