20.9.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Kaunis miljöö ja makoisat pullat ei riitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taukopaikkojen markkinointi on uuden edessä, kun autoilu muuttuu. Sähköautoilijalle ei riitä kaunis miljöö ja makoisat pullat, ellei tarjolla ole pikalatausta autolle. Pitkä työmatka Lahden ja Jyväskylän välillä alkoi leppoisasti. Sähköautoiluun tulleen rentouden myötä Hyundai Ioniq Electric jäi sunnuntai-iltana kotipihan parkkiin hiukan vajaalla akulla odottelemaan maanantaiaamun pitkää työmatkaa. En ollut huolissani, sillä olin varmistanut, että menomatkalle osuu pikalatauspiste Hartolaan ja se olikin aamun ensimmäinen etappi.Koska Ioniq vaati latausta, oli pakko ohittaa lähellä etappia idyllinen ja entuudestaan viihtyisäksi kokemani pysähdyspaikka ja kaartaa vähän myöhemmin ison, rekkojenkin suosiman taukopaikan pihaan. Latauspiste löytyi pienen epäröinnin jälkeen rekkaparkin laitamilta.Kahvittelu hoitui nopeasti ja kun työ Jyväskylässä jo kiritti matkaan, niin päätin jättää pikalatauksen hiukan kesken. Jyväskylään päästäisiin ja toki sieltä saadaan lisää virtaan ennen paluumatkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikalataukseton JyväskyläVarsinainen yllätys olikin, kun havaitsin, että Jyväskylästä ei löydy vielä yhtään julkista pikalatauspistettä. Päivän päätteeksi oli ajettava kauppakeskukseen, jossa näytti olevan tarjolla ainakin hidasta latausta.Yhdeksän typötyhjänä ammottavaa latauspaikkaa olivat vaikuttava näky parkkihallissa. Ilmiselvästi sähköautoilu ei ole vielä Jyväskylää tavoittanut.Ostoksille ei ollut tarvetta, joten autossa odotellessani selvittelin tarkemmin kotimatkani vaihtoehtoja.Jämsään vain pikalatauksen vuoksiPlugsurfing.fi -sovellus näytti kahden vaihtoehtoisen reitin latausmahdollisuudet etäisyyksineen. Paluumatka aamun reittiä pitkin ja ennen kaikkea pääsy samaiselle Hartolan pikalatausasemalle olisi vaatinut reilun tunnin odottelun hitaassa latauksessa, joten päätös syntyi nopeasti.Töpseli irti ja keula kohti Jämsää. Siellä on lähin reitille osuva pikalataus ja jäljellä olevalla latauksella sinne pääsee helposti.Jämsässä Patalahden Teboil oli osuva valinta sekä autolle että kuljettajalle. Pitkä päivä vaati myös kuljettajan tankkausta ja tällä kertaa molemmat hoituivat samassa ajassa. Kotimatkan viimeinen siivu saatettiin ajaa täysin akuin ja vatsoin.Odottamaton reitinvalintaPäivän opetus? Jyväskylässä on tullut käytyä ennenkin, mutta koskaan aikaisemmin ei ole tullut mieleenkään ajaa kotimatkaa Jämsän kautta. Tällä kertaa reitti tuli valittua käytännön saneleman pakon kautta. Kun sähköauto on ladattava, ei matkalla olevalla sähköautoilijalla riitä motivaatiota hitaiden latauspisteiden armoille jättäytymiseen.Palveluntarjoajille vinkki on selvä: ne palveluasemat ja taukopaikat, jotka pystyvät tarjoamaan sähköautoilijalle nopeaa latausta, saavat sähköautoilijat asiakkaikseen. Se on kasvava asiakasryhmä ja siihen kannattaa panostaa. Niin kauan kuin sähköautojen pikalatausverkosto on harva, sähköautoilijan taukopaikkojen valinta ohjautuu ensi sijaisesti nopeiden latauspisteiden saatavuuden mukaan. Kuljettajan vatsa ja mieltymykset tulevat vasta toisella sijalla.Teksti ja kuvat: Eila ParviainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen