27.9.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Nopea latausverkosto tarvitaan – kotilatausta ei Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erilaiset kotilataamot ja kiinteistöjen sähkölinjojen riittävyys hallitsevat turhaan keskustelua sähköautoilun yleistymisestä. Ilman niitä pärjätään. Lähes vuoden käytössämme ollut Hyundai Ioniq Electric on opettanut sähköautoilusta paljon. Erilaiset latausasemat ja niiden käyttö ovat tulleet tutuiksi. Vaikka elämme Suomessa vasta sähköautoilun varhaista kevättä, on latausverkosto ja erityisesti pikalatausasemien verkosto jo vuoden kuluessa kehittynyt huiman harppauksen. Ja lisää on luvassa, kun moni iso ketju on julkistanut omia latauspistehankkeitaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi suunta ajattelulle Mihin siis enää tarvitaan kotilatausta? Useimmat meistä tulevista sähköautoilijoista pärjäävät pienen totuttelun jälkeen mainiosti julkisten latauspisteiden varassa. Miksi rakentaisimme kiinteistöjen pihoille yksityisiä latauspaikkoja sähköautoille, kun bensiiniä ja dieseliäkin on totuttu tankkaamaan liikenneasemilta? Mahdollisuus sähköauton kotilataukseen tarvitaan vain niin kauan, kunnes julkinen verkosto on riittävän luotettava ja kattava. Kuljettajan asenne ratkaisee Vuosi sähköllä -testimme yksi mielenkiintoisimmista havainnoista on ollut se, miten paljon eri kuljettajien asenteet ja ajatusmaailma on muuttunut pidemmän koeajotaipaleen kuluessa. Kun itse kuulun toimituksemme eniten kilometrejä kerryttävään joukkoon, niin lähtökohta sähköauton kokeilemiseen oli haastava. Alkuvaiheen päänvaivat muuttuivat vähitellen uusien käytäntöjen omaksumiseen. Huomasin omaksuvani uudenlaisen liikkumisen tavan ja rytmin. Tahtipuikkoa tietysti heilutti akkujen riittävyys, mutta se ei enää stressannut sen jälkeen, kun uusi tapa oli omaksuttu. Pääsääntöiseksi toimintamalliksi tuli poiketa kotimatkalla pikalataukseen, jolloin akut olivat lähes täynnä kotipihaan saavuttaessa. Ioniq ei siis enää jäänyt yöksi piuhan päähän vaan odotteli aamulla kuljettajaansa parkkipaikalla normaalisti naapureiden bensiini- ja dieselautojen rinnalla. Koska työpaikalta nykyään löytyy latauspiste, se toki on käytössä aina kun auto toimituksessa on. Puolimatkassa pelkkien julkisten latauspisteiden käyttäjäksi siis ollaan. Jos latausverkosto kehittyy nyt lupailtua tahtia, on täysin mahdollista, että jo vuoden kuluessa voi huoleti unohtaa myös työpaikan latauspisteen tarpeellisuuden. Teksti: Eila Parviainen Kuvituskuvat: Antti Hentinen ja Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa