19.7.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Lomahelteessä viileää kyytiä kilometreistä tinkimättä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huoli pois – Hyundai Ioniq Electric -sähköauto ei tuhlaile, vaikka kuljettaja vaatii matkalle viileää luksusta. Tuttuun tapaan Hyundai Ioniq -sähköauton toimintamatka mietitytti jälleen uudessa tilanteessa. Kesän huippuhelteisiin osunut lomaviikko ja vaihtelunhalu saivat kuljettajan ja auton liikkeelle. Rantamaisemat vaihtuivat kesän vilkastaman maalaiskylän kuhinaan. Ulkolämpömittarit näyttivät keskimäärin 30 asteen lukemia koko päivän ajan. Auton automaatti-ilmastointi oli asetettu miellyttävään 21 asteen sisälämpötilaan. Aamulla liikkeelle lähdettäessä Hyundai Ioniq Electric lupaili, että ilman latausta päiväreissu voisi olla enintään 190 kilometriä. No, tänään ei ollut kysymys toimintamatkan riittävyydestä, sillä tarkoitus oli tosiaankin vain nautiskella lähiseudun kesätarjonnasta lomalaisen rennolla ja löysällä mentaliteetilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hellepäivän suoritus yllätti Päivän alkaessa mietitytti eniten se, kuinka paljon jatkuva matkustamon viilentäminen syö toimintamatkaa, kun näköpiirissä oli kuitenkin lukuisia pysähdyksiä, joiden aikana autosta tulee hetkessä sietämättömän kuuma. Päivään mahtui kaikkiaan kymmenkunta pysähdystä, joista jokainen kuumensi auton polttavan kuumaksi. Kilometrejä mittariin kertyi kuitenkin vain vaivaiset 44 – ihan oikea leppoisa lomapäivä siis! Hämmästyttävin tulos päivän päätteeksi oli, kun aamulla luvatusta toimintamatkasta oli kulunut päivän aikana vain 41 kilometriä, toimintamatka siis väheni vähemmän kuin ajetut kilometrit olisivat edellyttäneet. Ajomatka kilometreinä oli lyhyt, mutta helteisten pysähdysten olisi etukäteen arvioiden luullut kuluttavan virtaa eli siten toimintamatkaa huomattavasti enemmän. Energian talteenotto palkitsee Automaatti-ilmastointi oli epäilemättä kovilla koko päivän. Ilmastoinnin suuttimia oli myös pakko yrittää käännellä huolella pois kuljettajan kasvoilta, niin kovalla voimalla ne puskivat kylmää ilmaa matkustamoon. Leppoisa taajama-ajelu ja rauhalliset kylätiet sopivat Hyundai Ioniq Electricille mainiosti. Jo aiemmissa koeajoissamme olemme todenneet, että moottoritieajo syö toimintamatkaa enemmän kuin hitaampi ajo. Kun leppoisaan ajeluun yhdistyi jatkuvasti harkittu energian talteenoton käyttö, se selittänee myös osaltaan säästön toimintamatkassa. Ioniq Electricin ohjauspyörän takana olevien lapojen avulla kuljettaja voi helposti lisätä tai vähentää moottorijarrutuksen kaltaista energian talteenottoa. Sähköautoilu siis haastaa kuljettajan opettelemaan uusia taitoja. Kun kuljettaja osaa nähdä eron energiasyöpön ja energiaa pihistelevän ajotavan välillä nimenomaan omassa autossaan, pääsee mikä tahansa ajopeli oikeuksiinsa, mutta juuri sähköautossa fiksu ajotapa palkitaan konkreettisesti pidentyvänä ajomatkana. Eikä mukavuuksista tarvitse tinkiä! Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta