Ajoneuvot | Uutinen | 5.7.2020

Yhdysvaltalaistutkimus laatuvaikutelmasta – Tesla aivan omilla luvuillaan

IQS on J.D. Powerin toimesta yli 30-vuoden ajan vuosittain uusien autojen ensimmäisien kuukausien ajalta suoritettu yhdysvaltalaistutkimus laatuvaikutelmasta. Tänä vuonna ääripäitä edustaa Dodge ja ensimmäistä kertaan mukana ollut Tesla.

Jaa artikkeli

IQS on J.D. Powerin suorittama yhdysvaltalaistutkimus laatuvaikutelmasta auton omistussuhteen alkuvaiheen osalta. Initial Quality Study (IQS) selvittää omistajien tuntemuksia ensimmäisen 90 päivän ajalta aina ostohetkestä eteenpäin. Tutkimus tehtiin tänä vuonna helmikuusta toukokuuhun myydyille autoille ja siihen saatiin 87 282 vastausta eikä premium-segmentti vakuuttanut tässä suhteessa.

Kysely on nyt viidennessä sukupolvessa, jossa kuluttajat vastaavat 223 kysymykseen kategorioissa: tietoviihdejärjestelmä, toiminnot, painikkeet ja näytöt, ulkopinnat, ajoavustimet, sisätilat, voimalinja, istuimet, ajokokemus sekä ilmastointi. Tästä voi jo päätellä, että ihan täydellistä kuvaa auton laadusta ei tutkimus tarjoa sen keskittyessä enemmän sanan vaikutelma ympärille.

IQS painottaa suoranaisia vikoja ja valmistusvirheitä enemmän omistajien ahdistusta esimerkiksi hankalasti toimivien ja takkuilevien tietoviihdejärjestelmien ja ajoavustimien suhteen. Mitä vähemmän autoissa on oikeita vikoja, sitä suurempaan rooliin digitaaliset palvelut ja niiden käyttöliittymä kohoaa.

Dodge Charger Hellcat

Kärjessä Dodge sekä Kia

Tänä vuonna automerkkien kärkisijan jakaa tasavahvalla tuloksella (136 ongelmaa per 100 autoa) Dodge sekä Kia. Jälkimmäinen ei tule tutkimusta aiemmin seuranneille yllätyksenä, sillä kyseessä on korealaisvalmistajan kuudes perättäinen vuosi paalupaikalla jos mukaan lasketaan vain suuret automerkit.

Sen sijaan Dodgen sijoitus on ensimmäinen kerta yhdysvaltalaismerkille korkeimmalla sijoituksella ja tutkimuksen kannalta kotimaiset merkit pärjäsivät muutenkin keskimääräistä paremmin. Seuraavakin sija jaettiin, sillä samalle pronssipallille änkivät sekä Chevrolet että Ram (141 OP100).

Premium-luokka sen sijaan pärjäsi keskimääräistä huonommin, joka saattaa olla yllätys monelle. Ehkä kyseisen luokan autojen monimutkainen ja kattava varustelu kerjää ongelmia tai toisaalta kuluttajat vaativat enemmän. Niin tai näin tuloksissa se näkyy korkeina virhepisteinä, kun vain Genesis, Lexus ja Cadillac pärjää keskivertoa paremmin.

Tesla Model 3

Siinä missä japanilaisilla autoilla on ollut maassamme hyvä maine, niin tämä tuorein tutkimus ei tue tuota väitettä. J.D. Power kertoo muiden, erityisesti korealaisten, kirineen kehityksessä kovaa vauhtia ohi. Vain Mitsubishi, Lexus ja Nissan ylsi koko alan keskiarvon yläpuolelle.

Sitten on tapaus Tesla. Toisin kuin kaikki muut valmistajat, Tesla ei antanut J.D. Powerin suorittaa tutkimusta niissä 15 osavaltiossa, joissa tarvitaan autonvalmistajan lupa. Tästä syystä virallisia tuloksia ei voida antaa, mutta J.D Power keräsi silti tulokset kaikista muista 35 Yhdysvaltojen osavaltiosta ja tulokset kertovat karua kieltä. Näiden tulosten keskiarvo on ylivoimaisesti heikoin 250 ongelmaa per 100 autoa.

Sijoitus Merkki Ongelmaa per 100 autoa
1. Dodge 136
2. Kia 136
3. Chevrolet 141
4. Ram 141
5. Genesis 142
6. Mitsubishi 148
7. Buick 150
8. GMC 151
9. Volkswagen 152
10. Hyundai 153
11. Jeep 155
12. Lexus 159
13. Nissan 161
14. Cadillac 162
ALAN KESKIARVO 166
15. Infiniti 173
16. Ford 174
17. Mini 174
18. BMW 176
19. Honda 177
20. Toyota 177
21. Lincoln 182
22. Mazda 184
23. Acura 185
24. Porsche 186
25. Subaru 187
26. Chrysler 189
27. Jaguar 190
28. Mercedes-Benz 202
29. Volvo 210
30. Audi 225
31. Land Rover 228

 

Kaikkein paras yksittäinen automalli ei juuri suomalaiskorvaa kohauta. Chevrolet Sonic on pikkuauto, jonka ensimmäinen sukupolvi oli täällä tunnettu nimellä Chevrolet Aveo ja Daewoo Kalos. Kyseisen auton tulos (103 OP100) oli komeasti vertailun paras ja mainitaanpa samalla sekin että Jaguar E-Pace (159 OP100) on merkin ensimmäinen luokkavoittaja.

Merkeistä automallien luokkavoittoja itselleen eniten kahmi Hyundai Motor Group. Peräti seitsemään ykköstilaan oikeuttivat: Genesis G70, Hyundai Tucson, Hyundai Veloster, Kia Forte, Kia Sedona, Kia Sorento ja Kia Soul. General Motors sai ykköstiloja kuusi kappaletta automalleilla: Cadillac CT5, Cadillac CT6, Cadillac Escalade, Cadillac XT4, Chevrolet Malibu ja Chevrolet Sonic. Kolmeen ykkössijaan ylsivät BMW, Ford ja Nissan.

Segmentti Voittaja Menestyjät
Pikkuauto Chevrolet Sonic Hyundai Accent, Kia Rio
Pieni premiumauto Audi A3 Acura ILX, BMW 2-sarja
Pienempi keskiluokka Kia Forte Hyundai Elantra, Volkswagen Jetta
Pienempi premiumluokka Genesis G70 Lexus IS, Mercedes-Benz C-sarja
Keskiluokka Chevrolet Malibu Ford Fusion (Mondeo), Kia Optima
Keskikokoinen sportti Ford Mustang
Keskikokoinen premium Cadillac CT5 Lincoln MKZ, Kia Stinger
Tila-auto Kia Sedona Honda Odyssey
Iso auto Nissan Maxima Dodge Charger
Iso premium BMW 8-sarja BMW 7-sarja, Porsche Panamera
Pieni katumaasturi Kia Soul Toyota C-HR, Buick Encore,Chevrolet Trax, Mitsubishi Outlander Sport
Pieni premium katumaasturi Jaguar E-Pace Lexus UX, BMW X2
Kompakti katumaasturi Hyundai Tucson Kia Sportage, Chevrolet Equinox
Kompakti premium katumaasturi Cadillac XT4 BMW X4, Lexus NX
Keskikoon katumaasturi Nissan Murano Chevrolet Blazer, Hyundai Santa Fe
Keskikoon premium katumaasturi Lexus GX Lincoln Nautilus, Lexus RX
Iso katumaasturi Nissan Armada Chevrolet Tahoe, Toyota Sequoia

 

Kaikista tutkimukseen raportoiduista virhepisteistä suurin osa liittyi tietoviihdejärjstelmän ympärille ja näiden osuus oli lähes neljännes kokonaisuudesta. Yleisimmät ongelmat olivat puhekomentojen tunnistus, Android Auto tai AppleCar Play -liitettävyys, kosketusnäytöt, navigaattorit sekä bluetooth-yhdistettävyys. Näistä koostuvat nykyauton omistajan murheet ja sen tämä yhdysvaltalaistutkimus laatuvaikutelmasta ainakin kertoo.

Lähde: J.D. Power, Kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu