13.9.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Sähköautoilijalta vaaditaan kehittäjän asennetta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuaskeliaan ottava sähköautoilu asettaa myös latausverkoston rakentajat uuden eteen. Virheiltä ei voi välttyä, mutta niistä opitaan. Autoilijan rooli tuotekehityksessä on avainasemassa. Toimituksemme vuosi sähköautoilijana Hyundai Ioniq Electricin ratissa on kohta päättymässä. Vuoteen mahtuu kokemuksia laidasta laittaan, mutta ilahduttavinta tässä vaiheessa on huomata, miten nopeasti kehitys kulkee eteenpäin. Esimerkiksi latauspisteissä on tapahtunut jo tässä lyhyessä ajassa paljon. Latauspaikkojen määrä kasvaa koko ajan, nopeiden latauspaikkojen verkosto täydentyy, latauspisteiden ulkonäkökin kehittyy modernimmaksi ja viimeistellymmäksi. Käytettävyyden kannalta moni asia vaatii silti vielä työtä myös jo olemassa olevissa latauspaikoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy U-käännöksellä perille Uudenkarhea latauspiste Pälkäneen Aapiskukon pihalla oli välietappina, kun työmatka vei Tampereelle. Menomatka oli aikataulutettu niin, että latauspysähdykseen olisi aikaa riittävästi eli noin 20 minuuttia. Latauspaikka löytyi liikenneaseman pihalta tutulla kaavalla: yksi u-käännös pihalla vaadittiin, kun ensikertalainen ei havainnut latauspisteen sijaintia sisäänajon hetkellä. Koska siis saamme liikenneasemien alueelle selkeät opasteet latauspaikalle? Entä teiden varsille merkit, jotka kertovat lähestyvästä latauspaikasta? Vinoparkki ei toimi, mutta Twitter toimii Pälkäneen pikalatauspiste on rakennettu vinopysäköintialueelle. Entisestä vinoparkista on varattu latauspisteelle muutama ruutu. Hyvin helppo ratkaisu rakentamisen kannalta, mutta viimeistelemätön sähköautoilijan kannalta. Tämä kävi ilmi, kun tuskastuneena yritin saada autoa peruutettua ruutuun niin, että latausjohto ulottuisi kiinni. Peruutustutkan ulvoessa hädissään tiedostin, kuinka lähellä latauspisteen suojaksi pystytetyt metallitolpat olivat. Tässä vaiheessa apuun riensi kiinteistönhoitaja, joka avuliaasti viittoi kädellään ja kehotti vain peruuttamaan lisää. Auto saatiin parkkiin vinoruudun viivojen päälle ja auton perä pukattuna reilusti metallitolppien väliin. Ei ihan sellainen latauspysäköinti kuin rakentaja oli ehkä ajatellut. – Et ole ensimmäinen sähköautoilija, jota avustan. Aina kun huomaan, että joku tulee latauspisteelle, tulen auttamaan, kiinteistönhoitaja naurahtaa. Ongelma on siis asemalla tiedossa. Ylläpitäjä kuuntelee Sähköautoilijana parahdin tuskastuttavasta tilanteesta oitis Twitterissä. Viesti oli julkinen, mutta osoitettu myös Fortumille, joka kyseistä latauspistettä operoi. Ilahduttavasti vastaus tuli varsin pian. Fortumin Charge & Drive -liiketoiminnasta Suomessa vastaava johtaja Tero Era kiitteli palautteesta. – Vanhat ruutumerkinnät taitaa tosiaan tässä osua turhan heikosti yhteen laturikatoksen kanssa. Hankalaa etenkin autoissa, joissa latausluukku takana sivulla. Katsotaan, miten voitaisiin korjata. Paluumatkalla latasin samalla asemalla, mutta tällä kertaa en piitannut lainkaan ruutumerkinnöistä vaan peruutin Hyundai Ioniqin reilusti kohtisuoraan latauspisteelle. Näin toimien lataus sujui vaivattomasti. Keskustelu Tero Eran kanssa jatkui Twitterissä pidempäänkin, osin yksityisviestein. Mielenkiintoista on nyt seurata, miten nopeasti latauspisteillä havaittuihin käytännön hankaluuksiin saadaan parannuksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tolppa ei ole lataajan kaveri Uusien latauspisteiden ympärille pystytetyillä tolpilla on tarkoitus suojata latureita ajoneuvojen tai vaikkapa kunnossapitokoneiden kolhuilta. Tarkoitus on ymmärrettävä, mutta toteutuksessa paistaa jälleen kokemattomuus. Lukuisilla eri latauspaikoilla vierailleena on tullut nähtyä, että latureita suojaamaan asetetut tolpat on sijoitettu milloin mitenkin. Hartolan pikalatauspiste Jari-Pekan rekkaparkissa osoittaa käytännössä sen, miten käy, kun ajatus ei kulje ehjänä suunnittelusta toteutukseen. Laturikatoksen luo on tällä kertaa helppo ajaa, kun pysäköinti siihen on selkeästi ohjattu tapahtuvaksi kyljittäin. Lataustöpselin sen sijaan joutuu kaivamaan hankalasti tolpan takaa. Erityisen lähellä metallitolppa on juuri Hyundai Ioniqin käyttämää pikalataustöpseliä. Lataus toki onnistuu, mutta metallitolpan tarkoitus ei tietenkään ole vaikeuttaa latausta. Tästäkin aiheesta annettuun palautteeseen tuli Fortumilta nopea vastaus. Kokemukset vahvistavat jo aiemmin havaitsemamme asian: sähköautoilun alkutaipaleella ensimmäiset sähköautoilijat ovat tärkeässä roolissa. Havaituista puutteista kannattaa ilmoittaa, toiveita kannattaa esittää. Kun uutta luodaan, ei kenelläkään ole vanhoja toimivia ratkaisuja, joita kopioida. Ensimmäisissä latauspisteissä voi olla toivomisen varaa, mutta latauspaikkojen kysynnän kasvaessa myös niiden tarjonta kasvaa ja siten lisää myös kilpailua latausasemien kesken, joten on syytä olettaa, että operaattorit myös kuuntelevat saamiaan palautteita herkästi. Parannusten toteutuminen on siis hyvin todennäköistä. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta