Ajoneuvot Koeajo 1.3.2014

Koeajo: Volvo S80

Volvon moottorivalikoima uusiutuu. Hyvää: suorituskyky, kulutus, lämpeneminen, varustelu. Huonoa: ohjauksen vetely, iso kääntösäde, jousitus, rengasmelu.

Volvo kehittää uutta Drive-E -moottoriperhettä. E ei merkitse vielä hybridi- tai sähkötekniikkaa, vaikkakin uutuudet on suunniteltu hybridiversioon varautuen.

Uuden perheenjäsenet ovat ainakin aluksi kaikki ahdettuja nelisylinterisiä kaksilitraisia. Uutuuksien esittely on aloitettu tehokkaammasta päästä, tähän mennessä on myyntiin saatu dieseleistä D4 ja bensiinimoottoreista T5 ja T6.

Moottoreiden mallinimet pysyvät entisinä ja tehotkin kutakuinkin tutuissa lukemissa. Vain polttoaineenkulutus, päästöt ja toivottavasti myös hinnat putoavat.

Nelisylinterinen kaksilitrainen

Kokeilimme uutta T5-moottoria Volvon lippulaivan, porrasperäisen S80:n nokalla. Paperilla arvot vaikuttavat lupaavilta. Teho on lisääntynyt maltillisesti, mutta vääntö vähän reilummin.

Ilmeisesti sujuvatoimisella kahdeksanlovisella automaattivaihteistollakin on osansa, sillä kiihtyvyys sataseen on parantunut sekunnilla ja kulutus pudonnut lähes kahdella litralla.

Käytännössä eroa on vaikea huomata, kookas S80 ei tunnu erityisen sähäkältä. Pientä parannusta tuo vaihteiston siirtäminen sport-asentoon, joka nopeuttaa kaasuun reagointia.

Myös iskunvaimennus sport-tilassa ja ohjaustehostus tiukimmassa asennossa auto tottelee käskyjä herkemmin. Vain tehon tuoma ohjauksen vetely harmittaa. Pehmeämmät asetukset tekevät isosta Volvosta velton oloisen, mutta matkustajat arvostavat pientä lisämukavuutta.

Bensiinimoottoria ei ole vielä syytä kuopata, kehityksen myötä senkin kulutuslukemat hioutuvat salonkikelpoisiksi. Valmistajan normilukemiin tosin pääsee vain kevytjalkainen pihistäjä, jolle oikeampi valinta on dieselmoottori.

Suorituskykyä etsivälle T5 tai tulossa oleva tupla-ahdettu T6 ovat omiaan, koeajon keskikulutus (8 l/100 km) on aivan kohtuullinen.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Volvo

Kaikki koeajot

Uusimmat