11.10.2022

Volkswagen uudisti ”maailmanmoottorinsa” – T-Roc sai sen jo kesäkuusta alkaen

Vaikka automaailma sähköistyy kovaa vauhtia, myös perinteisiä polttomoottoreita kehitetään edelleen. Volkswagen on kehittänyt myydyintä 1,5-litraista bensiinimoottoriaan.

Volkswagen on kehittänyt myydyintä bensiinimoottoriaan edelleen ja uudet 1,5-litraiset TSI-moottorit nähdään tämän vuoden loppuun mennessä Volkswagenin mallistossa. Suomeen tulleissa Volkswagenin T-Roc-autoissa uudistunut uuden sukupolven evo2-moottoriversio on ollut voimanlähteenä jo kesäkuusta alkaen.

Vuoden loppuun mennessä TSI evo2 -moottori nähdään myös muiden mallien voimanlähteenä. Moottorin kehitystyö mahdollistaa sen, että moottorit noudattavat maailmanlaajuisia päästöstandardeja, kuten Euro 7:ää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Useita versioita tulossa

Volkswagen on ilmoittanut, että uudistunut nelisylinterinen moottori tulee ensin tarjolle 110 kilowatin (150 hv) tehoisena, ja muita versioita nähdään myöhemmin.

Volkswagen on suunnitellut TSI evo2 -moottorit siten, että ne toimivat myös polttoaineilla, joissa on uusiutuvista energianlähteistä valmistettuja ainesosia. Lisäksi moottorit soveltuvat eri tasoisiin hybridiratkaisuihin: esimerkiksi lataushybridissä järjestelmän maksimiteho voi olla jopa 200 kilowattia (272 hv).

Volkswagen on valmistanut maailmanmoottoriaan vuodesta 2012 saakka yhteensä neljä miljoonaa kappaletta.

Kehitystyön tuloksena moottorin polttoainetaloudellisuus on luonnollisesti parantunut. Samalla se takaa pienemmät hiilidioksidipäästöt.

– 1,5 TSI on Volkswagenin moottorivalikoiman kantavia pilareita, sillä sitä käytetään maailmanlaajuisesti niin monessa automallissa, T-Crossista Passat Variantiin. Olemme jatkuvasti kehittäneet kompaktia nelisylinteristä moottoria, joka nyt tarjoaakin hyvin dynaamisen vasteen ja merkittäviä etuja polttoainetaloudessa. Uusimman version merkittäviä ominaisuuksia ovat aktiivinen sylinterinhallinta ACTplus, lähelle moottoria sijoitettu päästöjenhallintayksikkö sekä moderni TSI-Evo-paloprosessi, kertoo Volkswagenin teknisestä kehityksestä vastaava Thomas Ulbrich.

Kehittynyt sylinterien lepuutus

Volkswagenin maailmanmoottorin tarkka mallimerkintä on EA 211 evo2. Uusinta kehitysversiota suunniteltaessa Volkswagenin insinöörit ovat siirtäneet kolmitiekatalysaattorin ja bensiinimoottorin hiukkassuodattimen yhdeksi moottorin viereen sijoitetuksi päästöjenhallintayksiköksi. Tällöin päästöjen hallinta on saatu tehostetummaksi. Uuden moottorin päästöjen hallinnassa ei tarvita myöskään jalometaleja niin paljoa kuin ennen.

Päästöjen vähentämisen kannalta merkittää on myös aktiivinen sylinterinhallintajärjestelmä ACTplus. Kehitystyön ytimessä on ollut parantaa kahden keskimmäisen sylinterin aktivointia ja deaktivointia, jotta moottori kävisi mahdollisimman pehmeästi. Palamisprosessia kaksisylinterikäytössä optimoitiin, mikä mahdollisti aktiivisen sylinterinhallinnan toiminta-alueen laajentamisen.

Uuden moottorin ACTplus-sylinterienlepuutusjärjestelmä merkitsee sitä, ettei kakkos- ja kolmossylintereitä käytetä lainkaan moottorin käydessä pienillä ja keskisuurilla kuormilla ja nopeuksilla. Tämä parantaa kahden aktiivisen sylinterin taloudellisuutta samalla, kun keskimmäiset sylinterit yksinkertaisesti seuraavat perässä käytännössä häviöittä. Kun kaasua painetaan, kaikki sylinterit aktivoidaan taas. Volkswagenin mukaan vaihto kahden ja neljän sylinterin välillä käy lähes huomaamatta.

Moottorissa on myös muuttuvageometrinen turboahdin, sekä korkeapaineruiskutusjärjestelmä, joka tuottaa jopa 350 baarin paineen. Plasmapinnoitetut sylinterit pienentävät kitkaa ja valamisvaiheessa tehdyillä jäähdytyskanavilla varustetut männät mahdollistavat palamisen optimoinnin ja paremman taloudellisuuden.

Lähde: Volkswagen

Luetuimmat