25.7.2018 Ajoneuvot Voihan pikkuveljen hammasraudat: uusi Audi Q3 irvistää kuin Q8 Static photo Colour: Turbo blue Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Audi Q3 tuo suosittuun kompaktiin katumaasturiin lisää tilaa ja teknologiaa. Audi Q3 on ollut saksalaismerkille melkoinen menestys, sillä vuonna 2011 esitelty ensimmäinen mallipolvi ennätti kerätä komean 1,1 miljoonan auton myynnin vajaassa seitsemässä vuodessa. Niinpä toisen mallipolven pääasiallinen viesti on "enemmän samaa", mutta muutoksiakin on toki tehty. Samalla Q3 liittyy Audin tämän vuoden mallistovyörytykseen.Pituutta Audi Q3 on venynyt 97 mm (nyt 4 485 mm), leveyttä on kertynyt 18 mm lisää ja jännittävästi auto on 5 mm edeltäjäänsä matalampi. Samalla akseliväli on kasvanut 77 millimetrillä. Audin mukaan kokomuutos auttaa sijoittamaan Q3:n paremmin Q5:n ja ilmeikkään Q2:n väliin. Samalla kasvusuunta näkyy positiivisesti sisätiloissa. Pinnan alla uusi Q3 perustuu MQB A2 -pohjarakenteeseen esimerkiksi Volkswagen Tiguanin tavoin.Ulkoisesti kyse on vaivihkaisesta kehittymisestä Audin uutta kulmikkaampaa tyyliä kohti. Suurin muutos on keulassa, jossa Q3 irvistää nyt Q8:n tavoin ristikkomaskin voimin. Muuten muutokset ovat olleet rauhallisempia, pyöreyden aikakauden väistyessä kulmaviivaimen tieltä. Ajovaloissa päivän sana ovat isommista malleista tutut ledit ja vannekokoja on saatavilla aina 17 tuumasta 20 tuumaan. Takapuskurin mielenkiintoisin yksityiskohta on näkyvien pakoputkien puuttuminen, jolla on raivattu tilaa sensoreille ja vetokoukkumahdollisuudelle.Sisällä tyyli on tuttua tämän hetken Audia. Virtuaalimittaristo on vakiovaruste, joskin saatavilla kahtena eri versiona, ja se hallitsee kojelaudan tietotulvaa yhdessä kosketuspohjaisen MMI-näytön kanssa. Isommista sedaneista poiketen ilmastointia hallitaan vielä klassisesti napein ja nupein. Takaistuimet kaatuvat vakiovarusteisesti kolmessa osassa (40/20/40) ja pituussäädön lisäksi takapenkin selkänojille on peräti seitsemän eri kallistuskulmaa.Samalla tavaratilassa on suoritettu ihmeitä, sillä istuimista riippuen tavaratilaa on 530–675 litraa, peräti 215 litraa aiempaa enemmän, ja takaistuimet kaadettuna sälää voi kerätä jopa 1 525 litran edestä. Pienempinä parannuksina hattuhyllyn voi varastoida tavaratilan pohjan alle ja sillä välin tavaratilan pohja pysyy itsestään ylhäällä.Euroopassa Audi Q3 nähdään aluksi kolmen bensiinimoottorin ja yhden dieselin voimin. Dieselinä on 2,0-litrainen 150 hevosvoiman 35 TDI, joka nähdään alussa nelivedon ja manuaalivaihteiston parina, etuvedon, S tronic -automaattivaihteiston ja 190 hevosvoiman (40 TDI?) version seuratessa myöhemmin.Bensiinimalleja ovat 1,5-litrainen 35 TFSI ja 2,0-litraiseen perustuvat 40 TFSI ja 45 TFSI. Pienin moottori tulee tarjolle 150 hevosvoiman etuvetona ja sen vaihteistona on alkuvaiheessa 7-vaihteinen S tronic -automaatti. Suuremmat bensiinimoottorit ovat quattro with ultra -nelivedolla ja samalla automaativaihteistolla varustettuja, 40 TFSI:n ollessa 190 hv ja 45 TFSI:n ollessa 230 hv.Uusi toisen polven Audi Q3 saapuu Euroopassa myyntiin marraskuussa 2018. https://youtube.com/watch?v=qlgXjLZ4LTc Lähteet: Audi, Car Magazine Kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen