talvi sähköpyörällä

Ajoneuvot Pyöräily Uutinen 13.1.2023

”Yksi talvi syö pyörää kolmen kesän verran” – muista pyörän huolto talviajon jälkeen

Talvipyöräily rasittaa pyörää huomattavasti enemmän kuin pelkkä suviaikaan pyöräily.

Yksi pyörällä ajettu talvi syö pyörää kolmen kesän verran, on nyrkkisääntö, kun pohditaan polkupyörän huoltotarvetta talviajossa.

– Tämän vuoksi viimeistään talven jälkeen olisi syytä huoltaa pyörä, talviajossa hiekkaa menee ihan pirusti pyörän joka paikkaan, aktiivinen talvipyöräilijä ja Velo & Oxygen -pyöräliikkeen myymälävastaava Mika Saario sanoo.

Mika Saario sanoo, että sähköpyörissä, varsinkin keskimoottorisissa pyörissä voimansiirto joutuu muutenkin kovemmalle kuin perinteisessä polkupyörässä. Sähköpyörien moottorit vääntävät jopa 90 newtonmetriä, jolloin voimansiirtoon kohdistuu isoja voimia.

– Sähköpyörissä ketjut ja rattaat kuluvat huomattavasti enemmän kuin tavallisessa pyörässä. Lisäksi ketjuja ja rattaita on hyvä pitää puhtaana ja öljytä, se on huomattavasti edullisempaa kuin vaihtaa jatkuvasti 40 euroa maksavaa ketjua, Saario sanoo.

Akku säilytettävä ladattuna

Sähköpyörien akkuihin pätee sama sääntö, kuin vaikka sähköautoon – jos sähköpyörällä ei ajeta pitkään aikaan esimerkiksi talvella, akku tulisi säilyttää ladattuna.

– Akku ei välttämättä herääkään eloon keväällä, jos se on ollut ilman virtaa talven, Mika Saario sanoo.

Saarion mukaan sähköpyörien akkuvalmistajien suositus on, että akku säilytettäisi noin 70–80 prosentin varauksessa, jos se on käyttämättä pitkään.

– Akku ei myöskään saisi ladata pakkasessa ja kylmässä. Akkua pitäisi ladata aina lämpimässä. OIisi hyvä myös, että akku ehtisi lämpenemään huoneen lämpöön, ennen kuin sitä aletaan ladata, Saario sanoo.

Saarion mukaan sähköpyörän toimintamatkaa voi myös varmistaa siten, että kun lähtee sähköpyörällä kylmässä liikkeelle, laittaa sähköpyörään lämpimän akun. Tällöin toimintamatka pysyy pidempänä, akku pitää lämpimänä varausta paremmin, kuin jos lähtee kylmässä kylmällä akulla liikkeelle.

– On olemassa myös neopreenistä valmistettuja akkulämmittimiä, joilla akun kylmenemistä voi ehkäistä, Saario sanoo.

Akkua voi suojata myös neopreenillä

Sähköpyörän akku lämpenee silloin, kun sillä ajetaan. Kun se on kiedottu lämpöä eristävään neopreeniin, akku pysyy lämpimänä ja säilyttää paremmin varauksensa.

Mika Saario sanoo, että sähköpyörä on periaatteessa normaali polkupyörä, johon on lisätty akku ja sähkömoottori, joten normaalit polkupyörän huoltotoimenpiteet koskettavat sitäkin.

– Normaali järjen käyttö on sallittua. Pitää renkaissa ilmaa, jarrut kunnossa ja huomioida akkua ja muuta pyörää koskevat toimenpiteet. Itse sähkömoottorille ei pysty eikä oikeastaan tarvitsekaan tehdä mitään. Pyörä kannattaa myös huollattaa sesongin ulkopuolella, jos mahdollista, silloin siitä selviää myös nopeammin kuin silloin, kun kaikki muutkin haluavat pyöränsä huollettavan, Saario sanoo.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat