28.3.2016 Ajoneuvot Driftausharjoittelua Nissan 370Z Nismolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odottelun voi viettää monella tapaa. Voi juoda kahvia ja antaa ajan kulua. Tai sitten voi kokeilla driftaamista… Punaiset keilat peilautuvat harmaan betonikentän pinnasta. Ne ovat järjestetty kahden erikokoisen ympyrän muotoon, kokonaisuuden muodostaessa kahdeksikon.Kentän päässä odottaa kaksi Nissan 370Z Nismoa. Autot ovat takavetoisia, lukkoperällä varustettuja klassisia urheiluautoja. Pitkä kaareva konepelti kätkee 3,7-litraisen V6 moottorin.Järjestelyt ovat mitä mainiointa taukotoimintaa. Päivän päätapahtuma on Nissan Juke-R 2.0:n koeajo, mutta GT-R -urheiluauton tekniikkaan perustuvia katumaastureita on tuoreimpana painoksena vain yksi kappale maailmassa, joten koeajosta muodostuu melkoista odottelua.Driftaus peittoaa kahvilla hankitun närästyksen. Paikalla olevat kouluttajat kertaavat luisussa ajon perusteita. Erityisesti he painottavat betonikentän petollisuutta, luisut ovat hyvin äkkinäisiä. Kaiken lisäksi kenttä on hyvin kalteva.Aloitan vuoroni nöyrällä kaasunkäytöllä, sillä edellä ajaneiden perusteella pyörähdys tapahtuu helposti. Pintakaasulla ahtamaton moottori ei riitä rikkomaan 285 millisten takarenkaiden pitoa kakkosvaihteella. Ykkösellä käytös muuttuisi liian hätäiseksi, kouluttajat opastavat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTasapainoilua reunallaYmpyrän ylämäkeen nousevalla osuudella painan kaasun ronskisti pohjaan. Lukko puree, perä irtoaa ja muutaman sekunnin ajan katselen maailmaa iloisesti sivuikkunasta läpi. Painovoima tekee kepposet, sillä radan lakipisteen jälkeen auto lähtee valumaan alaspäin kuin omalla painollaan. Tyhjää lyövät takarenkaat eivät tarjoa minkäänlaista sivuttaispitoa, ja kohta Nissanin keula ja perä vaihtavat paikkaa.Vieressä istuva kouluttaja vakuuttaa betonipinnan olevan katala, sillä pidon muutos luisun alkaessa on asvalttiakin suurempi. Varsinainen syy lienee silti ohjauspyörän takana, joten parempi ottaa uusi yritys.Pian Zeta kiipeää ylämäkeä tasapainoisessa luisussa. Auto painautuu ylämäkeen, joten piti on mainio. Korkeuseroa on tuskin metriä, mutta äärirajoilla sen vaikutus on huima.Mäenlaella ajoitus ratkaisee. Oikein ajoitettu kaasunpainallus valuttaa autoa poikittain lähes koko alamäen, jonka jälkeen on turvallista jatkaa luisua takaisin ylös reilulla kaasulla.Muutaman kohtalaisen kierroksen jälkeen ajokouluttaja vinkkaa kokeilemaan toista autoa, jossa on Michelin Pilot Supersportien sijaan Bridgestonen renkaat. Ne ovat liukkaammat, mutta pidon rajoilla leikkiessä nöyremmät.Punaisen auton kuljettaja kehottaa siirtymään suurempaan ympyrään. Hetken aikaa äsken opittu pitää auton hienossa luisussa, mutta lopulta yliyritys johtaa pyörähdykseen. Kalteva rata, painavahko auto ja ahtamattomaksi moottoriksi hidas reagointi kaasuun tarjoavat mainioita tekosyitä.Vaikea vastaheittoLopulta on aika yhdistää kaksi ympyrää kahdeksikoksi. Vaikein kohta on auton heitto ympyrästä toiseen, sillä se tehdään alamäkeen. Aavistuskin liikaa kaasua lähettää auton korjaamattomalle radalle. Arkailu taas kostautuu luisun ennen aikaisena oikenemisena.Kolmannella yrityksellä vastaheitto onnistuu. 370Z Nismo liukuu kauniisti keilojen välistä suuresta ympyrästä pienempään. Luisun tasapainottelu sopivassa kulmassa onnistuu hyvin purevan lukkoperän ansiosta yllättävän helposti.Juuri kun luisussa ajo alkaa sujua, aika loppuu. Järin sivistävää kokemusta driftaus ei tarjoa, mutta liukkaalla betonipinnalla se on mitä parhain keino oppia autonhallintaa äärirajoilla.Suorituksesta rohkaistuneena on hyvä siirtyä 600 hevosvoimaisen Nissan Juke-R:n ohjaksiin, mutta se on toinen tarina.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Nissan 370Z Nismo Hinta alkaen 82 430 € Moottori 3 696 cm³ V6, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 253 kW (344 hv), 7 000 r/min Vääntö 371 Nm (5 200 r/min) Vääntö 371 Nm (5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 248 g/km Mitat pituus 4265 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1310 mm, akseliväli 2550 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan