25.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo 4C Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Äyskii, paukkuu ja rääkyy. Miten jokin niin kauniiksi muotoiltu voi ollakin niin rääväsuinen? Hyvää: moottorin kyvyt, ajotuntuma, muotoilu, persoonallisuus. Huonoa: ajomelu, tavaratila, hinta. Moottorin murinat ja pakoputken räyskinnän sietää, sillä ne saavat Alfa Romeon ajajan tuntemaan itsensä koneen elimelliseksi osaksi, kuten Jeremy Clarkson oivasti kuvailee ajamista Alfa Romeo 166:lla.Top Gear -rääväsuu brittihujoppi on Alfan lumoissa, ja kehottaa Se ei ole vain kone -kirjassa keskittymään kokonaisvaikutelmaan pikkuseikkojen hammastelun sijasta. "Sehän on samaa kuin heittäisi Cindy Crawfordin vuoteestaan, koska hänellä on syntymämerkki."Sekunnit, hevosvoimat tai edes eurot eivät ole mittapuina ensiarvoisia. Alfa Romeo 4C:nkin arvioinnissa on lopulta kyse mielihaluista ja -piteistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarvinaista herkkuaAlfa Romeo 4C Launch Edition -erikoismalli on täynnään yksityiskohtia, joita ei ole saatavilla edes rahalla perus-4C:hen.Launch Edition -erikoismalleja on valmistettu Maseratin tehtaalla Modenassa vain 500 yksilön erä, joista 400 autoa jäi Eurooppaan, ja kolme Suomeen.Yksilössä on kaikki saatavilla olevat herkut vakionopeudensäätimestä punaisiin jarrusatuloihin, peruutustutkasta auton suojapeitteeseen ja manuaali-ilmastoinnista nahkaiseen Alfa Romeo -olkalaukkuun.Silmäteränsä tarkkaa hintaa omistaja ei paljasta. Lisävarusteineen se kipuaa verollisena arviolta noin 95 000 euroon.Hengästyttävästi AlfojaAlfan omistaja ei välitä tulla esitellyksi autonsa kanssa. Vaatimattomuus ei kuitenkaan vaivaa vahvasti italialaista harrasteautolistaa.Jo Alfa Romeoiden lista on hengästyttävä: Sprint (vm. 1986), GTV 2.0 (1987), GT 2000 (1970), GT 1750 (1970), Spider 2000 (1983), 75 2.0 TS (1986), 2.0 GTV (1986), 2.0 GTV Coupe (1996), 166 2.5 (1999), 2.0 GTV Turbo (1999), 156 2.5 (1998), 156 2.5 (2000),147 2.0 (2001), 156 GTA (2003), 156 GTA SW (2003), 147 2.0 Selespeed (2003), 147 2.0 (2005), GT 2.0 (2007, 159 2.4D (2007), Brera 3.2 (2006), 166 2.0 TS (2004), Brera 3.2 (2007), Giulietta QV (2010), Giulietta 2.0D TCT (2012), Spider 1750 Tbo (2012), 159 1750 Tbo (2012) ja 159 2.0 JTS (2009).Autoja toki ollut muitakin kuten Ferrareita 360 Modena (2000), 360 Modena F1 (2001), Maranello 550 (1999), F355 Spider (1997) ja 456 GTA (2001) sekä Maserateja 4200 GT (2007) ja Quattroporte DS (2007) – ja muutama Lancia.Automies ei ylenkatso saksalaisia urheiluautoja, joten tallissa on käväissyt myös useampi Porsche 911.Alfoilla on sieluAutokatraan selitys ei ole miljonääriys vaan autorakkaus – ja se, että leipä tulee autokaupan alalta. Sydänalaa sykäyttää erityisesti, jos keulaa koristaa neliapila.– Alfoissa on sielu. Ne ovat enemmän kuin vain kulkuvälineitä, automies perustelee.Omistaja lupaa aina itselleen ja vaimolleen, että uusin rakkaus kestää, mutta aina käy lopulta toisin: auto vaihtuu tiuhaan uuteen, joka tosin voi olla malli-iältään vanha.– Alfoja ei voi ajatella järjellä tai mitata rahassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarkinnassa ratapäiväKaunokaisen pinta on matta, mutta myös helmiäishohtoinen. Valkoinen sopii erittäin hyvin kaksipaikkaisen urheiluauton väriksi, joskin klassisen punaisen kannattajia on turha yrittää käännyttää.Mittarissa on 850 kilometriä. Niitä kertyy lisää vain otollisina aikoina eli kesällä ja kuivilla teillä.Alfa Romeo 4C on kireäksi viritetty urheiluauto, jonka luontainen elinympäristö on Ahveniston moottorirata, ei espoolainen taajamaväylä, jonka jokainen hidastetöyssy raapaisee pohjasta vaikka ajan hidasteisiin alta kävelyvauhdin.Omistaja on harrastanut aiemmin aika ajoin ratapäiviä, mutta taannoinen pyörähdys ja sen aiheuttamat lievät selkävammat tyssäsivät vauhtielämykset. Nyt tosin mieli polttelisi radalle, jossa vauhti ei jää auton kyvyistä kiinni.Alfa Romeo 4C:n paino-tehosuhde on kiitettävällä tasolla, 3,8 kiloa/hevosvoima. Moottori tuottaa 240 hevosvoimaa. Moottoritiellä 895-kiloinen auto karkaa hetkessä nopeusrajoituksen ylärajoille kiitos voimien ja ripeäotteisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston. Alfa kirii nollasta sataan 4,5 sekunnissa.Raskas ohjausAjotuntuma on maata nielevä. Painopiste on erittäin alhaalla ja keskimoottorisen paino on ylipäätään jakautunut vauhtiajoa ajatellen edullisesti etu- ja taka-akselien välillä.Ohjaustuntuma on jämäkkä ja tarkka, parhaimmillaan moottoritiellä. Ohjaus ei ole tehostettu, joten arkiajossa taajamassa ratin kääntely käy työstä. Eritoten pysäköitäessä auton sovittelu pysäköintilokoseen on lievästi ilmaistuna raskasta.Pintakova jousitus ja sporttinen alusta ovat omiaan radalle, eivät taajama-ajoon. Pirellin renkaat löytävät jokaisen poikittaissauman ja asvalttirailon. Ne tuntuvat terävinä tärskäytyksinä.Arkiautoksi, ei kiitos!Arkiautona 4C on kaikkea muuta kuin käytännöllinen, eikä ole sellaiseksi rakennettukaan.Tavaratila on mitätön: takaluukun alle mahtuu yksi lentolaukku, jos sekään.Vauhdin ja moottorin kierrosluvun noustessa keskustelun voi unohtaa, eikä radiollakaan ole juuri virkaa. Toisaalta voiman mylvintä on sitä arvostavan korvissa sulosointujen leikkiä.Ajoasennon kanssa saa kikkailla, sillä erittäin hyvin tukevan urheilullisen istuimen säätövarat ovat yllättävän rajalliset. Istuin ei säädy laisinkaan korkeussuunnassa, eikä selkänojan kaltevuusrajat heruta erityisiä kiitoksia. Onneksi ratti säätyy kahdessa suunnassa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Alfa Romeo 4C Launch Edition Hinta alkaen 95 000 € Ajoneuvovero 144 €/ v Moottori 1 742 cm³, 1750 Tbi-bensiinimoottori, suorasuihkutus, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, takaveto. Teho 176 kW (240 hv), 6000 r/min Vääntö 350 Nm (2100–4000 r/min) Vääntö 350 Nm (2100–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,5 s Huippunopeus 258 km/h Kulutus l/ 100 km 9,8 (kaup.) / 5,0 (maant.) / NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 3989 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1183 mm, akseliväli 2380 mm Tavaratila: 110 l Omamassa: 895 kg Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita