28.3.2016 Ajoneuvot Driftausharjoittelua Nissan 370Z Nismolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odottelun voi viettää monella tapaa. Voi juoda kahvia ja antaa ajan kulua. Tai sitten voi kokeilla driftaamista… Punaiset keilat peilautuvat harmaan betonikentän pinnasta. Ne ovat järjestetty kahden erikokoisen ympyrän muotoon, kokonaisuuden muodostaessa kahdeksikon.Kentän päässä odottaa kaksi Nissan 370Z Nismoa. Autot ovat takavetoisia, lukkoperällä varustettuja klassisia urheiluautoja. Pitkä kaareva konepelti kätkee 3,7-litraisen V6 moottorin.Järjestelyt ovat mitä mainiointa taukotoimintaa. Päivän päätapahtuma on Nissan Juke-R 2.0:n koeajo, mutta GT-R -urheiluauton tekniikkaan perustuvia katumaastureita on tuoreimpana painoksena vain yksi kappale maailmassa, joten koeajosta muodostuu melkoista odottelua.Driftaus peittoaa kahvilla hankitun närästyksen. Paikalla olevat kouluttajat kertaavat luisussa ajon perusteita. Erityisesti he painottavat betonikentän petollisuutta, luisut ovat hyvin äkkinäisiä. Kaiken lisäksi kenttä on hyvin kalteva.Aloitan vuoroni nöyrällä kaasunkäytöllä, sillä edellä ajaneiden perusteella pyörähdys tapahtuu helposti. Pintakaasulla ahtamaton moottori ei riitä rikkomaan 285 millisten takarenkaiden pitoa kakkosvaihteella. Ykkösellä käytös muuttuisi liian hätäiseksi, kouluttajat opastavat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTasapainoilua reunallaYmpyrän ylämäkeen nousevalla osuudella painan kaasun ronskisti pohjaan. Lukko puree, perä irtoaa ja muutaman sekunnin ajan katselen maailmaa iloisesti sivuikkunasta läpi. Painovoima tekee kepposet, sillä radan lakipisteen jälkeen auto lähtee valumaan alaspäin kuin omalla painollaan. Tyhjää lyövät takarenkaat eivät tarjoa minkäänlaista sivuttaispitoa, ja kohta Nissanin keula ja perä vaihtavat paikkaa.Vieressä istuva kouluttaja vakuuttaa betonipinnan olevan katala, sillä pidon muutos luisun alkaessa on asvalttiakin suurempi. Varsinainen syy lienee silti ohjauspyörän takana, joten parempi ottaa uusi yritys.Pian Zeta kiipeää ylämäkeä tasapainoisessa luisussa. Auto painautuu ylämäkeen, joten piti on mainio. Korkeuseroa on tuskin metriä, mutta äärirajoilla sen vaikutus on huima.Mäenlaella ajoitus ratkaisee. Oikein ajoitettu kaasunpainallus valuttaa autoa poikittain lähes koko alamäen, jonka jälkeen on turvallista jatkaa luisua takaisin ylös reilulla kaasulla.Muutaman kohtalaisen kierroksen jälkeen ajokouluttaja vinkkaa kokeilemaan toista autoa, jossa on Michelin Pilot Supersportien sijaan Bridgestonen renkaat. Ne ovat liukkaammat, mutta pidon rajoilla leikkiessä nöyremmät.Punaisen auton kuljettaja kehottaa siirtymään suurempaan ympyrään. Hetken aikaa äsken opittu pitää auton hienossa luisussa, mutta lopulta yliyritys johtaa pyörähdykseen. Kalteva rata, painavahko auto ja ahtamattomaksi moottoriksi hidas reagointi kaasuun tarjoavat mainioita tekosyitä.Vaikea vastaheittoLopulta on aika yhdistää kaksi ympyrää kahdeksikoksi. Vaikein kohta on auton heitto ympyrästä toiseen, sillä se tehdään alamäkeen. Aavistuskin liikaa kaasua lähettää auton korjaamattomalle radalle. Arkailu taas kostautuu luisun ennen aikaisena oikenemisena.Kolmannella yrityksellä vastaheitto onnistuu. 370Z Nismo liukuu kauniisti keilojen välistä suuresta ympyrästä pienempään. Luisun tasapainottelu sopivassa kulmassa onnistuu hyvin purevan lukkoperän ansiosta yllättävän helposti.Juuri kun luisussa ajo alkaa sujua, aika loppuu. Järin sivistävää kokemusta driftaus ei tarjoa, mutta liukkaalla betonipinnalla se on mitä parhain keino oppia autonhallintaa äärirajoilla.Suorituksesta rohkaistuneena on hyvä siirtyä 600 hevosvoimaisen Nissan Juke-R:n ohjaksiin, mutta se on toinen tarina.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Nissan 370Z Nismo Hinta alkaen 82 430 € Moottori 3 696 cm³ V6, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 253 kW (344 hv), 7 000 r/min Vääntö 371 Nm (5 200 r/min) Vääntö 371 Nm (5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 248 g/km Mitat pituus 4265 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1310 mm, akseliväli 2550 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?