9.2.2021

Audi e-tron GT quattro ja RS e-tron GT – brändin uusi nimikkotuote on sähköinen

Audi e-tron GT quattro / Audi RS e-tron GT
Audi e-tron GT quattro, Static photo, Colour: Kemora grey metallic Audi RS e-tron GT, Static photo, Colour: Daytona grey

Audi e-tron GT quattro ja RS e-tron GT viitoittavat koko merkin sähköistä tietä. Jatkossa e-tron GT toimii Audin teknisenä keulakuvana.

Audi e-tron GT quattro ja RS e-tron GT ovat jatkossa neljän renkaan tekniset edelläkävijät. Kyseessä on kaksi versiota samasta näyttävästä neliovisesta gran turismon mittasuhteet omaavasta sähköautosta. Tästä Audi on todella ylpeä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tutut RS ja quattro

Myös e-tron GT:n tapauksessa tehokkain versio on RS neljän rinkulan polttomoottorimallien tapaan. Hieman edullisempi nelivetoinen sähköauto saa tutun quattro-tunnuksen. Nimipolitiikan ei siis pitäisi aiheuttaa suurempia kysymysmerkkejä. 

Molemmat mallivaihtoehdot Audi e-tron GT quattro ja RS e-tron GT on varustettu 85 kilowattitunnin akulla (brutto 93 kWh), joka on sijoitettu matalalle auton pohjaan. Tuon avulla Audi odottaa yli 488 kilometrin WLTP-mittaustavan mukaista toimintamatkaa. 

Niin sanottu hidaslataaminen tapahtuu vakiovarusteisesti korkeintaan 11 kilowatin teholla, sillä 22 kilowattinen latausmahdollisuus seuraa perästä lisävarusteena. Kiireisimmille 800-voltin järjestelmä mahdollistaa 270 kilowatin pikalatauksen, jolla akku täyttyy välin 5 - 80 prosenttia ainakin teoriassa 23 minuutin aikana. 

Näihin on saatavilla myös nelipyöräohjaus ja säätyvä ilma-alusta, joista jälkimmäinen on peräti vakiovaruste RS-versiossa. Lisäksi taka-akselia on mahdollista varustaa sähköisesti säädettävällä tasauspyörästön luistonrajoittimella, joka lupailee lisää hauskaa.

Audi e-tron GT quattro

Audi e-tron GT quattro

Vaihtoehdoista vähemmän kallis tulee olemaan 350 kilowattia (476 hevosvoimaa) tarjoileva Audi e-tron GT Quattro, vaikka se pystyykin potkaisemaan hetkellisesti 390 kilowattia tehoa. Huippuväännöksi ilmoitetaan 630 newtonmetriä. Sen etuakselilta löytyy 175 kilowatin sähkömoottori ja takana voimaa on 320 kilowattia. 

Kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää 4,1 sekuntia (overboost-toiminnolla). Huippunopeus on rajoitettu lukemaan 245 kilometriä tunnissa.

Audi RS e-tron GT

Audi RS e-tron GT

Huippumallina toimii Audi RS e-tron GT, jonka huipputeho 440 kilowattia jää vain viimeisen silauksen verran 600 hevosvoiman lukemasta. Huippuväännöksi kerrotaan 830 newtonmetriä. Tämä saavutetaan yhdistämällä etuakselin 175 kilowattia ja taka-akselin 335 kilowattia.

Huippunopeutta pitää tietenkin olla enemmän kuin quattrossa, joten se on rajoitettu lukemaan 250 kilometriä tunnissa – siis todellakin 5 yksikön ero. Kiihtyvyys 100 kilometrin tuntinopeuteen tapahtuu 3,3 sekunnissa overboost-toimintoa hyödyntämällä, joten valoihin ei tarvitse jäädä seisomaan.

Audi RS e-tron GT

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköinen singleframe 

Singleframe-keulamaski on nyt hieman sähköisemmässä asussa. Erityisesti kattolinjassa ja c-pilareissa voi nähdä Porsche Taycanin linjoja, mutta muuten yhteyttä on peitelty massiivisin puskurein ja takana myös suurin valoin. Kompromissi paljastuu selvimmin kattolinjan ja konepellin yhtymäkohtaa sivusta katsomalla.

Mittaa on sentti vajaa viisi metriä ja leveyttä lähes kaksi metriä, mutta korkeus on pidetty 1,41 metrin lukemassa. Akseliväli on 2,9 metriä. Tavaratilaa on tarjolla auton peräpäässä 405 litraa ja keulalla vielä 85 litraa lisää. 

Valmistaja painottaa auton olevan erityisen virtaviivainen ja mukana on merkittävä määrä aerodynaamista optimointia, erilaisia ilmanohjaimia sekä läpivientejä aina akustiikan hiontaa myöden. Sen ilmanvastuskerroin 0,24 on tänä päivänä ihan hyvä lukema, mutta ei kylläkään minkäänlaista teknistä edistyksellisyyttä.

Audi RS e-tron GT

Kuljettajakeskeisyys

Sisältä kuljettaja löytää vakiovarusteena MMI Navigation plus -tietoviihdejärjestelmän, joka osaa suunnitella nopeimman reitin myös latausajat eri laturien tehot huomioiden. Ohjaamossa on kiinnitetty erityistä huomiota kuljettajakeskeisyyteen. Esimerkiksi keskikonsolia on kallistettu kuljettajan suuntaan – Neckarsulmissa ei varmaan haluta mainittavan BMW:n käyttäneen ratkaisua jo kymmeniä vuosia sitten. 

Luonnollisesti myös turvavarusteita on matkassa pitkä nippu. Audi pre sense on vakiona ja sama koskee myös kaistavahtia. Lisähinnasta on saatavilla valtavasti lisää aina yönäköä ja kattavaa kamerajärjestelmää myöden. 

Materiaaleissa on haluttu yhdistelty ylellisyyttä, sporttisuutta ja kestävää kehitystä. Verhoilumateriaalivaihtoehdoista löytyy esimerkiksi mikrokuitua ja keinonahkaa tai aitoa nahkaa ostajan mieltymyksen mukaan. Lattiamatot on valmistettu vanhojen kalastusverkkojen kuiduista

Kilpailua konsernissa

Saksassa edullisempi Audi e-tron GT Quattro maksaa juuri alle 100 000 euroa ja on näin ollen yli 15 000 euroa Porsche Taycanin uutta perusmallia kalliimpi. Audi toki tarjoaa nelivedon, suuremman akun ja lisää tehoa – vieläkin tehokkaampi Taycan 4S on Audia noin 6 000 euroa arvokkaampi. Siitä huolimatta hinta asettaa sen mielenkiintoiseen koloon ja saattaa olla, että kaikkein kovin kilpailu tuleekin talon sisältä.

RS e-tron GT maksaa Saksassa 138 200 euroa, eli selvästi enemmän. Siellä se asettuu sopivasti Porsche Taycan 4S:n ja Taycan Turbon väliin, joten ehkä vastaavaa hintarakoa voi odottaa Suomessakin. Jäämme odottamaan kotimaan hintoja. 

Kuvat ja lähde: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat