11.10.2022 Ajoneuvot Volkswagen uudisti ”maailmanmoottorinsa” – T-Roc sai sen jo kesäkuusta alkaen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka automaailma sähköistyy kovaa vauhtia, myös perinteisiä polttomoottoreita kehitetään edelleen. Volkswagen on kehittänyt myydyintä 1,5-litraista bensiinimoottoriaan. Volkswagen on kehittänyt myydyintä bensiinimoottoriaan edelleen ja uudet 1,5-litraiset TSI-moottorit nähdään tämän vuoden loppuun mennessä Volkswagenin mallistossa. Suomeen tulleissa Volkswagenin T-Roc-autoissa uudistunut uuden sukupolven evo2-moottoriversio on ollut voimanlähteenä jo kesäkuusta alkaen.Vuoden loppuun mennessä TSI evo2 -moottori nähdään myös muiden mallien voimanlähteenä. Moottorin kehitystyö mahdollistaa sen, että moottorit noudattavat maailmanlaajuisia päästöstandardeja, kuten Euro 7:ää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUseita versioita tulossaVolkswagen on ilmoittanut, että uudistunut nelisylinterinen moottori tulee ensin tarjolle 110 kilowatin (150 hv) tehoisena, ja muita versioita nähdään myöhemmin.Volkswagen on suunnitellut TSI evo2 -moottorit siten, että ne toimivat myös polttoaineilla, joissa on uusiutuvista energianlähteistä valmistettuja ainesosia. Lisäksi moottorit soveltuvat eri tasoisiin hybridiratkaisuihin: esimerkiksi lataushybridissä järjestelmän maksimiteho voi olla jopa 200 kilowattia (272 hv).Volkswagen on valmistanut maailmanmoottoriaan vuodesta 2012 saakka yhteensä neljä miljoonaa kappaletta.Kehitystyön tuloksena moottorin polttoainetaloudellisuus on luonnollisesti parantunut. Samalla se takaa pienemmät hiilidioksidipäästöt.– 1,5 TSI on Volkswagenin moottorivalikoiman kantavia pilareita, sillä sitä käytetään maailmanlaajuisesti niin monessa automallissa, T-Crossista Passat Variantiin. Olemme jatkuvasti kehittäneet kompaktia nelisylinteristä moottoria, joka nyt tarjoaakin hyvin dynaamisen vasteen ja merkittäviä etuja polttoainetaloudessa. Uusimman version merkittäviä ominaisuuksia ovat aktiivinen sylinterinhallinta ACTplus, lähelle moottoria sijoitettu päästöjenhallintayksikkö sekä moderni TSI-Evo-paloprosessi, kertoo Volkswagenin teknisestä kehityksestä vastaava Thomas Ulbrich.Kehittynyt sylinterien lepuutusVolkswagenin maailmanmoottorin tarkka mallimerkintä on EA 211 evo2. Uusinta kehitysversiota suunniteltaessa Volkswagenin insinöörit ovat siirtäneet kolmitiekatalysaattorin ja bensiinimoottorin hiukkassuodattimen yhdeksi moottorin viereen sijoitetuksi päästöjenhallintayksiköksi. Tällöin päästöjen hallinta on saatu tehostetummaksi. Uuden moottorin päästöjen hallinnassa ei tarvita myöskään jalometaleja niin paljoa kuin ennen.Päästöjen vähentämisen kannalta merkittää on myös aktiivinen sylinterinhallintajärjestelmä ACTplus. Kehitystyön ytimessä on ollut parantaa kahden keskimmäisen sylinterin aktivointia ja deaktivointia, jotta moottori kävisi mahdollisimman pehmeästi. Palamisprosessia kaksisylinterikäytössä optimoitiin, mikä mahdollisti aktiivisen sylinterinhallinnan toiminta-alueen laajentamisen.Uuden moottorin ACTplus-sylinterienlepuutusjärjestelmä merkitsee sitä, ettei kakkos- ja kolmossylintereitä käytetä lainkaan moottorin käydessä pienillä ja keskisuurilla kuormilla ja nopeuksilla. Tämä parantaa kahden aktiivisen sylinterin taloudellisuutta samalla, kun keskimmäiset sylinterit yksinkertaisesti seuraavat perässä käytännössä häviöittä. Kun kaasua painetaan, kaikki sylinterit aktivoidaan taas. Volkswagenin mukaan vaihto kahden ja neljän sylinterin välillä käy lähes huomaamatta.Moottorissa on myös muuttuvageometrinen turboahdin, sekä korkeapaineruiskutusjärjestelmä, joka tuottaa jopa 350 baarin paineen. Plasmapinnoitetut sylinterit pienentävät kitkaa ja valamisvaiheessa tehdyillä jäähdytyskanavilla varustetut männät mahdollistavat palamisen optimoinnin ja paremman taloudellisuuden.Lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?