14.10.2015

BMW M2 paljastettu – 370 hevosvoimaa!

Tulokas pistänee M4:n ahtaalle ajamisen ilossa.

BMW on paljastanut tekniset tiedot odotetusta M2-mallista. 2-sarjan coupéen perustuva auto on suora seuraaja kulttimaineeseen nousseelle 1M Coupélle. Pienen ja tehokkaan takavedon linjoissa voi nähdä myös klassisen E30-korin M3-mallin tunnelmaa.

Aggressiiviset ilmanottoaukot ja suuret 19-tuumaiset vanteet tuovat M2:lle BMW M-malleilta odotettua ulkonäköä. Huomattavasti tavallista 2-sarjaa leveämmät lokasuojat tuovat toivottua tanakkuutta: etuakseli on 55 millimetriä leveämpi, takaa lisäleveyttä on peräti 80 milliä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yliahdolla 500 newtonmetriä

M2 liikkuu kolmilitraisen suoran kuutosen voimin. 1M Coupéssa lisätehoa haettiin kahdella turboahtimella, mutta kehityksen ansiosta BMW M2 pärjää yhdellä twinscroll-turbolla.

Moottori tuottaa 370 hevosvoimaa turboahdetulle varsin korkealla 6 500 kierroksella minuutissa. 465 newtonmetrin vääntömomentti on käytössä lavealla 1 400–5 560 kierroksen alueella. Yliahtotoiminto nostaa väännön hetkeksi 500 newtonmetriin.

Vastoin odotuksia BMW tarjoaa autoa seitsenpykäläisen M DCT -kaksoiskytkinvaihteiston lisäksi myös kuusivaihteisella käsivaihteistolla. Kaksoiskytkin on epäilemättä vaihtoehdoista nopeampi, mutta monet kuljettajat kaipaavat manuaalivaihteiston tuomaa tunnelmaa.

Osia lainattu M4:stä

M2:n alustaratkaisut lainaavat paljon isommilta M3 ja M4 -malleilta. Aktiivinen tasauspyörästön lukitus yltää tarvittaessa 100 prosentin lukkiutumiseen. Suuri osa tukivarsista on alumiinia, ja osa alustan sivusuuntaisia voimia välittävistä nivelistä on vaihdettu jämäkämpiin palloniveliin.

1 495 kilogrammaisen M2:n luvataan kiihtyvän sataan kilometriin tunnissa 4,5 sekunnissa. Kaksoiskytkinvaihteistolla aika paranee vielä 0,2 sekuntia. Huippunopeus on rajoitettu varustelusta riippuen 250 tai 270 kilometriin tunnissa.

Hinnoittelu on toistaiseksi avoin, mutta M2 asettuu BMW:n valikoimassa 66 378 eurosta lähtevän M235i-mallin yläpuolelle. Jo hyvin varustettu M235i peittoaa hauskuudessa valtavan nopean, mutta äkkiniäsen ja vakavan M3/M4-mallin, joten uuteen M2:een kohdistuu hyvin korkeita ennakko-odotuksia.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat