19.7.2021 Ajoneuvot Volkswagen hyödyntää 3D-tulostettuja osia kantavissa rakenteissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonvalmistaja Volkswagen kehittää kantavien rakenteiden 3D-tulostettuja osia tuotantoa varten. HP ja Siemens ovat mukana yhteistyöprojektissa. Saksalainen autonvalmistajajätti tutkii mahdollisuuksia hyödyntää 3D-tulostettuja osia autojen kantavissa rakenteissa. Volkswagenin yhteistyökumppaneiksi on valikoitutunut Hewlett-Packard Company ja Siemens.Volkswagen sertifioi jo prototyyppejä tavoitteenaan saavuttaa vuoteen 2025 mennessä 100 000 osan vuosituotanto. Uuden teknologian kiinnostavuus perustuu mahdollisuuteen saavuttaa selvästi perinteisillä menetelmillä valmistettavia osia kevyempiä tuotteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy3D-tulostettuja osia VolkswageniltaAutonvalmistaja aikoo hyödyntää menetelmää joka tunnetaan englanniksi nimellä "binder jetting". Tässä nestemäistä liitosainetta suihkutetaan tarkasti pulverimuodossa olevalle raaka-ainepedille ja näin ollen osa valmistuu ikään kuin kerros kerrokselta.HP toimittaa tätä varten tulostimet ja Siemens vastaa automaatiosta ja käyttöönotosta. Osat toki piirretään valmiiksi tietokoneavusteista suunnittelua (CAD) hyödyntäen aivan kuten muutenkin. Volkswagen valmistaa näitä osia kotitehtaillaan Wolfsburgissa.Volkswagen on kertonut jo 2018 tahtovansa aloittaa 3D-tulostettujen osien sarjatuotannon, mutta osista, kuten rekisterikilven ympäryksistä, jotka eivät ole kantavia rakenteita. Porsche kertoi noin vuosi takaperin valmistavansa GT2 RS -huippumallin männät 3D-tulostamalla – he toki valmistavat paljon muutakin vielä verrattain uutta tuotantomenetelmää hyödyntäen.Valmistajan mukaan lopputuloksena saatavat osat voivat olla yli puolet kevyempiä kuin perinteiset vastaavat osat. Volkswagen on tehnyt aiemmin jo kolaritestaustakin 3D-tulostetuille osille, mutta menetelmä ei ole aiemmin ollut riittävän kustannustehokasta. Optimoidulla asemoinnilla Volkswagen on löytänyt tavan tuplata yhdestä tulostuksesta saatavien osien määrä, joka on auttanut leikkaamaan kustannuksia.Volkswagen hyödyntää tätä uusinta kehitysaskelta myös tietotaidon rakentamiseen. He tutkivat mitä kaikkea 3D-tulostamalla voitaisiin tulevaisuudessa saavuttaa.Suuria investointejaYhtiö on tiettävästi investoinut teknologiaan vuodesta 2018 alkaen jo hyvin pyöreästi arvioituna noin 50 miljoonaa euroa. Heidän 3D-tulostamiseen keskittynyt osastonsa kouluttaa myös työntekijöitään tämän teknologian hyödyntämistä silmällä pitäen.Volkswagen on aktiivisesti etsinyt, ja kokeillut, erilaisia tulostusmenetelmiä muoviosille, kuten keskikonsoleille, mittaristoille ja puskureille. Lisäksi se on tutkinut metalliosien tulostamista muun muassa imusarjojen, jäähdyttimen kennojen ja erilaisten kannakkeiden osalta. Tätä työtä on jatkunut jo 25 vuotta.The company has already invested "an amount in the mid-double-digit million euro range" in the 3D printing center since 2018. The center also trains employees in the use of these technologies.Wolfsburgissa on tällä hetkellä käytössä 13 tulostinta sekä muovi- että metalliosien valmistamiseen. Näin Volkswagen jatkaa innovointia sähköistyksen ja digitalisaation lisäksi myös kosketeltavimmilla alueilla.Kuva ja lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?