20.9.2018

Vuosi sähköllä: Kaunis miljöö ja makoisat pullat ei riitä

Vuosi sähköllä

Taukopaikkojen markkinointi on uuden edessä, kun autoilu muuttuu. Sähköautoilijalle ei riitä kaunis miljöö ja makoisat pullat, ellei tarjolla ole pikalatausta autolle.

Pitkä työmatka Lahden ja Jyväskylän välillä alkoi leppoisasti. Sähköautoiluun tulleen rentouden myötä Hyundai Ioniq Electric jäi sunnuntai-iltana kotipihan parkkiin hiukan vajaalla akulla odottelemaan maanantaiaamun pitkää työmatkaa. En ollut huolissani, sillä olin varmistanut, että menomatkalle osuu pikalatauspiste Hartolaan ja se olikin aamun ensimmäinen etappi.

Koska Ioniq vaati latausta, oli pakko ohittaa lähellä etappia idyllinen ja entuudestaan viihtyisäksi kokemani pysähdyspaikka ja kaartaa vähän myöhemmin ison, rekkojenkin suosiman taukopaikan pihaan. Latauspiste löytyi pienen epäröinnin jälkeen rekkaparkin laitamilta.

Kahvittelu hoitui nopeasti ja kun työ Jyväskylässä jo kiritti matkaan, niin päätin jättää pikalatauksen hiukan kesken. Jyväskylään päästäisiin ja toki sieltä saadaan lisää virtaan ennen paluumatkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pikalataukseton Jyväskylä

Varsinainen yllätys olikin, kun havaitsin, että Jyväskylästä ei löydy vielä yhtään julkista pikalatauspistettä. Päivän päätteeksi oli ajettava kauppakeskukseen, jossa näytti olevan tarjolla ainakin hidasta latausta.

Yhdeksän typötyhjänä ammottavaa latauspaikkaa olivat vaikuttava näky parkkihallissa. Ilmiselvästi sähköautoilu ei ole vielä Jyväskylää tavoittanut.

Vuosi sähköllä

Ostoksille ei ollut tarvetta, joten autossa odotellessani selvittelin tarkemmin kotimatkani vaihtoehtoja.

Jämsään vain pikalatauksen vuoksi

Plugsurfing.fi -sovellus näytti kahden vaihtoehtoisen reitin latausmahdollisuudet etäisyyksineen. Paluumatka aamun reittiä pitkin ja ennen kaikkea pääsy samaiselle Hartolan pikalatausasemalle olisi vaatinut reilun tunnin odottelun hitaassa latauksessa, joten päätös syntyi nopeasti.

Töpseli irti ja keula kohti Jämsää. Siellä on lähin reitille osuva pikalataus ja jäljellä olevalla latauksella sinne pääsee helposti.

Vuosi sähköllä

Jämsässä Patalahden Teboil oli osuva valinta sekä autolle että kuljettajalle. Pitkä päivä vaati myös kuljettajan tankkausta ja tällä kertaa molemmat hoituivat samassa ajassa. Kotimatkan viimeinen siivu saatettiin ajaa täysin akuin ja vatsoin.

Odottamaton reitinvalinta

Päivän opetus? Jyväskylässä on tullut käytyä ennenkin, mutta koskaan aikaisemmin ei ole tullut mieleenkään ajaa kotimatkaa Jämsän kautta. Tällä kertaa reitti tuli valittua käytännön saneleman pakon kautta. Kun sähköauto on ladattava, ei matkalla olevalla sähköautoilijalla riitä motivaatiota hitaiden latauspisteiden armoille jättäytymiseen.

Palveluntarjoajille vinkki on selvä: ne palveluasemat ja taukopaikat, jotka pystyvät tarjoamaan sähköautoilijalle nopeaa latausta, saavat sähköautoilijat asiakkaikseen. Se on kasvava asiakasryhmä ja siihen kannattaa panostaa. Niin kauan kuin sähköautojen pikalatausverkosto on harva, sähköautoilijan taukopaikkojen valinta ohjautuu ensi sijaisesti nopeiden latauspisteiden saatavuuden mukaan. Kuljettajan vatsa ja mieltymykset tulevat vasta toisella sijalla.

Teksti ja kuvat: Eila Parviainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat