12.4.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: kuinka kuluttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tarkastelemme Hyundai Ioniq Electricin kulutusta talven taittuessa kohti kesää. Hyundai Ioniq Electricissä on Vuosi sähköllä -tyyppisen pitkän koeajon kannalta heikkous: autossa on vain yksi keskikulutusmittari. Arkiajossa se ei ole mikään rasite, mutta testissä se vaikeuttaa kulutusmittauksia erilaisissa käytännön ajotilanteissa. Onneksi Hyundain ajotietokone listaa matkakohtaisia kulutuksia. Nyt talven jäädessä taakse on mielenkiintoista tarkastella kulutuslukemien muutoksia kelin lämmetessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lyhyiden matkojen rasite Helmikuun puoliväli oli Vantaalla varsin leutoa aikaa, keskilämpötila lähestyi jopa nollaa. Tällöin Hyundain kulutus seilasi 15,8–20,7 kilowattitunnin per sataa kilometriä välissä. Matkan pituus vaikuttaa kulutukseen merkittävästi, sillä lyhyillä reissuilla lämmitykseen kuluva energian osuus kokonaiskulutuksesta on suuri. Esimerkiksi 15.2. ajetun 43 kilometrin matkan kulutus oli 17,5 kWh/100 km, kun edellisenä päivänä ajetulla 108 kilometrillä se laski jo 15,8 kWh/100 km. Tarkkaa vertailua ei tietysti voi tehdä, sillä ajomatkojen nopeudet vaihtelevat, samoin eri kuljettajien ajotyylit. Suuntaa antaa kuitenkin keskiarvokulutus, joka kuun puolivälissä oli 17,7 kilowattituntia sataa kilometriä kohden. Talvi saapui Vantaalle Sitten Hyundai pääsi hetkeksi kunnon talveen. Helmikuun lopussa lämpötila kiristyi oikein kunnolla, ja etelässäkin päästiin kaksinumeroisille pakkasasteille. 22.–28. Raportoimmekin tällöin Ioniqin toimivuudesta pakkaskelissä. Kuun viimeisen viikon keskikulutus kiipesikin 20,5 kilowattituntiin sataa kilometriä kohden, eli 17 prosenttia korkeammaksi kuin kuun puolivälissä. Hajonta oli suurta matkan pituudesta, nopeudesta ja sisälämpötilasta riippuen: 18–28 kWh/100 km. Maaliskuussa sää lämpeni. Trendi oli kohti nollakeliä, vaikka keskikuusta kevät ottikin takapakkia. Koko kuukauden keskikulutukseksi saimme 17,3 kWh/100 km. Saa nähdä kuinka paljon kulutus vielä laskee sään lämmetessä. Paljon ajaminen sitten maksaa? Kuinka paljon nämä kilowattitunnit sitten maksavat? Toisin kuin polttomoottoriautossa, on sähköauton käyttökuluista vaikea antaa selkeää kuvaa. Auton kotilatauksen hinta riippuu suoraan omasta sähkösopimuksesta. Helmikuun puolivälistä huhtikuun puoliväliin Hyundai Ioniq Electric on kuluttanut keskimäärin 17,9 kWh/100km, eli sadan kilometrin ajomatkan hinnan voi laskea katsomalla sähkön ja siirtomaksun hinnan omista sähkösopimuksista. Sähkön hinta voi myös vaihdella vuorokaudenajan mukaan, eli säästäväinen lataa autonsa yösähköllä. Kokonaiskulujen laskussa täytyy kuitenkin huomioida myös julkinen lataus. Pikalataus maksaa lähes kaikkialla, ja latauksessa maksetaan ajasta, ei siirtyneestä sähköstä. Tämä suosii nopeasti latautuvia sähköautoja, jollaiseksi Ioniq on osoittautunut käytännön tilanteessa. Hitaampi lataaminen julkisissa pisteissä on edullisempaa, mutta eipä puolen tunnin kauppamatkalla ihan hurjasti kerry sähköäkään. Sähköauton ajokustannusten laskeminen on siten huomattavasti polttomoottoriautoa monimutkaisempaa ja vahvasti omasta ajoprofiilista riippuvaa. Lohduttavaa on, että lopputuloksena on edullisia kilometrejä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku