13.8.2021 Ajoneuvot VW: Näin ajat sähköautolla oikein – jarrutus vai rullaus? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen vastaa nyt kuinka ajat sähköautolla oikein taloudellisesti. Lyhyesti sanottuna rullaaminen on jarruttamista parempi vaihtoehto. Volkswagen neuvoo, kuinka ajat sähköautolla oikein taloudellisesta näkövinkkelistä. Ohjeet on kohdistettu toimimaan merkin omilla ID.3 ja ID.4-sähköautoilla, mutta näitä voi kyllä soveltaa laajemminkin. Tärkeimpänä nostona rullaaminen on jarrutusenergian talteenottoa tehokkaampi vaihtoehto. Jostain syystä jarrutusenergian talteenotto on luonut täysin vääränlaisia mielikuvia eikä markkinointiviestintä auta asiaa. Jarrutusenergian talteenotto ei suinkaan luo lisää energiaa tyhjästä, sillä se ei ole fysiikan lakien mukaan mahdollista. Tässä yksinkertaisesti pyritään ottamaan parempaan käyttöön mahdollisimman paljon autoa eteenpäin vievästä energiasta joka meinataan muuntaa jarrupolkimen välityksellä muun muassa lämmöksi ja ääneksi. Volkswagen on lähestynyt ongelmaa ID.4-sähköauton kanssa älykkäällä järjestelmällä joka suosii rullausta ja siirtyy vain tarpeen tullen hyödyntämään jarrutusenergian talteenottoa. Tärkeimpänä tavoitteena on ollut juurikin maksimaalinen taloudellisuus. Tästä syystä D-asennossa auto useimmissa tapauksissa rullaa moottori sammutettuna, kun kuljettaja nostaa jalan tehopolkimelta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuinka ajat sähköautolla oikein? Jarrutus vai rullaus? Mitä pitäisi tapahtua, kun sähköauton kuljettaja nostaa jalkansa tehopolkimelta? Pitäisikö sähkömoottorin voimalinjan toimia generaattorina, joka muuntaa kineettisen energian sähköenergiaksi, vai pitäisikö auton hyödyntää vauhti rullaamalla vapaalla eikä tuottaa sähköenergiaa? Uuden sähköisen SUV-mallin, ID.4:n – samoin kuin kompaktin ID.3:n – tapauksessa Volkswagen valitsi taloudellisemman strategian: rullaus on etusijalla, sillä energian muuntaminen johtaa väistämättä siihen, että osa energiasta hukataan. Ikiliikkujaa kun ei ole vieläkään keksitty, joten hyötysuhde ei koskaan ole 100 prosenttia. Tämä koskee D-ajotilaa, joka aktivoituu aina auto käynnistettäessä – kuljettaja voi toki valita halutessaan toisin. Rullaustoiminto alkaa, kun kuljettaja nostaa jalan oikeanpuoleiselta polkimelta – tähän olisi hyvä totutella ennakoimalla liikennettä. Jos kuljettajan tarvitsee hidastaa enemmän, hän painaa jarrupoljinta ja aktivoi samalla jarrutusenergian talteenoton eli rekuperaation. Sähkömoottori huolehtii jarrutuksesta lähes kaikissa päivittäisissä jarrutuksissa, aina 0,25 g hidastuvuuteen asti. Sähköinen jarrutehostin aktivoi pyöräjarrut vain silloin, kun on jarrutettava tuota voimakkaammin. Jarrutuksen siirtyminen sähköstä hydrauliseen jarruun tapahtuu lähes huomaamatta – erittäin tarkan ja nopean jarru- ja voimalinjajärjestelmähallinnan ansiosta. Järjestelmät varmistavat, että rekuperaatiosta aina huolehtivilla takapyörillä on riittävä pito eli talven liukkailla tilanne on hieman toinen. Volkswagenilla Eco Assistance Jokaisessa ID.4:ssa on vakiona ennakoiva Eco Assistance -järjestelmä. Se analysoi navigointijärjestelmästä ja ajoneuvon antureista saamiaan tietoja ja auttaa kuljettajaa ajamaan taloudellisemmin. Kun ID.4 lähestyy hitaammin ajettavia alueita, kuten taajamia, risteyksiä tai mutkia, Eco Assistance ohjeistaa kuljettajaa nostamaan jalan pois tehopolkimelta. Siitä eteenpäin järjestelmä hallinnoi rullausta ja energian talteenottoa ilman, että kuljettajan tarvitsee tehdä mitään. Auto reagoi samalla tavalla myös saavuttaessaan hitaammin kulkevaa ajoneuvoa. Kuljettaja voi halutessaan vaihtaa ajotilan D ajotilaan B (Brake eli jarru) valintakytkimestä. Tässä ajotilassa ID.4:n rekuperoi energiaa kaikissa hidastustilanteissa, mutta ei silti aivan auton pysähtymiseen asti. Raja on asetettu 0,13 g:n hidastuvuuteen, jolloin vauhti hidastuu vielä havaittavasti, mutta kuljettaja ei voi vielä ajaa käyttämällä pelkkää kaasupoljinta sekä kiihdyttämiseen että jarruttamiseen. Tämä on Volkswagenin valinta ja sen tavoitteena on ollut vaivattoman ajotuntuman saavuttaminen. Joissain tilanteissa myös akun varaustaso rajoittaa. Jos akku on ladattu täyteen, siihen ei voida varastoida enää rekuperoitua energiaa – tällöin on tyytyminen rullaamiseen tai kulutettava perinteisiä pyöräjarruja. Nämä tilanteet ovat luonnollisesti hyvin harvinaisia. Lähde: Volkswagen Kuvituskuvat: Jari Sarentaus/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?