13.9.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Sähköautoilijalta vaaditaan kehittäjän asennetta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuaskeliaan ottava sähköautoilu asettaa myös latausverkoston rakentajat uuden eteen. Virheiltä ei voi välttyä, mutta niistä opitaan. Autoilijan rooli tuotekehityksessä on avainasemassa. Toimituksemme vuosi sähköautoilijana Hyundai Ioniq Electricin ratissa on kohta päättymässä. Vuoteen mahtuu kokemuksia laidasta laittaan, mutta ilahduttavinta tässä vaiheessa on huomata, miten nopeasti kehitys kulkee eteenpäin. Esimerkiksi latauspisteissä on tapahtunut jo tässä lyhyessä ajassa paljon. Latauspaikkojen määrä kasvaa koko ajan, nopeiden latauspaikkojen verkosto täydentyy, latauspisteiden ulkonäkökin kehittyy modernimmaksi ja viimeistellymmäksi. Käytettävyyden kannalta moni asia vaatii silti vielä työtä myös jo olemassa olevissa latauspaikoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy U-käännöksellä perille Uudenkarhea latauspiste Pälkäneen Aapiskukon pihalla oli välietappina, kun työmatka vei Tampereelle. Menomatka oli aikataulutettu niin, että latauspysähdykseen olisi aikaa riittävästi eli noin 20 minuuttia. Latauspaikka löytyi liikenneaseman pihalta tutulla kaavalla: yksi u-käännös pihalla vaadittiin, kun ensikertalainen ei havainnut latauspisteen sijaintia sisäänajon hetkellä. Koska siis saamme liikenneasemien alueelle selkeät opasteet latauspaikalle? Entä teiden varsille merkit, jotka kertovat lähestyvästä latauspaikasta? Vinoparkki ei toimi, mutta Twitter toimii Pälkäneen pikalatauspiste on rakennettu vinopysäköintialueelle. Entisestä vinoparkista on varattu latauspisteelle muutama ruutu. Hyvin helppo ratkaisu rakentamisen kannalta, mutta viimeistelemätön sähköautoilijan kannalta. Tämä kävi ilmi, kun tuskastuneena yritin saada autoa peruutettua ruutuun niin, että latausjohto ulottuisi kiinni. Peruutustutkan ulvoessa hädissään tiedostin, kuinka lähellä latauspisteen suojaksi pystytetyt metallitolpat olivat. Tässä vaiheessa apuun riensi kiinteistönhoitaja, joka avuliaasti viittoi kädellään ja kehotti vain peruuttamaan lisää. Auto saatiin parkkiin vinoruudun viivojen päälle ja auton perä pukattuna reilusti metallitolppien väliin. Ei ihan sellainen latauspysäköinti kuin rakentaja oli ehkä ajatellut. – Et ole ensimmäinen sähköautoilija, jota avustan. Aina kun huomaan, että joku tulee latauspisteelle, tulen auttamaan, kiinteistönhoitaja naurahtaa. Ongelma on siis asemalla tiedossa. Ylläpitäjä kuuntelee Sähköautoilijana parahdin tuskastuttavasta tilanteesta oitis Twitterissä. Viesti oli julkinen, mutta osoitettu myös Fortumille, joka kyseistä latauspistettä operoi. Ilahduttavasti vastaus tuli varsin pian. Fortumin Charge & Drive -liiketoiminnasta Suomessa vastaava johtaja Tero Era kiitteli palautteesta. – Vanhat ruutumerkinnät taitaa tosiaan tässä osua turhan heikosti yhteen laturikatoksen kanssa. Hankalaa etenkin autoissa, joissa latausluukku takana sivulla. Katsotaan, miten voitaisiin korjata. Paluumatkalla latasin samalla asemalla, mutta tällä kertaa en piitannut lainkaan ruutumerkinnöistä vaan peruutin Hyundai Ioniqin reilusti kohtisuoraan latauspisteelle. Näin toimien lataus sujui vaivattomasti. Keskustelu Tero Eran kanssa jatkui Twitterissä pidempäänkin, osin yksityisviestein. Mielenkiintoista on nyt seurata, miten nopeasti latauspisteillä havaittuihin käytännön hankaluuksiin saadaan parannuksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tolppa ei ole lataajan kaveri Uusien latauspisteiden ympärille pystytetyillä tolpilla on tarkoitus suojata latureita ajoneuvojen tai vaikkapa kunnossapitokoneiden kolhuilta. Tarkoitus on ymmärrettävä, mutta toteutuksessa paistaa jälleen kokemattomuus. Lukuisilla eri latauspaikoilla vierailleena on tullut nähtyä, että latureita suojaamaan asetetut tolpat on sijoitettu milloin mitenkin. Hartolan pikalatauspiste Jari-Pekan rekkaparkissa osoittaa käytännössä sen, miten käy, kun ajatus ei kulje ehjänä suunnittelusta toteutukseen. Laturikatoksen luo on tällä kertaa helppo ajaa, kun pysäköinti siihen on selkeästi ohjattu tapahtuvaksi kyljittäin. Lataustöpselin sen sijaan joutuu kaivamaan hankalasti tolpan takaa. Erityisen lähellä metallitolppa on juuri Hyundai Ioniqin käyttämää pikalataustöpseliä. Lataus toki onnistuu, mutta metallitolpan tarkoitus ei tietenkään ole vaikeuttaa latausta. Tästäkin aiheesta annettuun palautteeseen tuli Fortumilta nopea vastaus. Kokemukset vahvistavat jo aiemmin havaitsemamme asian: sähköautoilun alkutaipaleella ensimmäiset sähköautoilijat ovat tärkeässä roolissa. Havaituista puutteista kannattaa ilmoittaa, toiveita kannattaa esittää. Kun uutta luodaan, ei kenelläkään ole vanhoja toimivia ratkaisuja, joita kopioida. Ensimmäisissä latauspisteissä voi olla toivomisen varaa, mutta latauspaikkojen kysynnän kasvaessa myös niiden tarjonta kasvaa ja siten lisää myös kilpailua latausasemien kesken, joten on syytä olettaa, että operaattorit myös kuuntelevat saamiaan palautteita herkästi. Parannusten toteutuminen on siis hyvin todennäköistä. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan