19.7.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Lomahelteessä viileää kyytiä kilometreistä tinkimättä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huoli pois – Hyundai Ioniq Electric -sähköauto ei tuhlaile, vaikka kuljettaja vaatii matkalle viileää luksusta. Tuttuun tapaan Hyundai Ioniq -sähköauton toimintamatka mietitytti jälleen uudessa tilanteessa. Kesän huippuhelteisiin osunut lomaviikko ja vaihtelunhalu saivat kuljettajan ja auton liikkeelle. Rantamaisemat vaihtuivat kesän vilkastaman maalaiskylän kuhinaan.Ulkolämpömittarit näyttivät keskimäärin 30 asteen lukemia koko päivän ajan. Auton automaatti-ilmastointi oli asetettu miellyttävään 21 asteen sisälämpötilaan. Aamulla liikkeelle lähdettäessä Hyundai Ioniq Electric lupaili, että ilman latausta päiväreissu voisi olla enintään 190 kilometriä. No, tänään ei ollut kysymys toimintamatkan riittävyydestä, sillä tarkoitus oli tosiaankin vain nautiskella lähiseudun kesätarjonnasta lomalaisen rennolla ja löysällä mentaliteetilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHellepäivän suoritus yllättiPäivän alkaessa mietitytti eniten se, kuinka paljon jatkuva matkustamon viilentäminen syö toimintamatkaa, kun näköpiirissä oli kuitenkin lukuisia pysähdyksiä, joiden aikana autosta tulee hetkessä sietämättömän kuuma.Päivään mahtui kaikkiaan kymmenkunta pysähdystä, joista jokainen kuumensi auton polttavan kuumaksi. Kilometrejä mittariin kertyi kuitenkin vain vaivaiset 44 – ihan oikea leppoisa lomapäivä siis!Hämmästyttävin tulos päivän päätteeksi oli, kun aamulla luvatusta toimintamatkasta oli kulunut päivän aikana vain 41 kilometriä, toimintamatka siis väheni vähemmän kuin ajetut kilometrit olisivat edellyttäneet.Ajomatka kilometreinä oli lyhyt, mutta helteisten pysähdysten olisi etukäteen arvioiden luullut kuluttavan virtaa eli siten toimintamatkaa huomattavasti enemmän.Energian talteenotto palkitseeAutomaatti-ilmastointi oli epäilemättä kovilla koko päivän. Ilmastoinnin suuttimia oli myös pakko yrittää käännellä huolella pois kuljettajan kasvoilta, niin kovalla voimalla ne puskivat kylmää ilmaa matkustamoon.Leppoisa taajama-ajelu ja rauhalliset kylätiet sopivat Hyundai Ioniq Electricille mainiosti. Jo aiemmissa koeajoissamme olemme todenneet, että moottoritieajo syö toimintamatkaa enemmän kuin hitaampi ajo.Kun leppoisaan ajeluun yhdistyi jatkuvasti harkittu energian talteenoton käyttö, se selittänee myös osaltaan säästön toimintamatkassa. Ioniq Electricin ohjauspyörän takana olevien lapojen avulla kuljettaja voi helposti lisätä tai vähentää moottorijarrutuksen kaltaista energian talteenottoa.Sähköautoilu siis haastaa kuljettajan opettelemaan uusia taitoja. Kun kuljettaja osaa nähdä eron energiasyöpön ja energiaa pihistelevän ajotavan välillä nimenomaan omassa autossaan, pääsee mikä tahansa ajopeli oikeuksiinsa, mutta juuri sähköautossa fiksu ajotapa palkitaan konkreettisesti pidentyvänä ajomatkana. Eikä mukavuuksista tarvitse tinkiä!Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle