2.11.2021 Ajoneuvot Yllätys renkaanvaihdon yhteydessä – käyttötesti-Hyundai jäi pajalle odottamaan osia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renkaanvaihtosesonki on kuumimmillaan ja mekin veimme tuoreen käyttötestiautomme Hyundai Ioniq 5:n hakemaan talvitassut alle. Paikalta jouduttiin kuitenkin poistumaan sijaisautolla. Moottorin toimituksen yhteinen taival uuden käyttötestiauton kanssa on jatkunut jo muutaman viikon. Heti alkajaisiksi Hyundai Ioniq 5 pääsi osallistumaan sähköautojen taloudellisuuskilpailuun kiitettävällä menestyksellä. Seuraava ohjelmanumero ei sujunutkaan yhtä vakuuttavasti. Auto vietiin marraskuun alkajaisiksi renkaiden vaihtoon. Töiden vastaanotossa kerrottiin, että autoon vaihdetaan yksi lista, joka oli kuulemma ottanut hieman osumaa aikaisemmassa käytössä ennen auton saapumista Moottorille. Tämä korjaus oli tarkoitus tehdä renkaiden vaihdon ohessa, joten jäimme alkuperäisen suunnitelman mukaan odottelemaan työn valmistumista. Vajaan tunnin kuluttua auto tuli Autoverkkokaupan pääovien eteen ja sain avaimet takaisin. Tässä vaiheessa maahantuoja kuitenkin jo kyseli, milloin kerkeäisimme tuoda auton uudestaan huoltoon ”muutamien päivitysten tekemiseksi”. Kuulemma autoon olisi tulossa muutama ohjelmistopäivitys ja yhden komponentin tarkistus ja mahdollinen vaihto. Aikataulun sopiminen jäi myöhempään ajankohtaan, mutta asiaan palattiinkin odotettua aiemmin. Takapuskurin laidoissa näkyi kädenjälkiä, joten puskuri oli oletettavasti irrotettu. Alla olivat tuoreet Hakkapeliitta R3 SUV -kitkarenkaat. Seuraavaksi oli tarkoitus suunnata ostamaan mattamaalipinnalle sopivaa pesuainetta, jotta auto saataisiin vielä puhtaaksi ennen seuraavalle päivälle suunniteltuja kuvauksia. Päävirran kytkemistä seurasi kuitenkin yllätys. Mittaristoon ilmestyi oranssi ilmoitus ”Tarkasta kaistanvaihtoavustimen toiminta”. Vastaavat ilmoitukset ovat usein hetkellisiä, mutta ok:n painamista tuli vastaan seuraava. Ja seuraava. Ja seuraava, ja niin edelleen. Mittariston alalaidassa olevan oranssin huutomerkin vieressä oleva numero 5 antoi viitteitä ilmoitusten määrästä. Käytännössä kaikki tutkajärjestelmiin pohjautuvat avustimet olivat tippuneet pois käytöstä. Joskus vastaavat ongelmat häviävät yksinkertaisesti auton sammutuksella ja pitämällä autoa hetken lukittuna järjestelmien nollaamiseksi. Tällä kertaa tämä ei kuitenkaan auttanut, vaan samat ilmoitukset ilmestyivät näytölle uudestaan. Teimme vielä pienen koeajon ja kokeilimme nollausta uudestaan, mutta vaikutus oli sama, eli vaikutusta ei ollut. Takaisin sisälle ja avaimet tiskille. Koska varoitusvalojen syttymiselle ei ollut varmuutta, päätimme maahantuojan kanssa yhteistuumin jättää auton huollon käsiin ja pääsimme jatkamaan matkaa sijaisautolla. Samalla kerralla olisi tarkoitus tehdä päivitykset, sekä mysteeriksi jäänyt komponenti vaihto. Kaikki järjestelmät "katosivat" keskinäytön valikosta. Kysyimme seuraavana päivänä käyttötestiautomme kuulumisia. Varoitusvalojen syttymiselle oli löytynyt inhimillinen syy; takapuskurin asennuksen yhteydessä oli jäänyt johto kytkemättä. Kysyimme samalla myös tarkennuksia edellisenä päivänä mainituista päivityksistä Hyundain tuotepäällikkö Aki Kaukolalta. – Päivityksillä varmistetaan pääsääntöisesti auton suunniteltu ja tarkoituksenmukainen toiminta kaikissa tilanteissa. Tässä tapauksessa päivityksessä parannettiin LKA:n (kaistallapitoavustimen) kalibroinnin toimintaa ja tehtiin myös päivitys ohjaustehostimen ohjelmistoon. Toinen päivitys vaikutti auton toimintaan pikalatauksen jälkeen. Joissakin yksilöissä auto ei ole suostunut kytkemään päävirtaa päälle CCS-pikalatauksen jälkeen. Päivityksen myötä tällaista tilannetta ei pitäisi päästä syntymään. Komponentin tarkistus ja vaihto puolestaan liittyi sähkösäätöisten etuistuimien johtosarjojen kiinnitykseen ja suojaukseen. Ilmeisesti tietyissä tuotannon alkupäätä edustavien yksilöiden tapauksissa johtojen suojauksessa on havaittu potentiaalinen vikaantumiskohde, joka siis tarkistetaan ennen ongelmien esiintymistä. Ja kun automme sattui olemaan sopivasti ”pajalla”, niin se jäi odottamaan tähän liittyviä osia. Renkaanvaihtoreissusta tuli tällä kertaa odotettua pidempi. Ilman varoitusvalojen syttymistä olisimme jatkaneet autolla ajamista normaalisti ja nyt tehtävät päivitykset olisi tehty auton huolto-ohjelman mukaisen tarkastuskäynnin yhteydessä. Pieni inhimillinen virhe kuitenkin tarjosi hieman normaalia enemmän dramatiikkaa ja mielenkiintoista tietoa autoon tehtävistä päivityksistä. Saimme sijaisautoksi hieman eri värisen Ioniq 5:n. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?