13.1.2023 Ajoneuvot ”Yksi talvi syö pyörää kolmen kesän verran” – muista pyörän huolto talviajon jälkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvipyöräily rasittaa pyörää huomattavasti enemmän kuin pelkkä suviaikaan pyöräily. Yksi pyörällä ajettu talvi syö pyörää kolmen kesän verran, on nyrkkisääntö, kun pohditaan polkupyörän huoltotarvetta talviajossa.– Tämän vuoksi viimeistään talven jälkeen olisi syytä huoltaa pyörä, talviajossa hiekkaa menee ihan pirusti pyörän joka paikkaan, aktiivinen talvipyöräilijä ja Velo & Oxygen -pyöräliikkeen myymälävastaava Mika Saario sanoo.Mika Saario sanoo, että sähköpyörissä, varsinkin keskimoottorisissa pyörissä voimansiirto joutuu muutenkin kovemmalle kuin perinteisessä polkupyörässä. Sähköpyörien moottorit vääntävät jopa 90 newtonmetriä, jolloin voimansiirtoon kohdistuu isoja voimia.– Sähköpyörissä ketjut ja rattaat kuluvat huomattavasti enemmän kuin tavallisessa pyörässä. Lisäksi ketjuja ja rattaita on hyvä pitää puhtaana ja öljytä, se on huomattavasti edullisempaa kuin vaihtaa jatkuvasti 40 euroa maksavaa ketjua, Saario sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkku säilytettävä ladattunaSähköpyörien akkuihin pätee sama sääntö, kuin vaikka sähköautoon – jos sähköpyörällä ei ajeta pitkään aikaan esimerkiksi talvella, akku tulisi säilyttää ladattuna.– Akku ei välttämättä herääkään eloon keväällä, jos se on ollut ilman virtaa talven, Mika Saario sanoo.Saarion mukaan sähköpyörien akkuvalmistajien suositus on, että akku säilytettäisi noin 70–80 prosentin varauksessa, jos se on käyttämättä pitkään.– Akku ei myöskään saisi ladata pakkasessa ja kylmässä. Akkua pitäisi ladata aina lämpimässä. OIisi hyvä myös, että akku ehtisi lämpenemään huoneen lämpöön, ennen kuin sitä aletaan ladata, Saario sanoo.Saarion mukaan sähköpyörän toimintamatkaa voi myös varmistaa siten, että kun lähtee sähköpyörällä kylmässä liikkeelle, laittaa sähköpyörään lämpimän akun. Tällöin toimintamatka pysyy pidempänä, akku pitää lämpimänä varausta paremmin, kuin jos lähtee kylmässä kylmällä akulla liikkeelle.– On olemassa myös neopreenistä valmistettuja akkulämmittimiä, joilla akun kylmenemistä voi ehkäistä, Saario sanoo.Akkua voi suojata myös neopreenilläSähköpyörän akku lämpenee silloin, kun sillä ajetaan. Kun se on kiedottu lämpöä eristävään neopreeniin, akku pysyy lämpimänä ja säilyttää paremmin varauksensa.Mika Saario sanoo, että sähköpyörä on periaatteessa normaali polkupyörä, johon on lisätty akku ja sähkömoottori, joten normaalit polkupyörän huoltotoimenpiteet koskettavat sitäkin.– Normaali järjen käyttö on sallittua. Pitää renkaissa ilmaa, jarrut kunnossa ja huomioida akkua ja muuta pyörää koskevat toimenpiteet. Itse sähkömoottorille ei pysty eikä oikeastaan tarvitsekaan tehdä mitään. Pyörä kannattaa myös huollattaa sesongin ulkopuolella, jos mahdollista, silloin siitä selviää myös nopeammin kuin silloin, kun kaikki muutkin haluavat pyöränsä huollettavan, Saario sanoo.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle