21.1.2021 Ajoneuvot Porsche Taycan lähtee nyt halvemmalla – hinta laski 25 000 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Taycan lähtee halvemmalla uuden takavetoisen malliversion myötä. Hinnasto alkaa nyt kevyesti viisinumeroisilla lukemilla. Porsche Taycan lähtee halvemmalla kuin koskaan uudeen takavetoisen perusmallin julkaisun myötä. Se on sulavalinjaisen täyssähköisen sporttisedanin neljäs malliversio aiemmin lanseerattujen Taycan Turbo S:n, Taycan Turbon ja Taycan 4S:n rinnalle. Uutuus on tarjolla kahdella eri akkukoolla, joka vaikuttaa hintaan noin 6 000 euroa. Pidemmän toimintamatkan lisäksi lisärahalle laitetaan myös 50 kilowattia enemmän hetkellistä huipputehoa ripeisiin lähtöihin. Isoin uutinen tässä on lähes 25 000 euroa laskenut hinta – edullisimillaan Taycan maksaa jatkossa noin 90 000 euroa. Ensimmäisiä autoja odotellaan maahan maaliskuussa ja tilauskirjat ovat jo auki. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Porsche Taycan ilman lisämerkintöjä Malliston uusimpana tulokkaana Taycan tarjoaa heti kättelyssä uutuusominaisuuksia, jotka saadaan muihin malliversioihin vasta mallivuoden vaihtuessa. Esimerkiksi Plug & Charge ‑toiminto mahdollistaa kätevän lataamisen ja maksamisen ilman korttia tai sovellusta: Taycan muodostaa salatun tiedonsiirtoyhteyden Plug & Charge ‑yhteensopivaan latausasemaan heti, kun latauskaapeli liitetään autoon. Lataus käynnistyy välittömästi tämän jälkeen, ja myös laskutus tapahtuu automaattisesti. Takavetoinen uutuusmalli on saatavissa kahdella eri akkukoolla. Uutuusmallissa on vakiona yksikerroksinen, bruttokapasiteetiltaan 79,2 kWh:n Performance Battery ‑akku. Lisävarusteena on saatavissa kaksikerroksinen Performance Battery Plus -akku, jonka bruttokapasiteetti on 93,4 kWh. WLTP-testisyklin mukainen toimintamatka on perustason akulla pisimmillään 431 kilometriä ja Performance Battery Plus ‑akulla 484 kilometriä. Performance Battery ‑vakioakku antaa hetkellisesti 300 kilowatin (408 hv) tehon Launch Control ‑tilassa, ja lisävarusteena saatavan Performance Battery Plus ‑akun vastaava hetkellinen huipputeho on 350 kilowattia (476 hv). Uuden Taycanin nimellisteho on 240 kilowattia (326 hv) tai 280 kilowattia (380 hv) valitun akkuvaihtoehdon mukaan. Taycan kiihtyy kuitenkin nollasta sataan kilometriin tunnissa 5,4 sekunnissa akkuvalinnasta riippumatta. Myös huippunopeus on sama 230 km/h molemmilla akkuvaihtoehdoilla. Suurin latausteho on Performance Battery ‑akulla 225 kW ja Performance Battery Plus ‑akulla jopa 270 kW. Tämän ansiosta molemmat akut voidaan optimaalisissa olosuhteissa ladata viidestä 80 prosenttiin vain 22,5 minuutissa ja viiden minuutin latauksella saadaan suurempaan jopa sata ajokilometriä lisää. Muiden mallivarianttien tavoin uuteen Taycaniin on saatavissa lisävarusteena integroitu laturi, jonka latausteho on 22 kW. Functions on Demand (FoD) ‑ominaisuuden ansiosta Taycanin omistajat voivat ostaa mukavuutta parantavia tai kuljettajaa avustavia toimintoja erikseen tarpeen mukaan – niin alkuperäisen konfiguroinnin yhteydessä kuin auton jo saatuaan. Toimintojen aktivointi tapahtuu verkon kautta eikä vaadi käyntiä huoltoliikkeessä. Saatavissa oleviin FoD-toimintoihin kuuluvat tällä hetkellä älykäs toimintamatkan hallinta (Porsche Intelligent Range Manager eli PIRM), Power Steering Plus ‑ohjaustehostus, aktiivinen kaistallapitoavustin ja Porsche InnoDrive ‑järjestelmä. Aerodynaamisesti optimoidut 19-tuumaiset Taycan Aero ‑vanteet ja anodisoidulla alumiinilla pinnoitetut mustat jarrusatulat ovat piirteitä, jotka erottavat Taycanin malliston muista autoista. Etupuskuri, helmalevikkeet ja musta takadiffuusori ovat sen sijaan yhteisiä 4S ‑mallivariantin kanssa. LED-ajovalot ovat vakiovaruste. Taycanin ilmanvastuskerroin (Cd) on hyvin alhainen 0,22, joka on tärkeä energiankulutuksen kannalta ja auttaa siten toimintamatkaa. Sisältä varusteisiin Suurin osa sekä sisätiloista että muista varusteista on nähty jo muussa mallistossa. Näin on esimerkiksi kuljettajan näkymää hallitsevan kaarevan mittariston ja lähes sen takaa alkavan 10,9-tuumaisen tietoviihdejärjestelmän näytön laita. Uudessa perusmallissa on vakiovarusteena osittainen nahkaverhoilu sekä kahdeksaan suuntaan sähköisesti säädettävät etuistuimet. Auto on mahdollista saada myös täysin nahattomalla sisäverhoilulla, jolloin käytössä on kierrätettyjä verhoilumateriaaleja ympäristön kannalta kestävinä valintoina. Autossa on kaksi tavaratilaa, joista keulassa oleva lokero vetää 81 litraa. Perinteisempi takatavaratila on tilavuudeltaan 366 litraa. Porsche Taycanin tunnusmerkiksi on jo ehtinyt nousta sen hienosti toimiva alusta – ainakin ilmajousitettuna. Taycanissa on vakiovarusteena teräsjouset säätyvällä iskunvaimennuksella (PASM) ja tuo kolmikammioinen ilmajousitus on mahdollista ruksia lisävarustelistalta. Mukautuvaan ilmajousitukseen on yhdistetty myös Smartlift-toiminto, jonka avulla Taycanin alusta voidaan ohjelmoida nousemaan automaattisesti esimerkiksi jonkun tietyn suojatiekorokkeen tai autotallin kynnyksen kohdalla. Taycanissa on vakiona etuakselilla alumiiniset kuusimäntäiset ja takana alumiiniset nelimäntäiset mustaksi anodisoidut monobloc-jarrusatulat. Jarrulevyjen halkaisija on edessä 360 mm ja takana 358 mm. Lisävarusteena on mahdollista saada myös PSCB (Porsche Surface Coated Brake) ‑jarrut, joissa on halkaisijaltaan vieläkin suuremmat levyt. Porsche Taycan lähtee halvemmalla Porsche myi vuoden 2020 aikana kautta maailman yli 20 000 Taycania. Suomessa rekisteröitiin vuonna 2020 102 uutta Taycania, joka muodosti lähes kolmanneksen Porschen 313 kappaleen ennätysrekisteröinneistä. Porschen sähköauto pitää muuten hallussaan Guinnessin ennätystä pisimmästä sivuluisusta sähköautolla lukemalla 42,171 kilometriä – ennätysauto oli juurikin tämä uusi takavetoinen Taycan. Taycanin hinnat alkavat 90 331,46 eurosta ja Taycan 350 kW:n hinnat 96 489,83 eurosta. Tilauskirjat on nyt avattu, ja ensimmäiset takavetoiset Taycanit saadaan Suomen Porsche Centereihin maaliskuussa 2021. Kuvat ja lähde: Porsche Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku