19.7.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Lomahelteessä viileää kyytiä kilometreistä tinkimättä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huoli pois – Hyundai Ioniq Electric -sähköauto ei tuhlaile, vaikka kuljettaja vaatii matkalle viileää luksusta. Tuttuun tapaan Hyundai Ioniq -sähköauton toimintamatka mietitytti jälleen uudessa tilanteessa. Kesän huippuhelteisiin osunut lomaviikko ja vaihtelunhalu saivat kuljettajan ja auton liikkeelle. Rantamaisemat vaihtuivat kesän vilkastaman maalaiskylän kuhinaan.Ulkolämpömittarit näyttivät keskimäärin 30 asteen lukemia koko päivän ajan. Auton automaatti-ilmastointi oli asetettu miellyttävään 21 asteen sisälämpötilaan. Aamulla liikkeelle lähdettäessä Hyundai Ioniq Electric lupaili, että ilman latausta päiväreissu voisi olla enintään 190 kilometriä. No, tänään ei ollut kysymys toimintamatkan riittävyydestä, sillä tarkoitus oli tosiaankin vain nautiskella lähiseudun kesätarjonnasta lomalaisen rennolla ja löysällä mentaliteetilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHellepäivän suoritus yllättiPäivän alkaessa mietitytti eniten se, kuinka paljon jatkuva matkustamon viilentäminen syö toimintamatkaa, kun näköpiirissä oli kuitenkin lukuisia pysähdyksiä, joiden aikana autosta tulee hetkessä sietämättömän kuuma.Päivään mahtui kaikkiaan kymmenkunta pysähdystä, joista jokainen kuumensi auton polttavan kuumaksi. Kilometrejä mittariin kertyi kuitenkin vain vaivaiset 44 – ihan oikea leppoisa lomapäivä siis!Hämmästyttävin tulos päivän päätteeksi oli, kun aamulla luvatusta toimintamatkasta oli kulunut päivän aikana vain 41 kilometriä, toimintamatka siis väheni vähemmän kuin ajetut kilometrit olisivat edellyttäneet.Ajomatka kilometreinä oli lyhyt, mutta helteisten pysähdysten olisi etukäteen arvioiden luullut kuluttavan virtaa eli siten toimintamatkaa huomattavasti enemmän.Energian talteenotto palkitseeAutomaatti-ilmastointi oli epäilemättä kovilla koko päivän. Ilmastoinnin suuttimia oli myös pakko yrittää käännellä huolella pois kuljettajan kasvoilta, niin kovalla voimalla ne puskivat kylmää ilmaa matkustamoon.Leppoisa taajama-ajelu ja rauhalliset kylätiet sopivat Hyundai Ioniq Electricille mainiosti. Jo aiemmissa koeajoissamme olemme todenneet, että moottoritieajo syö toimintamatkaa enemmän kuin hitaampi ajo.Kun leppoisaan ajeluun yhdistyi jatkuvasti harkittu energian talteenoton käyttö, se selittänee myös osaltaan säästön toimintamatkassa. Ioniq Electricin ohjauspyörän takana olevien lapojen avulla kuljettaja voi helposti lisätä tai vähentää moottorijarrutuksen kaltaista energian talteenottoa.Sähköautoilu siis haastaa kuljettajan opettelemaan uusia taitoja. Kun kuljettaja osaa nähdä eron energiasyöpön ja energiaa pihistelevän ajotavan välillä nimenomaan omassa autossaan, pääsee mikä tahansa ajopeli oikeuksiinsa, mutta juuri sähköautossa fiksu ajotapa palkitaan konkreettisesti pidentyvänä ajomatkana. Eikä mukavuuksista tarvitse tinkiä!Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?