13.8.2021 Ajoneuvot VW: Näin ajat sähköautolla oikein – jarrutus vai rullaus? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen vastaa nyt kuinka ajat sähköautolla oikein taloudellisesti. Lyhyesti sanottuna rullaaminen on jarruttamista parempi vaihtoehto. Volkswagen neuvoo, kuinka ajat sähköautolla oikein taloudellisesta näkövinkkelistä. Ohjeet on kohdistettu toimimaan merkin omilla ID.3 ja ID.4-sähköautoilla, mutta näitä voi kyllä soveltaa laajemminkin. Tärkeimpänä nostona rullaaminen on jarrutusenergian talteenottoa tehokkaampi vaihtoehto.Jostain syystä jarrutusenergian talteenotto on luonut täysin vääränlaisia mielikuvia eikä markkinointiviestintä auta asiaa. Jarrutusenergian talteenotto ei suinkaan luo lisää energiaa tyhjästä, sillä se ei ole fysiikan lakien mukaan mahdollista. Tässä yksinkertaisesti pyritään ottamaan parempaan käyttöön mahdollisimman paljon autoa eteenpäin vievästä energiasta joka meinataan muuntaa jarrupolkimen välityksellä muun muassa lämmöksi ja ääneksi.Volkswagen on lähestynyt ongelmaa ID.4-sähköauton kanssa älykkäällä järjestelmällä joka suosii rullausta ja siirtyy vain tarpeen tullen hyödyntämään jarrutusenergian talteenottoa. Tärkeimpänä tavoitteena on ollut juurikin maksimaalinen taloudellisuus. Tästä syystä D-asennossa auto useimmissa tapauksissa rullaa moottori sammutettuna, kun kuljettaja nostaa jalan tehopolkimelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuinka ajat sähköautolla oikein? Jarrutus vai rullaus?Mitä pitäisi tapahtua, kun sähköauton kuljettaja nostaa jalkansa tehopolkimelta? Pitäisikö sähkömoottorin voimalinjan toimia generaattorina, joka muuntaa kineettisen energian sähköenergiaksi, vai pitäisikö auton hyödyntää vauhti rullaamalla vapaalla eikä tuottaa sähköenergiaa?Uuden sähköisen SUV-mallin, ID.4:n – samoin kuin kompaktin ID.3:n – tapauksessa Volkswagen valitsi taloudellisemman strategian: rullaus on etusijalla, sillä energian muuntaminen johtaa väistämättä siihen, että osa energiasta hukataan. Ikiliikkujaa kun ei ole vieläkään keksitty, joten hyötysuhde ei koskaan ole 100 prosenttia. Tämä koskee D-ajotilaa, joka aktivoituu aina auto käynnistettäessä – kuljettaja voi toki valita halutessaan toisin.Rullaustoiminto alkaa, kun kuljettaja nostaa jalan oikeanpuoleiselta polkimelta – tähän olisi hyvä totutella ennakoimalla liikennettä. Jos kuljettajan tarvitsee hidastaa enemmän, hän painaa jarrupoljinta ja aktivoi samalla jarrutusenergian talteenoton eli rekuperaation.Sähkömoottori huolehtii jarrutuksesta lähes kaikissa päivittäisissä jarrutuksissa, aina 0,25 g hidastuvuuteen asti. Sähköinen jarrutehostin aktivoi pyöräjarrut vain silloin, kun on jarrutettava tuota voimakkaammin. Jarrutuksen siirtyminen sähköstä hydrauliseen jarruun tapahtuu lähes huomaamatta – erittäin tarkan ja nopean jarru- ja voimalinjajärjestelmähallinnan ansiosta. Järjestelmät varmistavat, että rekuperaatiosta aina huolehtivilla takapyörillä on riittävä pito eli talven liukkailla tilanne on hieman toinen.Volkswagenilla Eco AssistanceJokaisessa ID.4:ssa on vakiona ennakoiva Eco Assistance -järjestelmä. Se analysoi navigointijärjestelmästä ja ajoneuvon antureista saamiaan tietoja ja auttaa kuljettajaa ajamaan taloudellisemmin.Kun ID.4 lähestyy hitaammin ajettavia alueita, kuten taajamia, risteyksiä tai mutkia, Eco Assistance ohjeistaa kuljettajaa nostamaan jalan pois tehopolkimelta. Siitä eteenpäin järjestelmä hallinnoi rullausta ja energian talteenottoa ilman, että kuljettajan tarvitsee tehdä mitään. Auto reagoi samalla tavalla myös saavuttaessaan hitaammin kulkevaa ajoneuvoa.Kuljettaja voi halutessaan vaihtaa ajotilan D ajotilaan B (Brake eli jarru) valintakytkimestä. Tässä ajotilassa ID.4:n rekuperoi energiaa kaikissa hidastustilanteissa, mutta ei silti aivan auton pysähtymiseen asti.Raja on asetettu 0,13 g:n hidastuvuuteen, jolloin vauhti hidastuu vielä havaittavasti, mutta kuljettaja ei voi vielä ajaa käyttämällä pelkkää kaasupoljinta sekä kiihdyttämiseen että jarruttamiseen. Tämä on Volkswagenin valinta ja sen tavoitteena on ollut vaivattoman ajotuntuman saavuttaminen.Joissain tilanteissa myös akun varaustaso rajoittaa. Jos akku on ladattu täyteen, siihen ei voida varastoida enää rekuperoitua energiaa – tällöin on tyytyminen rullaamiseen tai kulutettava perinteisiä pyöräjarruja. Nämä tilanteet ovat luonnollisesti hyvin harvinaisia.Lähde: Volkswagen Kuvituskuvat: Jari Sarentaus/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 30.11.2024 Sähköautot Sähköautojen korkea hinta karsastuttaa ja latausinfra mietityttää 30.11.2024 Uutinen Lotukselle lataushybridejä hiipuvassa sähkökysynnässä – ja samalla vältetään tuontitullit 30.11.2024 Koeajo Koeajo: Alpine A290 – se rivakampi Renault 5 29.11.2024 Uutinen Helsingin huoltotunneli ajokäyttöön, ydinkeskustan saavutettavuus kohenisi, linjaa Helsingin seudun kauppakamari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan