27.9.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Nopea latausverkosto tarvitaan – kotilatausta ei Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erilaiset kotilataamot ja kiinteistöjen sähkölinjojen riittävyys hallitsevat turhaan keskustelua sähköautoilun yleistymisestä. Ilman niitä pärjätään. Lähes vuoden käytössämme ollut Hyundai Ioniq Electric on opettanut sähköautoilusta paljon. Erilaiset latausasemat ja niiden käyttö ovat tulleet tutuiksi. Vaikka elämme Suomessa vasta sähköautoilun varhaista kevättä, on latausverkosto ja erityisesti pikalatausasemien verkosto jo vuoden kuluessa kehittynyt huiman harppauksen.Ja lisää on luvassa, kun moni iso ketju on julkistanut omia latauspistehankkeitaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi suunta ajattelulleMihin siis enää tarvitaan kotilatausta? Useimmat meistä tulevista sähköautoilijoista pärjäävät pienen totuttelun jälkeen mainiosti julkisten latauspisteiden varassa. Miksi rakentaisimme kiinteistöjen pihoille yksityisiä latauspaikkoja sähköautoille, kun bensiiniä ja dieseliäkin on totuttu tankkaamaan liikenneasemilta?Mahdollisuus sähköauton kotilataukseen tarvitaan vain niin kauan, kunnes julkinen verkosto on riittävän luotettava ja kattava.Kuljettajan asenne ratkaiseeVuosi sähköllä -testimme yksi mielenkiintoisimmista havainnoista on ollut se, miten paljon eri kuljettajien asenteet ja ajatusmaailma on muuttunut pidemmän koeajotaipaleen kuluessa. Kun itse kuulun toimituksemme eniten kilometrejä kerryttävään joukkoon, niin lähtökohta sähköauton kokeilemiseen oli haastava.Alkuvaiheen päänvaivat muuttuivat vähitellen uusien käytäntöjen omaksumiseen. Huomasin omaksuvani uudenlaisen liikkumisen tavan ja rytmin. Tahtipuikkoa tietysti heilutti akkujen riittävyys, mutta se ei enää stressannut sen jälkeen, kun uusi tapa oli omaksuttu.Pääsääntöiseksi toimintamalliksi tuli poiketa kotimatkalla pikalataukseen, jolloin akut olivat lähes täynnä kotipihaan saavuttaessa. Ioniq ei siis enää jäänyt yöksi piuhan päähän vaan odotteli aamulla kuljettajaansa parkkipaikalla normaalisti naapureiden bensiini- ja dieselautojen rinnalla.Koska työpaikalta nykyään löytyy latauspiste, se toki on käytössä aina kun auto toimituksessa on.Puolimatkassa pelkkien julkisten latauspisteiden käyttäjäksi siis ollaan. Jos latausverkosto kehittyy nyt lupailtua tahtia, on täysin mahdollista, että jo vuoden kuluessa voi huoleti unohtaa myös työpaikan latauspisteen tarpeellisuuden.Teksti: Eila Parviainen Kuvituskuvat: Antti Hentinen ja Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?