11.10.2022 Ajoneuvot Volkswagen uudisti ”maailmanmoottorinsa” – T-Roc sai sen jo kesäkuusta alkaen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka automaailma sähköistyy kovaa vauhtia, myös perinteisiä polttomoottoreita kehitetään edelleen. Volkswagen on kehittänyt myydyintä 1,5-litraista bensiinimoottoriaan. Volkswagen on kehittänyt myydyintä bensiinimoottoriaan edelleen ja uudet 1,5-litraiset TSI-moottorit nähdään tämän vuoden loppuun mennessä Volkswagenin mallistossa. Suomeen tulleissa Volkswagenin T-Roc-autoissa uudistunut uuden sukupolven evo2-moottoriversio on ollut voimanlähteenä jo kesäkuusta alkaen. Vuoden loppuun mennessä TSI evo2 -moottori nähdään myös muiden mallien voimanlähteenä. Moottorin kehitystyö mahdollistaa sen, että moottorit noudattavat maailmanlaajuisia päästöstandardeja, kuten Euro 7:ää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Useita versioita tulossa Volkswagen on ilmoittanut, että uudistunut nelisylinterinen moottori tulee ensin tarjolle 110 kilowatin (150 hv) tehoisena, ja muita versioita nähdään myöhemmin. Volkswagen on suunnitellut TSI evo2 -moottorit siten, että ne toimivat myös polttoaineilla, joissa on uusiutuvista energianlähteistä valmistettuja ainesosia. Lisäksi moottorit soveltuvat eri tasoisiin hybridiratkaisuihin: esimerkiksi lataushybridissä järjestelmän maksimiteho voi olla jopa 200 kilowattia (272 hv). Volkswagen on valmistanut maailmanmoottoriaan vuodesta 2012 saakka yhteensä neljä miljoonaa kappaletta. Kehitystyön tuloksena moottorin polttoainetaloudellisuus on luonnollisesti parantunut. Samalla se takaa pienemmät hiilidioksidipäästöt. – 1,5 TSI on Volkswagenin moottorivalikoiman kantavia pilareita, sillä sitä käytetään maailmanlaajuisesti niin monessa automallissa, T-Crossista Passat Variantiin. Olemme jatkuvasti kehittäneet kompaktia nelisylinteristä moottoria, joka nyt tarjoaakin hyvin dynaamisen vasteen ja merkittäviä etuja polttoainetaloudessa. Uusimman version merkittäviä ominaisuuksia ovat aktiivinen sylinterinhallinta ACTplus, lähelle moottoria sijoitettu päästöjenhallintayksikkö sekä moderni TSI-Evo-paloprosessi, kertoo Volkswagenin teknisestä kehityksestä vastaava Thomas Ulbrich. Kehittynyt sylinterien lepuutus Volkswagenin maailmanmoottorin tarkka mallimerkintä on EA 211 evo2. Uusinta kehitysversiota suunniteltaessa Volkswagenin insinöörit ovat siirtäneet kolmitiekatalysaattorin ja bensiinimoottorin hiukkassuodattimen yhdeksi moottorin viereen sijoitetuksi päästöjenhallintayksiköksi. Tällöin päästöjen hallinta on saatu tehostetummaksi. Uuden moottorin päästöjen hallinnassa ei tarvita myöskään jalometaleja niin paljoa kuin ennen. Päästöjen vähentämisen kannalta merkittää on myös aktiivinen sylinterinhallintajärjestelmä ACTplus. Kehitystyön ytimessä on ollut parantaa kahden keskimmäisen sylinterin aktivointia ja deaktivointia, jotta moottori kävisi mahdollisimman pehmeästi. Palamisprosessia kaksisylinterikäytössä optimoitiin, mikä mahdollisti aktiivisen sylinterinhallinnan toiminta-alueen laajentamisen. Uuden moottorin ACTplus-sylinterienlepuutusjärjestelmä merkitsee sitä, ettei kakkos- ja kolmossylintereitä käytetä lainkaan moottorin käydessä pienillä ja keskisuurilla kuormilla ja nopeuksilla. Tämä parantaa kahden aktiivisen sylinterin taloudellisuutta samalla, kun keskimmäiset sylinterit yksinkertaisesti seuraavat perässä käytännössä häviöittä. Kun kaasua painetaan, kaikki sylinterit aktivoidaan taas. Volkswagenin mukaan vaihto kahden ja neljän sylinterin välillä käy lähes huomaamatta. Moottorissa on myös muuttuvageometrinen turboahdin, sekä korkeapaineruiskutusjärjestelmä, joka tuottaa jopa 350 baarin paineen. Plasmapinnoitetut sylinterit pienentävät kitkaa ja valamisvaiheessa tehdyillä jäähdytyskanavilla varustetut männät mahdollistavat palamisen optimoinnin ja paremman taloudellisuuden. Lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia