25.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo 4C Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äyskii, paukkuu ja rääkyy. Miten jokin niin kauniiksi muotoiltu voi ollakin niin rääväsuinen? Hyvää: moottorin kyvyt, ajotuntuma, muotoilu, persoonallisuus. Huonoa: ajomelu, tavaratila, hinta. Moottorin murinat ja pakoputken räyskinnän sietää, sillä ne saavat Alfa Romeon ajajan tuntemaan itsensä koneen elimelliseksi osaksi, kuten Jeremy Clarkson oivasti kuvailee ajamista Alfa Romeo 166:lla.Top Gear -rääväsuu brittihujoppi on Alfan lumoissa, ja kehottaa Se ei ole vain kone -kirjassa keskittymään kokonaisvaikutelmaan pikkuseikkojen hammastelun sijasta. "Sehän on samaa kuin heittäisi Cindy Crawfordin vuoteestaan, koska hänellä on syntymämerkki."Sekunnit, hevosvoimat tai edes eurot eivät ole mittapuina ensiarvoisia. Alfa Romeo 4C:nkin arvioinnissa on lopulta kyse mielihaluista ja -piteistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarvinaista herkkuaAlfa Romeo 4C Launch Edition -erikoismalli on täynnään yksityiskohtia, joita ei ole saatavilla edes rahalla perus-4C:hen.Launch Edition -erikoismalleja on valmistettu Maseratin tehtaalla Modenassa vain 500 yksilön erä, joista 400 autoa jäi Eurooppaan, ja kolme Suomeen.Yksilössä on kaikki saatavilla olevat herkut vakionopeudensäätimestä punaisiin jarrusatuloihin, peruutustutkasta auton suojapeitteeseen ja manuaali-ilmastoinnista nahkaiseen Alfa Romeo -olkalaukkuun.Silmäteränsä tarkkaa hintaa omistaja ei paljasta. Lisävarusteineen se kipuaa verollisena arviolta noin 95 000 euroon.Hengästyttävästi AlfojaAlfan omistaja ei välitä tulla esitellyksi autonsa kanssa. Vaatimattomuus ei kuitenkaan vaivaa vahvasti italialaista harrasteautolistaa.Jo Alfa Romeoiden lista on hengästyttävä: Sprint (vm. 1986), GTV 2.0 (1987), GT 2000 (1970), GT 1750 (1970), Spider 2000 (1983), 75 2.0 TS (1986), 2.0 GTV (1986), 2.0 GTV Coupe (1996), 166 2.5 (1999), 2.0 GTV Turbo (1999), 156 2.5 (1998), 156 2.5 (2000),147 2.0 (2001), 156 GTA (2003), 156 GTA SW (2003), 147 2.0 Selespeed (2003), 147 2.0 (2005), GT 2.0 (2007, 159 2.4D (2007), Brera 3.2 (2006), 166 2.0 TS (2004), Brera 3.2 (2007), Giulietta QV (2010), Giulietta 2.0D TCT (2012), Spider 1750 Tbo (2012), 159 1750 Tbo (2012) ja 159 2.0 JTS (2009).Autoja toki ollut muitakin kuten Ferrareita 360 Modena (2000), 360 Modena F1 (2001), Maranello 550 (1999), F355 Spider (1997) ja 456 GTA (2001) sekä Maserateja 4200 GT (2007) ja Quattroporte DS (2007) – ja muutama Lancia.Automies ei ylenkatso saksalaisia urheiluautoja, joten tallissa on käväissyt myös useampi Porsche 911.Alfoilla on sieluAutokatraan selitys ei ole miljonääriys vaan autorakkaus – ja se, että leipä tulee autokaupan alalta. Sydänalaa sykäyttää erityisesti, jos keulaa koristaa neliapila.– Alfoissa on sielu. Ne ovat enemmän kuin vain kulkuvälineitä, automies perustelee.Omistaja lupaa aina itselleen ja vaimolleen, että uusin rakkaus kestää, mutta aina käy lopulta toisin: auto vaihtuu tiuhaan uuteen, joka tosin voi olla malli-iältään vanha.– Alfoja ei voi ajatella järjellä tai mitata rahassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarkinnassa ratapäiväKaunokaisen pinta on matta, mutta myös helmiäishohtoinen. Valkoinen sopii erittäin hyvin kaksipaikkaisen urheiluauton väriksi, joskin klassisen punaisen kannattajia on turha yrittää käännyttää.Mittarissa on 850 kilometriä. Niitä kertyy lisää vain otollisina aikoina eli kesällä ja kuivilla teillä.Alfa Romeo 4C on kireäksi viritetty urheiluauto, jonka luontainen elinympäristö on Ahveniston moottorirata, ei espoolainen taajamaväylä, jonka jokainen hidastetöyssy raapaisee pohjasta vaikka ajan hidasteisiin alta kävelyvauhdin.Omistaja on harrastanut aiemmin aika ajoin ratapäiviä, mutta taannoinen pyörähdys ja sen aiheuttamat lievät selkävammat tyssäsivät vauhtielämykset. Nyt tosin mieli polttelisi radalle, jossa vauhti ei jää auton kyvyistä kiinni.Alfa Romeo 4C:n paino-tehosuhde on kiitettävällä tasolla, 3,8 kiloa/hevosvoima. Moottori tuottaa 240 hevosvoimaa. Moottoritiellä 895-kiloinen auto karkaa hetkessä nopeusrajoituksen ylärajoille kiitos voimien ja ripeäotteisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston. Alfa kirii nollasta sataan 4,5 sekunnissa.Raskas ohjausAjotuntuma on maata nielevä. Painopiste on erittäin alhaalla ja keskimoottorisen paino on ylipäätään jakautunut vauhtiajoa ajatellen edullisesti etu- ja taka-akselien välillä.Ohjaustuntuma on jämäkkä ja tarkka, parhaimmillaan moottoritiellä. Ohjaus ei ole tehostettu, joten arkiajossa taajamassa ratin kääntely käy työstä. Eritoten pysäköitäessä auton sovittelu pysäköintilokoseen on lievästi ilmaistuna raskasta.Pintakova jousitus ja sporttinen alusta ovat omiaan radalle, eivät taajama-ajoon. Pirellin renkaat löytävät jokaisen poikittaissauman ja asvalttirailon. Ne tuntuvat terävinä tärskäytyksinä.Arkiautoksi, ei kiitos!Arkiautona 4C on kaikkea muuta kuin käytännöllinen, eikä ole sellaiseksi rakennettukaan.Tavaratila on mitätön: takaluukun alle mahtuu yksi lentolaukku, jos sekään.Vauhdin ja moottorin kierrosluvun noustessa keskustelun voi unohtaa, eikä radiollakaan ole juuri virkaa. Toisaalta voiman mylvintä on sitä arvostavan korvissa sulosointujen leikkiä.Ajoasennon kanssa saa kikkailla, sillä erittäin hyvin tukevan urheilullisen istuimen säätövarat ovat yllättävän rajalliset. Istuin ei säädy laisinkaan korkeussuunnassa, eikä selkänojan kaltevuusrajat heruta erityisiä kiitoksia. Onneksi ratti säätyy kahdessa suunnassa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Alfa Romeo 4C Launch Edition Hinta alkaen 95 000 € Ajoneuvovero 144 €/ v Moottori 1 742 cm³, 1750 Tbi-bensiinimoottori, suorasuihkutus, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, takaveto. Teho 176 kW (240 hv), 6000 r/min Vääntö 350 Nm (2100–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (2100–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,5 s Huippunopeus 258 km/h Kulutus l/ 100 km 9,8 (kaup.) / 5,0 (maant.) / NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 3989 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1183 mm, akseliväli 2380 mm Tavaratila: 110 l Omamassa: 895 kg Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Koeajo Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 3.4.2025 Koeajo Maistiainen: MG Cyberster GT – aito urheiluauto pilkkahinnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 3.4.2025 Koeajo Maistiainen: MG Cyberster GT – aito urheiluauto pilkkahinnalla 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni