19.7.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Lomahelteessä viileää kyytiä kilometreistä tinkimättä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huoli pois – Hyundai Ioniq Electric -sähköauto ei tuhlaile, vaikka kuljettaja vaatii matkalle viileää luksusta. Tuttuun tapaan Hyundai Ioniq -sähköauton toimintamatka mietitytti jälleen uudessa tilanteessa. Kesän huippuhelteisiin osunut lomaviikko ja vaihtelunhalu saivat kuljettajan ja auton liikkeelle. Rantamaisemat vaihtuivat kesän vilkastaman maalaiskylän kuhinaan.Ulkolämpömittarit näyttivät keskimäärin 30 asteen lukemia koko päivän ajan. Auton automaatti-ilmastointi oli asetettu miellyttävään 21 asteen sisälämpötilaan. Aamulla liikkeelle lähdettäessä Hyundai Ioniq Electric lupaili, että ilman latausta päiväreissu voisi olla enintään 190 kilometriä. No, tänään ei ollut kysymys toimintamatkan riittävyydestä, sillä tarkoitus oli tosiaankin vain nautiskella lähiseudun kesätarjonnasta lomalaisen rennolla ja löysällä mentaliteetilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHellepäivän suoritus yllättiPäivän alkaessa mietitytti eniten se, kuinka paljon jatkuva matkustamon viilentäminen syö toimintamatkaa, kun näköpiirissä oli kuitenkin lukuisia pysähdyksiä, joiden aikana autosta tulee hetkessä sietämättömän kuuma.Päivään mahtui kaikkiaan kymmenkunta pysähdystä, joista jokainen kuumensi auton polttavan kuumaksi. Kilometrejä mittariin kertyi kuitenkin vain vaivaiset 44 – ihan oikea leppoisa lomapäivä siis!Hämmästyttävin tulos päivän päätteeksi oli, kun aamulla luvatusta toimintamatkasta oli kulunut päivän aikana vain 41 kilometriä, toimintamatka siis väheni vähemmän kuin ajetut kilometrit olisivat edellyttäneet.Ajomatka kilometreinä oli lyhyt, mutta helteisten pysähdysten olisi etukäteen arvioiden luullut kuluttavan virtaa eli siten toimintamatkaa huomattavasti enemmän.Energian talteenotto palkitseeAutomaatti-ilmastointi oli epäilemättä kovilla koko päivän. Ilmastoinnin suuttimia oli myös pakko yrittää käännellä huolella pois kuljettajan kasvoilta, niin kovalla voimalla ne puskivat kylmää ilmaa matkustamoon.Leppoisa taajama-ajelu ja rauhalliset kylätiet sopivat Hyundai Ioniq Electricille mainiosti. Jo aiemmissa koeajoissamme olemme todenneet, että moottoritieajo syö toimintamatkaa enemmän kuin hitaampi ajo.Kun leppoisaan ajeluun yhdistyi jatkuvasti harkittu energian talteenoton käyttö, se selittänee myös osaltaan säästön toimintamatkassa. Ioniq Electricin ohjauspyörän takana olevien lapojen avulla kuljettaja voi helposti lisätä tai vähentää moottorijarrutuksen kaltaista energian talteenottoa.Sähköautoilu siis haastaa kuljettajan opettelemaan uusia taitoja. Kun kuljettaja osaa nähdä eron energiasyöpön ja energiaa pihistelevän ajotavan välillä nimenomaan omassa autossaan, pääsee mikä tahansa ajopeli oikeuksiinsa, mutta juuri sähköautossa fiksu ajotapa palkitaan konkreettisesti pidentyvänä ajomatkana. Eikä mukavuuksista tarvitse tinkiä!Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen