11.4.2018 Pääkirjoitus: Sumu hälvenee Kymiringillä Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kymiringin rahoitus on kunnossa, työ voi jatkua. Hetken näytti jo siltä, että Iitti on saamassa mailleen surullisen muistutuksen mahdollisuudesta, joka ei toteutunut: hiekkakuopan, josta piti tulla kansainväliset mitat täyttävä moottoriurheilukeskus. Pääsiäisen alla ratayhtiöllä oli lopulta kerrottavanaan hyviä uutisia: rahoitus on kunnossa, työ voi jatkua! Hanke ja sen eteneminen on monella tavalla hyvin erikoinen näytelmä. Hanke on edennyt vauhdikkaasti kaikilla muilla mittareilla paitsi rahoituksen osalta. Viime vuoden heinäkuussa Kymiringin ympäristölupapäätös tuli lainvoimaiseksi, kun Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi Kouvolan kaupungin ympäristölautakunnan päätöksestä tehdyt valitukset. Tässä kohtaa moni moottoriurheilun ystävä jo riemuitsi. Ja riemu vain kasvoi kun elokuun alussa uutisoitiin, että Suomi isännöi ratamoottoripyöräilyn MotoGP-osakilpailuja vuosina 2019–2023 Kymiring-radalla. Ajankohdan varmisti MotoGP-sarjan promoottorin Dorna Sportsin johto Suomen-vierailullaan. Lokakuun alussa saatiin puolestaan tietää, että rakennustyöt ovat pari kuukautta etuajassa. Sitten alkoi huonojen uutisten virta. Valtion rahoituksen ehtona olevan yksityisen rahoituksen saaminen karahti kiville kerta toisensa jälkeen. Lisäksi Itä-Suomen hallinto-oikeus kumosi Kouvolan kaupunginvaltuuston päätöksen, jolla se oli myöntänyt KymiRingille kahden miljoonan euron pääomalainan. Rataunelmat näyttivät jo haihtuvan savuna ilmaan ja äänekkäiden epäilijöiden joukko kasvoi. Nyt Kymiringin rakentaminen jatkuu. Opetus- ja kulttuuriministeriö hyväksyi KymiRing Oy:n esittämän yksityisen rahoituksen toteutuksen eduskunnan edellyttämällä tavalla ja valtionosuus jatkorahoitukseen on nyt mahdollinen. Vaadittu yksityinen rahoitus täyttyi, kun ratayhtiön omistajat AKK Sports Oy, Suomen Moottoriliitto ry, A. Ahlström Kiinteistöt Oy ja Iitin kunta laittoivat kukin lisää omaa rahaa hankkeeseen ja mukaan saatiin yksi uusi rahoittaja, Rakennusvarma Oy. Moottoriratahankkeella on nyt valtionavustuksia yhteensä 6,5 miljoonaa euroa ja muiden rahoittajien osuus on 10 miljoonaa euroa. Kymiring-moottoriurheilukeskus käsittää kansainväliset kilpailustandardit täyttävän moottoriradan ja ajokoulutuskeskuksen. Ajoharjoittelurata on jo otettu osittain käyttöön ja tavoitteena on, että Grand Prix -radan läpiajettavuus saadaan käyttöön toukokuussa. Samanaikaisesti tehdään laajoja turva-alueita radan sisäalueille siten, että ensimmäinen asfalttipäällystekerros saataisiin liikennöitäväksi loppukesästä. Tekniikan, turvalaitteiden ja varikkorakennuksen rakentaminen aloitetaan syksyllä. Niiden on ennakoitu olevan valmiita heinäkuussa 2019. Rahoitusratkaisu mahdollistaa myös valtatie 12:n perusparannuksen välillä Tillola–Keltti. Eduskunnan viime kesäkuisen ehdollisen päätöksen mukaisesti Kymiringin rahoituksen varmistuminen käynnistää tärkeän poikittaisväylän uudenaikaistamisen. Tähän kuuluvat myös Kymiringin vaatimat tie- ja liittymäjärjestelyt. Usko tulevaisuuteen sai paalupaikan. Ratahanke selvisi ensimmäisestä shikaanistaan ja pääsuora odottaa. Alueen elinvoimaisuudelle Iitistä Kouvolan kautta Lahteen hanke avaa isoja ovia. Kouvolassa taloudelliseenkin tukeen on ollut myötämielisyyttä jo aikaisemmin, mutta saadaanko mukaan muitakin, jotka hankkeen toteutumisesta hyötyvät? Se nähdään pian. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku