27.9.2018

Vuosi sähköllä: Nopea latausverkosto tarvitaan – kotilatausta ei

Webasto Pure

Erilaiset kotilataamot ja kiinteistöjen sähkölinjojen riittävyys hallitsevat turhaan keskustelua sähköautoilun yleistymisestä. Ilman niitä pärjätään.

Lähes vuoden käytössämme ollut Hyundai Ioniq Electric on opettanut sähköautoilusta paljon. Erilaiset latausasemat ja niiden käyttö ovat tulleet tutuiksi. Vaikka elämme Suomessa vasta sähköautoilun varhaista kevättä, on latausverkosto ja erityisesti pikalatausasemien verkosto jo vuoden kuluessa kehittynyt huiman harppauksen.

Ja lisää on luvassa, kun moni iso ketju on julkistanut omia latauspistehankkeitaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi suunta ajattelulle

Mihin siis enää tarvitaan kotilatausta? Useimmat meistä tulevista sähköautoilijoista pärjäävät pienen totuttelun jälkeen mainiosti julkisten latauspisteiden varassa. Miksi rakentaisimme kiinteistöjen pihoille yksityisiä latauspaikkoja sähköautoille, kun bensiiniä ja dieseliäkin on totuttu tankkaamaan liikenneasemilta?

Mahdollisuus sähköauton kotilataukseen tarvitaan vain niin kauan, kunnes julkinen verkosto on riittävän luotettava ja kattava.

Kuljettajan asenne ratkaisee

Vuosi sähköllä -testimme yksi mielenkiintoisimmista havainnoista on ollut se, miten paljon eri kuljettajien asenteet ja ajatusmaailma on muuttunut pidemmän koeajotaipaleen kuluessa. Kun itse kuulun toimituksemme eniten kilometrejä kerryttävään joukkoon, niin lähtökohta sähköauton kokeilemiseen oli haastava.

Alkuvaiheen päänvaivat muuttuivat vähitellen uusien käytäntöjen omaksumiseen. Huomasin omaksuvani uudenlaisen liikkumisen tavan ja rytmin. Tahtipuikkoa tietysti heilutti akkujen riittävyys, mutta se ei enää stressannut sen jälkeen, kun uusi tapa oli omaksuttu.

Sähköauton latauspiste_ABC

Pääsääntöiseksi toimintamalliksi tuli poiketa kotimatkalla pikalataukseen, jolloin akut olivat lähes täynnä kotipihaan saavuttaessa. Ioniq ei siis enää jäänyt yöksi piuhan päähän vaan odotteli aamulla kuljettajaansa parkkipaikalla normaalisti naapureiden bensiini- ja dieselautojen rinnalla.

Koska työpaikalta nykyään löytyy latauspiste, se toki on käytössä aina kun auto toimituksessa on.

Puolimatkassa pelkkien julkisten latauspisteiden käyttäjäksi siis ollaan. Jos latausverkosto kehittyy nyt lupailtua tahtia, on täysin mahdollista, että jo vuoden kuluessa voi huoleti unohtaa myös työpaikan latauspisteen tarpeellisuuden.

Teksti: Eila Parviainen Kuvituskuvat: Antti Hentinen ja Moottorin arkisto

Luetuimmat