13.8.2021 Ajoneuvot VW: Näin ajat sähköautolla oikein – jarrutus vai rullaus? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen vastaa nyt kuinka ajat sähköautolla oikein taloudellisesti. Lyhyesti sanottuna rullaaminen on jarruttamista parempi vaihtoehto. Volkswagen neuvoo, kuinka ajat sähköautolla oikein taloudellisesta näkövinkkelistä. Ohjeet on kohdistettu toimimaan merkin omilla ID.3 ja ID.4-sähköautoilla, mutta näitä voi kyllä soveltaa laajemminkin. Tärkeimpänä nostona rullaaminen on jarrutusenergian talteenottoa tehokkaampi vaihtoehto. Jostain syystä jarrutusenergian talteenotto on luonut täysin vääränlaisia mielikuvia eikä markkinointiviestintä auta asiaa. Jarrutusenergian talteenotto ei suinkaan luo lisää energiaa tyhjästä, sillä se ei ole fysiikan lakien mukaan mahdollista. Tässä yksinkertaisesti pyritään ottamaan parempaan käyttöön mahdollisimman paljon autoa eteenpäin vievästä energiasta joka meinataan muuntaa jarrupolkimen välityksellä muun muassa lämmöksi ja ääneksi. Volkswagen on lähestynyt ongelmaa ID.4-sähköauton kanssa älykkäällä järjestelmällä joka suosii rullausta ja siirtyy vain tarpeen tullen hyödyntämään jarrutusenergian talteenottoa. Tärkeimpänä tavoitteena on ollut juurikin maksimaalinen taloudellisuus. Tästä syystä D-asennossa auto useimmissa tapauksissa rullaa moottori sammutettuna, kun kuljettaja nostaa jalan tehopolkimelta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuinka ajat sähköautolla oikein? Jarrutus vai rullaus? Mitä pitäisi tapahtua, kun sähköauton kuljettaja nostaa jalkansa tehopolkimelta? Pitäisikö sähkömoottorin voimalinjan toimia generaattorina, joka muuntaa kineettisen energian sähköenergiaksi, vai pitäisikö auton hyödyntää vauhti rullaamalla vapaalla eikä tuottaa sähköenergiaa? Uuden sähköisen SUV-mallin, ID.4:n – samoin kuin kompaktin ID.3:n – tapauksessa Volkswagen valitsi taloudellisemman strategian: rullaus on etusijalla, sillä energian muuntaminen johtaa väistämättä siihen, että osa energiasta hukataan. Ikiliikkujaa kun ei ole vieläkään keksitty, joten hyötysuhde ei koskaan ole 100 prosenttia. Tämä koskee D-ajotilaa, joka aktivoituu aina auto käynnistettäessä – kuljettaja voi toki valita halutessaan toisin. Rullaustoiminto alkaa, kun kuljettaja nostaa jalan oikeanpuoleiselta polkimelta – tähän olisi hyvä totutella ennakoimalla liikennettä. Jos kuljettajan tarvitsee hidastaa enemmän, hän painaa jarrupoljinta ja aktivoi samalla jarrutusenergian talteenoton eli rekuperaation. Sähkömoottori huolehtii jarrutuksesta lähes kaikissa päivittäisissä jarrutuksissa, aina 0,25 g hidastuvuuteen asti. Sähköinen jarrutehostin aktivoi pyöräjarrut vain silloin, kun on jarrutettava tuota voimakkaammin. Jarrutuksen siirtyminen sähköstä hydrauliseen jarruun tapahtuu lähes huomaamatta – erittäin tarkan ja nopean jarru- ja voimalinjajärjestelmähallinnan ansiosta. Järjestelmät varmistavat, että rekuperaatiosta aina huolehtivilla takapyörillä on riittävä pito eli talven liukkailla tilanne on hieman toinen. Volkswagenilla Eco Assistance Jokaisessa ID.4:ssa on vakiona ennakoiva Eco Assistance -järjestelmä. Se analysoi navigointijärjestelmästä ja ajoneuvon antureista saamiaan tietoja ja auttaa kuljettajaa ajamaan taloudellisemmin. Kun ID.4 lähestyy hitaammin ajettavia alueita, kuten taajamia, risteyksiä tai mutkia, Eco Assistance ohjeistaa kuljettajaa nostamaan jalan pois tehopolkimelta. Siitä eteenpäin järjestelmä hallinnoi rullausta ja energian talteenottoa ilman, että kuljettajan tarvitsee tehdä mitään. Auto reagoi samalla tavalla myös saavuttaessaan hitaammin kulkevaa ajoneuvoa. Kuljettaja voi halutessaan vaihtaa ajotilan D ajotilaan B (Brake eli jarru) valintakytkimestä. Tässä ajotilassa ID.4:n rekuperoi energiaa kaikissa hidastustilanteissa, mutta ei silti aivan auton pysähtymiseen asti. Raja on asetettu 0,13 g:n hidastuvuuteen, jolloin vauhti hidastuu vielä havaittavasti, mutta kuljettaja ei voi vielä ajaa käyttämällä pelkkää kaasupoljinta sekä kiihdyttämiseen että jarruttamiseen. Tämä on Volkswagenin valinta ja sen tavoitteena on ollut vaivattoman ajotuntuman saavuttaminen. Joissain tilanteissa myös akun varaustaso rajoittaa. Jos akku on ladattu täyteen, siihen ei voida varastoida enää rekuperoitua energiaa – tällöin on tyytyminen rullaamiseen tai kulutettava perinteisiä pyöräjarruja. Nämä tilanteet ovat luonnollisesti hyvin harvinaisia. Lähde: Volkswagen Kuvituskuvat: Jari Sarentaus/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan