2.11.2021 Ajoneuvot Yllätys renkaanvaihdon yhteydessä – käyttötesti-Hyundai jäi pajalle odottamaan osia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renkaanvaihtosesonki on kuumimmillaan ja mekin veimme tuoreen käyttötestiautomme Hyundai Ioniq 5:n hakemaan talvitassut alle. Paikalta jouduttiin kuitenkin poistumaan sijaisautolla. Moottorin toimituksen yhteinen taival uuden käyttötestiauton kanssa on jatkunut jo muutaman viikon. Heti alkajaisiksi Hyundai Ioniq 5 pääsi osallistumaan sähköautojen taloudellisuuskilpailuun kiitettävällä menestyksellä. Seuraava ohjelmanumero ei sujunutkaan yhtä vakuuttavasti.Auto vietiin marraskuun alkajaisiksi renkaiden vaihtoon. Töiden vastaanotossa kerrottiin, että autoon vaihdetaan yksi lista, joka oli kuulemma ottanut hieman osumaa aikaisemmassa käytössä ennen auton saapumista Moottorille. Tämä korjaus oli tarkoitus tehdä renkaiden vaihdon ohessa, joten jäimme alkuperäisen suunnitelman mukaan odottelemaan työn valmistumista.Vajaan tunnin kuluttua auto tuli Autoverkkokaupan pääovien eteen ja sain avaimet takaisin. Tässä vaiheessa maahantuoja kuitenkin jo kyseli, milloin kerkeäisimme tuoda auton uudestaan huoltoon ”muutamien päivitysten tekemiseksi”. Kuulemma autoon olisi tulossa muutama ohjelmistopäivitys ja yhden komponentin tarkistus ja mahdollinen vaihto. Aikataulun sopiminen jäi myöhempään ajankohtaan, mutta asiaan palattiinkin odotettua aiemmin.Takapuskurin laidoissa näkyi kädenjälkiä, joten puskuri oli oletettavasti irrotettu. Alla olivat tuoreet Hakkapeliitta R3 SUV -kitkarenkaat. Seuraavaksi oli tarkoitus suunnata ostamaan mattamaalipinnalle sopivaa pesuainetta, jotta auto saataisiin vielä puhtaaksi ennen seuraavalle päivälle suunniteltuja kuvauksia.Päävirran kytkemistä seurasi kuitenkin yllätys. Mittaristoon ilmestyi oranssi ilmoitus ”Tarkasta kaistanvaihtoavustimen toiminta”. Vastaavat ilmoitukset ovat usein hetkellisiä, mutta ok:n painamista tuli vastaan seuraava. Ja seuraava. Ja seuraava, ja niin edelleen. Mittariston alalaidassa olevan oranssin huutomerkin vieressä oleva numero 5 antoi viitteitä ilmoitusten määrästä. Käytännössä kaikki tutkajärjestelmiin pohjautuvat avustimet olivat tippuneet pois käytöstä. Joskus vastaavat ongelmat häviävät yksinkertaisesti auton sammutuksella ja pitämällä autoa hetken lukittuna järjestelmien nollaamiseksi. Tällä kertaa tämä ei kuitenkaan auttanut, vaan samat ilmoitukset ilmestyivät näytölle uudestaan. Teimme vielä pienen koeajon ja kokeilimme nollausta uudestaan, mutta vaikutus oli sama, eli vaikutusta ei ollut.Takaisin sisälle ja avaimet tiskille. Koska varoitusvalojen syttymiselle ei ollut varmuutta, päätimme maahantuojan kanssa yhteistuumin jättää auton huollon käsiin ja pääsimme jatkamaan matkaa sijaisautolla. Samalla kerralla olisi tarkoitus tehdä päivitykset, sekä mysteeriksi jäänyt komponenti vaihto.Kaikki järjestelmät "katosivat" keskinäytön valikosta.Kysyimme seuraavana päivänä käyttötestiautomme kuulumisia. Varoitusvalojen syttymiselle oli löytynyt inhimillinen syy; takapuskurin asennuksen yhteydessä oli jäänyt johto kytkemättä. Kysyimme samalla myös tarkennuksia edellisenä päivänä mainituista päivityksistä Hyundain tuotepäällikkö Aki Kaukolalta.– Päivityksillä varmistetaan pääsääntöisesti auton suunniteltu ja tarkoituksenmukainen toiminta kaikissa tilanteissa. Tässä tapauksessa päivityksessä parannettiin LKA:n (kaistallapitoavustimen) kalibroinnin toimintaa ja tehtiin myös päivitys ohjaustehostimen ohjelmistoon.Toinen päivitys vaikutti auton toimintaan pikalatauksen jälkeen. Joissakin yksilöissä auto ei ole suostunut kytkemään päävirtaa päälle CCS-pikalatauksen jälkeen. Päivityksen myötä tällaista tilannetta ei pitäisi päästä syntymään.Komponentin tarkistus ja vaihto puolestaan liittyi sähkösäätöisten etuistuimien johtosarjojen kiinnitykseen ja suojaukseen. Ilmeisesti tietyissä tuotannon alkupäätä edustavien yksilöiden tapauksissa johtojen suojauksessa on havaittu potentiaalinen vikaantumiskohde, joka siis tarkistetaan ennen ongelmien esiintymistä. Ja kun automme sattui olemaan sopivasti ”pajalla”, niin se jäi odottamaan tähän liittyviä osia.Renkaanvaihtoreissusta tuli tällä kertaa odotettua pidempi. Ilman varoitusvalojen syttymistä olisimme jatkaneet autolla ajamista normaalisti ja nyt tehtävät päivitykset olisi tehty auton huolto-ohjelman mukaisen tarkastuskäynnin yhteydessä. Pieni inhimillinen virhe kuitenkin tarjosi hieman normaalia enemmän dramatiikkaa ja mielenkiintoista tietoa autoon tehtävistä päivityksistä.Saimme sijaisautoksi hieman eri värisen Ioniq 5:n.Teksti ja kuvat: Mikko AutioMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.7.2025 Käyttötesti Valevika, kaupunkien kovat kadut ja kyseenalaista julkisuutta – Käyttötesti: Dacia Duster 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon