9.8.2021 Ajoneuvot Yhdeksänkertainen maailmanmestari Valentino Rossi eläkkeelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ratamoottoripyöräilylegenda Valentino Rossi on ilmoittanut vetäytyvänsä MM-tasolta tämän kauden päätteeksi. Tällä hetkellä 42-vuotias Rossi ajaa MM-sarjassa jo 26. kauttaan. 423 MM-osakilpailua, joista 115 voittoa ja 235 palkintopallisijoitusta. Siis useammassa kuin joka toisessa ajamassaan MM-osakilpailussa italialaiskuljettaja Valentino Rossi (synt. 16.2.1979) on noussut podiumille. Lähes yhtä ainutlaatuista on se, että Rossi ajaa yhä 42-vuotiaana MM-tasolla lajissa, joka on yksi moottoriurheilun vaarallisimmista ja vauhdikkaimmista. MM-osakilpailujen määrässä Rossi on kaikkien aikojen ykkönen. Maailmanmestaruuksien määrässäkin hänen yläpuolellaan on vain yksi nimi, maanmies Giacomo Agostini.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaha vaikutti lajivalintaanUrbinossa Italiassa syntynyt Rossi voisi olla moninkertainen maailmanmestari Formula 1 -luokassa. Ratamoottoripyöräilijä Graziano Rossin poika Valentino nimittäin aloitti kilpailu-uransa kartingissa. Äidin mielestä se oli lajivalintana turvallisempi kuin isän valitsema ratamoottoripyöräily. Ja Valentino menestyikin nelipyöräisillä hyvin.Kun tuli aika siirtyä kilpailemaan EM-tasolle, oli isä Grazianon nostettava kädet pystyyn korkeiden kustannusten takia, ja pojan oli siirryttävä kilpailemaan edullisemmilla kaksipyöräisillä 1990-luvun alussa. Jälkeenpäin ajatellen lajinvaihto ei välttämättä ollut huono asia.Toinen kerta toden sanooValentino Rossi voitti 125-kuutioisten Italian mestaruuden vuonna 1995. Seuraavalla kaudella hän siirtyi MM-sarjaan samassa luokassa. Ensimmäisen maailmanmestaruutensa Rossi voitti toisella MM-kaudellaan vuonna 1997. Kahden 125-kuutioisissa vietetyn kauden jälkeen Rossi siirtyi 250-kuutioisiin ja voitti sielläkin maailmanmestaruuden toisella kaudellaan. Vuonna 2000 hän siirtyi kuninkuusluokkaan, jossa vielä silloin ajettiin 500-kuutioisilla kaksitahtipyörillä. Myös viisisatasissa Rossi voitti mestaruuden toisella kaudellaan. Sen jälkeen nähtiin ainutlaatuinen ketsuppipulloilmiö, sillä mestaruuksia tuli samantien viisi peräkkäin (2001-2005). Kun Rossi vielä nousi maailmanmestariksi vuosina 2008 ja 2009, kohosi hän viimeistään siinä vaiheessa todelliseksi lajilegendaksi seitsemällä kuninkuusluokan maailmanmestaruudellaan ja kaikki luokat huomioiden yhdeksällä MM-tittelillään.Valentino Rossin pitkän uran arvoa nostaa se, että hän pystyi muokkaamaan ajotyyliään ja pysyttelemään kärjessä siitä huolimatta, että säännöt ja pyörät muuttuivat tiheään tahtiin. Kuninkuusluokkaan noustessaan Rossi ajoi ensimmäiset kaksi kautta 500-kuutioisella kaksitahti-Hondalla. Sen jälkeen siirryttiin 1000-kuutioisiin nelitahtimoottoreihin.Muutaman vuoden ajaksi säännöissä laskettiin kuutiotilavuusraja 800 kuutiosenttimetriin, jolloin pyörä vaati taas kuljettajaltaan erilaista ajotyyliä. Vuonna 2012 palattiin jälleen 1000-kuutioisiin nelitahtisiin, jonka jälkeen elektroniikan kehitys on muuttanut ajotyyliä ja pyörän käsittelyn vaatimuksia aivan uudelle tasolle. Myös renkaiden huikea kehitys on vaatinut ajotyylin muutosta. Kullakin aikakaudella on noussut uusia haastajia, mutta Valentino Rossi on käytännössä ainoa joka on pysynyt koko ajan huipulla.Tämän kauden viimeisissä MM-osakilpailussa hän ehtii vielä kaunistella lukemiaan MM-osakilpailumäärän ja MM-pisteiden osalta, mutta jo tähän mennessä uralla saavutetut 6330 MM-pistettä on sellainen määrä, että ei tarvitse paloa liioitella kun voi sanoa että kaikki muut MotoGP-luokan kuljettajat saavat laskea pisteensä yhteen yltääkseen samaan. Hattu…päästä!Teksti: Janne Huhtala Kuvat: motogp.com Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?