4.7.2021

VW: verkon yli tapahtuvat päivitykset mahdollistavat satojen miljoonien eurojen lisämyynnin

Volkswagen ID.4 logo merkki

Volkswagenin mukaan verkon yli tapahtuvat päivitykset voivat valjastaa sille satojen miljoonien eurojen arvoiset markkinat.

Volkswagen ID -mallien ostajat ovat odottaneet pitkään pääsevänsä luvattujen verkon yli tapahtuvien päivitysten (OTA) pariin ja esimerkiksi Moottorin kestotestin ID.3 sai tuon ominaisuuden jo huhtikuussa. Yhtiön mukaan verkon yli tapahtuvat päivitykset avaavat valtavasti potentiaalia lisämyynnin suhteen. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.

Samalla Volkswagenin edustajat myönsivät avoimesti yhtiötä vaivanneet ohjelmisto-ongelmat sekä suoranaiset ohjelmointivirheet. Ongelman myöntäminen on tärkeä osa korjaamista, joten ehkä tuoreimman Golfin ja ID-perheen autojen omistajille on näkyvissä valoa tunnelin päässä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Verkon yli tapahtuvat päivitykset

Toimivan OTA-järjestelmän kautta Volkswagen voisi siirtää kuljettajan henkilökohtaiset asetukset autosta toiseen. Tätä voitaisiin hyödyntää esimerkiksi useamman auton talouksissa sekä ennen kaikkea Volkswagenin omien liikkumispalveluiden (Mobility as a Service) tuottamisessa.

Kuluttajille myytävien modulaaristen, eli yksittäisistä osista kokonaisuuksia muodostavien, ohjelmistojärjestelmien käyttö on osa autonvalmistajan "Accelerate digitalization" -strategiaa, jolla siis tarkoitetaan digitalisaation kiihdyttämistä.

– Tulevaisuudessa asiakkaat tulevat tekemään entistä useammin autonvalintansa enemmänkin sen pohjalta, mitä sen ohjelmistot tarjoavat eivätkä niinkään auton huippunopeuden perusteella, kertoo kehityspäällikkö Thomas Ulbrich.

Volkswagen haluaa tarjota asiakkailleen mahdollisuuden avata autoon ennalta asennettuja ominaiskuuksia rahaa vastaan myös jälkikäteen. Näihin saattaisi lukeutua esimerkiksi navigoinnin lisäksi jopa lämmitettävät istuimet. Noinkohan jossain vaiheessa pitää maksaa euro jokaisesta takapuolen lämmityskerrasta.

– Tulevaisuudessa asiakkaamme ostavat, liisaavat, vuokraavat yksityisille tai vuokraavat yksityisiltä autoja vain yhdeksi viikonlopuksikin ja pystymme tarjoamaan ohjelmiston avulla verkon yli heille mitä ikinä he tarvitsevat. ID-malliperhe on suunniteltu tulevaakin kehitystä varten ja OTA-päivitykset kehittävät ohjelmiston kykyä sekä mahdollistavat yksilöllisiä valintoja, kommentoi brändin myyntipäällikkö Klaus Zellmer.

Toisaalla Zellmer on myös väläytellyt saksalaisen Die Welt -uutislehden haastattelussa Volkswagenin voivan tarjota tulevaisuudessa itseajavia autoja käytön mukaan tapahtuvalla hinnoittelulla. Tähän on kuitenkin vielä hieman matkaa.

– Oletamme hinnan olevan noin seitsemän euroa tuntia kohden. Joten jos et halua ajaa itse kolmea tuntia, voit maksaa 21 euroa tästä palvelusta, kertoi Zellmer Die Welt -lehdelle.

Zellmerin mukaan verkon yli tapahtuvat päivitykset tarjoavat jopa satojen miljoonien eurojen myyntipotentiaalin Volkswagenille. Sekä Ulbrich että Zellmer tunnustivat, että yhtiön täytyy kehittää ohjelmistopuolta nopeammin ja siirtyä lähemmäs asiakkaita. Tällä viitattiin suoraan piinaaviin ohjelmisto-ongelmiin sekä tuoreimman Golfin että ID.3-sähköauton kanssa.

– Meillä oli ohjelmointivirheitä, se on aivan selvää, mutta uskomme näiden autojen ohjelmistojen potentiaaliin. Olemme muutoksen keskellä. Ei ole olemassa autoa ilman ohjelmistoa ja siksi se on nyt kehitystyömme keskiössä, sanoi Ulbrich.

Volkswagen aikoo julkistaa vuonna 2026 Project Trinityn tuloksena itseajavan sähköauton, jonka Ulbrich sanoi vievän sähköinen liikkuminen sekä ohjelmistopuoli aivan uudelle tasolle. Tuon ohjelmiston, kaikkine antureineen, pitäisi siis pystyä täysin itsenäiseen ajamiseen. Volkswagen on julkaisemassa lisää malleja sen Saksassa toimivaan auton yhteiskäyttöpalveluun (WeShare) ja pohtii sen laajentamista Espanjaan, Italiaan ja Ranskaan.

Kuvituskuva: Henri Posa, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat