19.7.2021

Volkswagen hyödyntää 3D-tulostettuja osia kantavissa rakenteissa

Volkswagenilta 3d-tulostettuja osia

Autonvalmistaja Volkswagen kehittää kantavien rakenteiden 3D-tulostettuja osia tuotantoa varten. HP ja Siemens ovat mukana yhteistyöprojektissa.

Saksalainen autonvalmistajajätti tutkii mahdollisuuksia hyödyntää 3D-tulostettuja osia autojen kantavissa rakenteissa. Volkswagenin yhteistyökumppaneiksi on valikoitutunut Hewlett-Packard Company ja Siemens.

Volkswagen sertifioi jo prototyyppejä tavoitteenaan saavuttaa vuoteen 2025 mennessä 100 000 osan vuosituotanto. Uuden teknologian kiinnostavuus perustuu mahdollisuuteen saavuttaa selvästi perinteisillä menetelmillä valmistettavia osia kevyempiä tuotteita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

3D-tulostettuja osia Volkswagenilta

Autonvalmistaja aikoo hyödyntää menetelmää joka tunnetaan englanniksi nimellä "binder jetting". Tässä nestemäistä liitosainetta suihkutetaan tarkasti pulverimuodossa olevalle raaka-ainepedille ja näin ollen osa valmistuu ikään kuin kerros kerrokselta.

HP toimittaa tätä varten tulostimet ja Siemens vastaa automaatiosta ja käyttöönotosta. Osat toki piirretään valmiiksi tietokoneavusteista suunnittelua (CAD) hyödyntäen aivan kuten muutenkin. Volkswagen valmistaa näitä osia kotitehtaillaan Wolfsburgissa.

Volkswagen on kertonut jo 2018 tahtovansa aloittaa 3D-tulostettujen osien sarjatuotannon, mutta osista, kuten rekisterikilven ympäryksistä, jotka eivät ole kantavia rakenteita. Porsche kertoi noin vuosi takaperin valmistavansa GT2 RS -huippumallin männät 3D-tulostamalla – he toki valmistavat paljon muutakin vielä verrattain uutta tuotantomenetelmää hyödyntäen.

Valmistajan mukaan lopputuloksena saatavat osat voivat olla yli puolet kevyempiä kuin perinteiset vastaavat osat. Volkswagen on tehnyt aiemmin jo kolaritestaustakin 3D-tulostetuille osille, mutta menetelmä ei ole aiemmin ollut riittävän kustannustehokasta. Optimoidulla asemoinnilla Volkswagen on löytänyt tavan tuplata yhdestä tulostuksesta saatavien osien määrä, joka on auttanut leikkaamaan kustannuksia.

Volkswagen hyödyntää tätä uusinta kehitysaskelta myös tietotaidon rakentamiseen. He tutkivat mitä kaikkea 3D-tulostamalla voitaisiin tulevaisuudessa saavuttaa.

Suuria investointeja

Yhtiö on tiettävästi investoinut teknologiaan vuodesta 2018 alkaen jo hyvin pyöreästi arvioituna noin 50 miljoonaa euroa. Heidän 3D-tulostamiseen keskittynyt osastonsa kouluttaa myös työntekijöitään tämän teknologian hyödyntämistä silmällä pitäen.

Volkswagen on aktiivisesti etsinyt, ja kokeillut, erilaisia tulostusmenetelmiä muoviosille, kuten keskikonsoleille, mittaristoille ja puskureille. Lisäksi se on tutkinut metalliosien tulostamista muun muassa imusarjojen, jäähdyttimen kennojen ja erilaisten kannakkeiden osalta. Tätä työtä on jatkunut jo 25 vuotta.

The company has already invested "an amount in the mid-double-digit million euro range" in the 3D printing center since 2018. The center also trains employees in the use of these technologies.

Wolfsburgissa on tällä hetkellä käytössä 13 tulostinta sekä muovi- että metalliosien valmistamiseen. Näin Volkswagen jatkaa innovointia sähköistyksen ja digitalisaation lisäksi myös kosketeltavimmilla alueilla.

Kuva ja lähde: Volkswagen

Luetuimmat