25.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo 4C Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äyskii, paukkuu ja rääkyy. Miten jokin niin kauniiksi muotoiltu voi ollakin niin rääväsuinen? Hyvää: moottorin kyvyt, ajotuntuma, muotoilu, persoonallisuus. Huonoa: ajomelu, tavaratila, hinta. Moottorin murinat ja pakoputken räyskinnän sietää, sillä ne saavat Alfa Romeon ajajan tuntemaan itsensä koneen elimelliseksi osaksi, kuten Jeremy Clarkson oivasti kuvailee ajamista Alfa Romeo 166:lla.Top Gear -rääväsuu brittihujoppi on Alfan lumoissa, ja kehottaa Se ei ole vain kone -kirjassa keskittymään kokonaisvaikutelmaan pikkuseikkojen hammastelun sijasta. "Sehän on samaa kuin heittäisi Cindy Crawfordin vuoteestaan, koska hänellä on syntymämerkki."Sekunnit, hevosvoimat tai edes eurot eivät ole mittapuina ensiarvoisia. Alfa Romeo 4C:nkin arvioinnissa on lopulta kyse mielihaluista ja -piteistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarvinaista herkkuaAlfa Romeo 4C Launch Edition -erikoismalli on täynnään yksityiskohtia, joita ei ole saatavilla edes rahalla perus-4C:hen.Launch Edition -erikoismalleja on valmistettu Maseratin tehtaalla Modenassa vain 500 yksilön erä, joista 400 autoa jäi Eurooppaan, ja kolme Suomeen.Yksilössä on kaikki saatavilla olevat herkut vakionopeudensäätimestä punaisiin jarrusatuloihin, peruutustutkasta auton suojapeitteeseen ja manuaali-ilmastoinnista nahkaiseen Alfa Romeo -olkalaukkuun.Silmäteränsä tarkkaa hintaa omistaja ei paljasta. Lisävarusteineen se kipuaa verollisena arviolta noin 95 000 euroon.Hengästyttävästi AlfojaAlfan omistaja ei välitä tulla esitellyksi autonsa kanssa. Vaatimattomuus ei kuitenkaan vaivaa vahvasti italialaista harrasteautolistaa.Jo Alfa Romeoiden lista on hengästyttävä: Sprint (vm. 1986), GTV 2.0 (1987), GT 2000 (1970), GT 1750 (1970), Spider 2000 (1983), 75 2.0 TS (1986), 2.0 GTV (1986), 2.0 GTV Coupe (1996), 166 2.5 (1999), 2.0 GTV Turbo (1999), 156 2.5 (1998), 156 2.5 (2000),147 2.0 (2001), 156 GTA (2003), 156 GTA SW (2003), 147 2.0 Selespeed (2003), 147 2.0 (2005), GT 2.0 (2007, 159 2.4D (2007), Brera 3.2 (2006), 166 2.0 TS (2004), Brera 3.2 (2007), Giulietta QV (2010), Giulietta 2.0D TCT (2012), Spider 1750 Tbo (2012), 159 1750 Tbo (2012) ja 159 2.0 JTS (2009).Autoja toki ollut muitakin kuten Ferrareita 360 Modena (2000), 360 Modena F1 (2001), Maranello 550 (1999), F355 Spider (1997) ja 456 GTA (2001) sekä Maserateja 4200 GT (2007) ja Quattroporte DS (2007) – ja muutama Lancia.Automies ei ylenkatso saksalaisia urheiluautoja, joten tallissa on käväissyt myös useampi Porsche 911.Alfoilla on sieluAutokatraan selitys ei ole miljonääriys vaan autorakkaus – ja se, että leipä tulee autokaupan alalta. Sydänalaa sykäyttää erityisesti, jos keulaa koristaa neliapila.– Alfoissa on sielu. Ne ovat enemmän kuin vain kulkuvälineitä, automies perustelee.Omistaja lupaa aina itselleen ja vaimolleen, että uusin rakkaus kestää, mutta aina käy lopulta toisin: auto vaihtuu tiuhaan uuteen, joka tosin voi olla malli-iältään vanha.– Alfoja ei voi ajatella järjellä tai mitata rahassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarkinnassa ratapäiväKaunokaisen pinta on matta, mutta myös helmiäishohtoinen. Valkoinen sopii erittäin hyvin kaksipaikkaisen urheiluauton väriksi, joskin klassisen punaisen kannattajia on turha yrittää käännyttää.Mittarissa on 850 kilometriä. Niitä kertyy lisää vain otollisina aikoina eli kesällä ja kuivilla teillä.Alfa Romeo 4C on kireäksi viritetty urheiluauto, jonka luontainen elinympäristö on Ahveniston moottorirata, ei espoolainen taajamaväylä, jonka jokainen hidastetöyssy raapaisee pohjasta vaikka ajan hidasteisiin alta kävelyvauhdin.Omistaja on harrastanut aiemmin aika ajoin ratapäiviä, mutta taannoinen pyörähdys ja sen aiheuttamat lievät selkävammat tyssäsivät vauhtielämykset. Nyt tosin mieli polttelisi radalle, jossa vauhti ei jää auton kyvyistä kiinni.Alfa Romeo 4C:n paino-tehosuhde on kiitettävällä tasolla, 3,8 kiloa/hevosvoima. Moottori tuottaa 240 hevosvoimaa. Moottoritiellä 895-kiloinen auto karkaa hetkessä nopeusrajoituksen ylärajoille kiitos voimien ja ripeäotteisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston. Alfa kirii nollasta sataan 4,5 sekunnissa.Raskas ohjausAjotuntuma on maata nielevä. Painopiste on erittäin alhaalla ja keskimoottorisen paino on ylipäätään jakautunut vauhtiajoa ajatellen edullisesti etu- ja taka-akselien välillä.Ohjaustuntuma on jämäkkä ja tarkka, parhaimmillaan moottoritiellä. Ohjaus ei ole tehostettu, joten arkiajossa taajamassa ratin kääntely käy työstä. Eritoten pysäköitäessä auton sovittelu pysäköintilokoseen on lievästi ilmaistuna raskasta.Pintakova jousitus ja sporttinen alusta ovat omiaan radalle, eivät taajama-ajoon. Pirellin renkaat löytävät jokaisen poikittaissauman ja asvalttirailon. Ne tuntuvat terävinä tärskäytyksinä.Arkiautoksi, ei kiitos!Arkiautona 4C on kaikkea muuta kuin käytännöllinen, eikä ole sellaiseksi rakennettukaan.Tavaratila on mitätön: takaluukun alle mahtuu yksi lentolaukku, jos sekään.Vauhdin ja moottorin kierrosluvun noustessa keskustelun voi unohtaa, eikä radiollakaan ole juuri virkaa. Toisaalta voiman mylvintä on sitä arvostavan korvissa sulosointujen leikkiä.Ajoasennon kanssa saa kikkailla, sillä erittäin hyvin tukevan urheilullisen istuimen säätövarat ovat yllättävän rajalliset. Istuin ei säädy laisinkaan korkeussuunnassa, eikä selkänojan kaltevuusrajat heruta erityisiä kiitoksia. Onneksi ratti säätyy kahdessa suunnassa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Alfa Romeo 4C Launch Edition Hinta alkaen 95 000 € Ajoneuvovero 144 €/ v Moottori 1 742 cm³, 1750 Tbi-bensiinimoottori, suorasuihkutus, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, takaveto. Teho 176 kW (240 hv), 6000 r/min Vääntö 350 Nm (2100–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (2100–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,5 s Huippunopeus 258 km/h Kulutus l/ 100 km 9,8 (kaup.) / 5,0 (maant.) / NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 3989 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1183 mm, akseliväli 2380 mm Tavaratila: 110 l Omamassa: 895 kg Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä