9.8.2021

Yhdeksänkertainen maailmanmestari Valentino Rossi eläkkeelle

Valentino Rossi lopettaa

Ratamoottoripyöräilylegenda Valentino Rossi on ilmoittanut vetäytyvänsä MM-tasolta tämän kauden päätteeksi. Tällä hetkellä 42-vuotias Rossi ajaa MM-sarjassa jo 26. kauttaan.

423 MM-osakilpailua, joista 115 voittoa ja 235 palkintopallisijoitusta. Siis useammassa kuin joka toisessa ajamassaan MM-osakilpailussa italialaiskuljettaja Valentino Rossi (synt. 16.2.1979) on noussut podiumille. Lähes yhtä ainutlaatuista on se, että Rossi ajaa yhä 42-vuotiaana MM-tasolla lajissa, joka on yksi moottoriurheilun vaarallisimmista ja vauhdikkaimmista. MM-osakilpailujen määrässä Rossi on kaikkien aikojen ykkönen. Maailmanmestaruuksien määrässäkin hänen yläpuolellaan on vain yksi nimi, maanmies Giacomo Agostini.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Raha vaikutti lajivalintaan

Urbinossa Italiassa syntynyt Rossi voisi olla moninkertainen maailmanmestari Formula 1 -luokassa. Ratamoottoripyöräilijä Graziano Rossin poika Valentino nimittäin aloitti kilpailu-uransa kartingissa. Äidin mielestä se oli lajivalintana turvallisempi kuin isän valitsema ratamoottoripyöräily. Ja Valentino menestyikin nelipyöräisillä hyvin.

Kun tuli aika siirtyä kilpailemaan EM-tasolle, oli isä Grazianon nostettava kädet pystyyn korkeiden kustannusten takia, ja pojan oli siirryttävä kilpailemaan edullisemmilla kaksipyöräisillä 1990-luvun alussa. Jälkeenpäin ajatellen lajinvaihto ei välttämättä ollut huono asia.

Toinen kerta toden sanoo

Valentino Rossi voitti 125-kuutioisten Italian mestaruuden vuonna 1995. Seuraavalla kaudella hän siirtyi MM-sarjaan samassa luokassa. Ensimmäisen maailmanmestaruutensa Rossi voitti toisella MM-kaudellaan vuonna 1997. Kahden 125-kuutioisissa vietetyn kauden jälkeen Rossi siirtyi 250-kuutioisiin ja voitti sielläkin maailmanmestaruuden toisella kaudellaan. Vuonna 2000 hän siirtyi kuninkuusluokkaan, jossa vielä silloin ajettiin 500-kuutioisilla kaksitahtipyörillä. Myös viisisatasissa Rossi voitti mestaruuden toisella kaudellaan. Sen jälkeen nähtiin ainutlaatuinen ketsuppipulloilmiö, sillä mestaruuksia tuli samantien viisi peräkkäin (2001-2005). Kun Rossi vielä nousi maailmanmestariksi vuosina 2008 ja 2009, kohosi hän viimeistään siinä vaiheessa todelliseksi lajilegendaksi seitsemällä kuninkuusluokan maailmanmestaruudellaan ja kaikki luokat huomioiden yhdeksällä MM-tittelillään.

Valentino Rossin pitkän uran arvoa nostaa se, että hän pystyi muokkaamaan ajotyyliään ja pysyttelemään kärjessä siitä huolimatta, että säännöt ja pyörät muuttuivat tiheään tahtiin. Kuninkuusluokkaan noustessaan Rossi ajoi ensimmäiset kaksi kautta 500-kuutioisella kaksitahti-Hondalla. Sen jälkeen siirryttiin 1000-kuutioisiin nelitahtimoottoreihin.

Muutaman vuoden ajaksi säännöissä laskettiin kuutiotilavuusraja 800 kuutiosenttimetriin, jolloin pyörä vaati taas kuljettajaltaan erilaista ajotyyliä. Vuonna 2012 palattiin jälleen 1000-kuutioisiin nelitahtisiin, jonka jälkeen elektroniikan kehitys on muuttanut ajotyyliä ja pyörän käsittelyn vaatimuksia aivan uudelle tasolle. Myös renkaiden huikea kehitys on vaatinut ajotyylin muutosta. Kullakin aikakaudella on noussut uusia haastajia, mutta Valentino Rossi on käytännössä ainoa joka on pysynyt koko ajan huipulla.

Tämän kauden viimeisissä MM-osakilpailussa hän ehtii vielä kaunistella lukemiaan MM-osakilpailumäärän ja MM-pisteiden osalta, mutta jo tähän mennessä uralla saavutetut 6330 MM-pistettä on sellainen määrä, että ei tarvitse paloa liioitella kun voi sanoa että kaikki muut MotoGP-luokan kuljettajat saavat laskea pisteensä yhteen yltääkseen samaan. Hattu…päästä!

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: motogp.com

Luetuimmat