21.1.2021

Porsche Taycan lähtee nyt halvemmalla – hinta laski 25 000 euroa

Porsche Taycan

Porsche Taycan lähtee halvemmalla uuden takavetoisen malliversion myötä. Hinnasto alkaa nyt kevyesti viisinumeroisilla lukemilla.

Porsche Taycan lähtee halvemmalla kuin koskaan uudeen takavetoisen perusmallin julkaisun myötä. Se on sulavalinjaisen täyssähköisen sporttisedanin neljäs malliversio aiemmin lanseerattujen Taycan Turbo S:n, Taycan Turbon ja Taycan 4S:n rinnalle.

Uutuus on tarjolla kahdella eri akkukoolla, joka vaikuttaa hintaan noin 6 000 euroa. Pidemmän toimintamatkan lisäksi lisärahalle laitetaan myös 50 kilowattia enemmän hetkellistä huipputehoa ripeisiin lähtöihin.

Isoin uutinen tässä on lähes 25 000 euroa laskenut hinta – edullisimillaan Taycan maksaa jatkossa noin 90 000 euroa. Ensimmäisiä autoja odotellaan maahan maaliskuussa ja tilauskirjat ovat jo auki.

Porsche Taycan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche Taycan ilman lisämerkintöjä

Malliston uusimpana tulokkaana Taycan tarjoaa heti kättelyssä uutuusominaisuuksia, jotka saadaan muihin malliversioihin vasta mallivuoden vaihtuessa. Esimerkiksi Plug & Charge ‑toiminto mahdollistaa kätevän lataamisen ja maksamisen ilman korttia tai sovellusta: Taycan muodostaa salatun tiedonsiirtoyhteyden Plug & Charge ‑yhteensopivaan latausasemaan heti, kun latauskaapeli liitetään autoon. Lataus käynnistyy välittömästi tämän jälkeen, ja myös laskutus tapahtuu automaattisesti.

Takavetoinen uutuusmalli on saatavissa kahdella eri akkukoolla. Uutuusmallissa on vakiona yksikerroksinen, bruttokapasiteetiltaan 79,2 kWh:n Performance Battery ‑akku. Lisävarusteena on saatavissa kaksikerroksinen Performance Battery Plus -akku, jonka bruttokapasiteetti on 93,4 kWh. WLTP-testisyklin mukainen toimintamatka on perustason akulla pisimmillään 431 kilometriä ja Performance Battery Plus ‑akulla 484 kilometriä.

Performance Battery ‑vakioakku antaa hetkellisesti 300 kilowatin (408 hv) tehon Launch Control ‑tilassa, ja lisävarusteena saatavan Performance Battery Plus ‑akun vastaava hetkellinen huipputeho on 350 kilowattia (476 hv). Uuden Taycanin nimellisteho on 240 kilowattia (326 hv) tai 280 kilowattia (380 hv) valitun akkuvaihtoehdon mukaan.

Porsche Taycan

Taycan kiihtyy kuitenkin nollasta sataan kilometriin tunnissa 5,4 sekunnissa akkuvalinnasta riippumatta. Myös huippunopeus on sama 230 km/h molemmilla akkuvaihtoehdoilla. Suurin latausteho on Performance Battery ‑akulla 225 kW ja Performance Battery Plus ‑akulla jopa 270 kW. Tämän ansiosta molemmat akut voidaan optimaalisissa olosuhteissa ladata viidestä 80 prosenttiin vain 22,5 minuutissa ja viiden minuutin latauksella saadaan suurempaan jopa sata ajokilometriä lisää.

Muiden mallivarianttien tavoin uuteen Taycaniin on saatavissa lisävarusteena integroitu laturi, jonka latausteho on 22 kW. Functions on Demand (FoD) ‑ominaisuuden ansiosta Taycanin omistajat voivat ostaa mukavuutta parantavia tai kuljettajaa avustavia toimintoja erikseen tarpeen mukaan – niin alkuperäisen konfiguroinnin yhteydessä kuin auton jo saatuaan. Toimintojen aktivointi tapahtuu verkon kautta eikä vaadi käyntiä huoltoliikkeessä. Saatavissa oleviin FoD-toimintoihin kuuluvat tällä hetkellä älykäs toimintamatkan hallinta (Porsche Intelligent Range Manager eli PIRM), Power Steering Plus ‑ohjaustehostus, aktiivinen kaistallapitoavustin ja Porsche InnoDrive ‑järjestelmä.

Aerodynaamisesti optimoidut 19-tuumaiset Taycan Aero ‑vanteet ja anodisoidulla alumiinilla pinnoitetut mustat jarrusatulat ovat piirteitä, jotka erottavat Taycanin malliston muista autoista. Etupuskuri, helmalevikkeet ja musta takadiffuusori ovat sen sijaan yhteisiä 4S ‑mallivariantin kanssa. LED-ajovalot ovat vakiovaruste. Taycanin ilmanvastuskerroin (Cd) on hyvin alhainen 0,22, joka on tärkeä energiankulutuksen kannalta ja auttaa siten toimintamatkaa.

Porsche Taycan

Sisältä varusteisiin

Suurin osa sekä sisätiloista että muista varusteista on nähty jo muussa mallistossa. Näin on esimerkiksi kuljettajan näkymää hallitsevan kaarevan mittariston ja lähes sen takaa alkavan 10,9-tuumaisen tietoviihdejärjestelmän näytön laita.

Uudessa perusmallissa on vakiovarusteena osittainen nahkaverhoilu sekä kahdeksaan suuntaan sähköisesti säädettävät etuistuimet. Auto on mahdollista saada myös täysin nahattomalla sisäverhoilulla, jolloin käytössä on kierrätettyjä verhoilumateriaaleja ympäristön kannalta kestävinä valintoina. 

Autossa on kaksi tavaratilaa, joista keulassa oleva lokero vetää 81 litraa. Perinteisempi takatavaratila on tilavuudeltaan 366 litraa.

Porsche Taycanin tunnusmerkiksi on jo ehtinyt nousta sen hienosti toimiva alusta – ainakin ilmajousitettuna. Taycanissa on vakiovarusteena teräsjouset säätyvällä iskunvaimennuksella (PASM) ja tuo kolmikammioinen ilmajousitus on mahdollista ruksia lisävarustelistalta. Mukautuvaan ilmajousitukseen on yhdistetty myös Smartlift-toiminto, jonka avulla Taycanin alusta voidaan ohjelmoida nousemaan automaattisesti esimerkiksi jonkun tietyn suojatiekorokkeen tai autotallin kynnyksen kohdalla.

Taycanissa on vakiona etuakselilla alumiiniset kuusimäntäiset ja takana alumiiniset nelimäntäiset mustaksi anodisoidut monobloc-jarrusatulat. Jarrulevyjen halkaisija on edessä 360 mm ja takana 358 mm. Lisävarusteena on mahdollista saada myös PSCB (Porsche Surface Coated Brake) ‑jarrut, joissa on halkaisijaltaan vieläkin suuremmat levyt.

Porsche Taycan lähtee halvemmalla

Porsche myi vuoden 2020 aikana kautta maailman yli 20 000 Taycania. Suomessa rekisteröitiin vuonna 2020 102 uutta Taycania, joka muodosti lähes kolmanneksen Porschen 313 kappaleen ennätysrekisteröinneistä.

Porschen sähköauto pitää muuten hallussaan Guinnessin ennätystä pisimmästä sivuluisusta sähköautolla lukemalla 42,171 kilometriä – ennätysauto oli juurikin tämä uusi takavetoinen Taycan.

Taycanin hinnat alkavat 90 331,46 eurosta ja Taycan 350 kW:n hinnat 96 489,83 eurosta. Tilauskirjat on nyt avattu, ja ensimmäiset takavetoiset Taycanit saadaan Suomen Porsche Centereihin maaliskuussa 2021.

Kuvat ja lähde: Porsche

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat