22.6.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Pagani Huayra Tempesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pagani Huayra on yhdistelmä argentiinalaista ja italialaista näkemystä modernin superauton suunnasta. Huutokauppahelmemme on juuri niin erikoinen Pagani Huayra Tempesta kuin kuvitella saattaa. Pagani Automobili esitteli ensimmäisen autonsa vuonna 1999 Geneven autonäyttelyssä nimellä Zonda. Se oli erittäin onnistunut tuote ja myi hyvin pienen valmistajan resurssit ja auton hinnan huomioiden. Muutamaa vuotta myöhemmin aloitettiin jo seuraajan kehitystyö ja lopulta Pagani Huayra esiteltiin kantamaan sekä muotoilua että tekniikkaa uuden vuosituhannen vaatimuksiin.Vuonna 1955 Argentiinassa syntynyt Horacio Pagani työskenteli pitkään Lamborghinin komposiittimateriaalien ja kevytrakenteiden parissa. Hän tahtoi Lamborghinin investoivan tarvittavaan välineistöön, mutta merkin johto kieltäytyi. Tämän seurauksena Horacio Pagani irtisanoutui.Pagani perusti vuonna 1991 konsulttiyrityksen Modena Design ja investoi suuresti komposiittimateriaalien valmistukseen. Se kannatti, sillä yritys päätyi valmistamaan muun muassa Formula 1 -autojen hiilikuituosia. Pagani Automobili perustettiin heti seuraavana vuonna saman miehen toimesta.Zondan esittelyn aikoihin merkin myymälä istutettiin Ferrarin ja Lamborginin takapihalle Modenaan, Italiaan. Uuden superautoja valmistavan yrityksen tähtäin tuntui olevan selvä, mutta sattumalla saattoi olla suuri rooli. Tämä alku oli kiistatta voitto superautoja rakastavalle autokansalle, jolle tarjoiltiin yksi vaihtoehto lisää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy2014 Pagani Huayra Tempesta "Scozia” – RM Sotheby’sHuutokaupan kohteena on tällä kertaa Pagani Huayra Tempesta lempinimellä ”Scozia”. Pagani Huayra julkaistiin vuoden 2011 alkupuolella ollen näytillä saman vuoden Geneven autonäyttelyssä. Nimensä se sai Quechua-kansan tuulen jumalan mukaan. Voimanlähde tilattiin Zondan tavoin Mercedes-Benzin tuotannosta ja 6-litraiseen V12-moottoriin lisättiin kaksi turboahdinta varmistamaan 730 hevosvoiman ja 1000 newtonmetrin suorituskyky. Tämä tarkoittaa huippunopeutena 383 kilometriä tunnissa ja kiihtyvyyttä paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen tasan 3 sekunnin aikana. Pagani kehitti useita erilaisia ratkaisuja auttamaan auton hallittavuutta.Tietokoneohjattu aktiivinen aerodynamiikka oli tuohon aikaan varsin poikkeuksellista. Auton kulmista löytyy neljä erillistä lentokonemaailmasta muistuttavaa ilmanohjainta, joiden asentoa muuttamalla voidaan pienentää ilmanvastusta, kasvattaa downforcea tai jopa vastustaa auton kallistumista. Tietokone ohjaa näitä ilmanohjaimia auton nopeuden, sivuttaiskiihtyvyyden, ohjauskulman ja kaasupolkimen asennon mukaan. Vain 100 kovakattoista Huayraa valmistettiin ja niiden yksilöinti oli mahdollista lähes kukkaron koon mukaan. Myynnissä oleva yksilö oli ensimmäinen Yhdysvaltoihin rekisteröity Pagani Huayra ja se toimitettiin, toistaiseksi ainoalle, omistajalleen kesäkuussa 2015. Ensimmäisen omistajan skottitaustaa juhlistamaan autossa oli istuimien verhoilumateriaalina, vaalean nahan lisäksi, perheen oma tartaani ja siitä myös lempinimi ”Scozia”.Vaaleaa nahkaa löytyy sisätiloista lisääkin ja muuten sisätilojen yksityiskohtia hallitsee hiilikuitu ja harjattu alumiini. Maalipinta on Ferrarin Grigio Silverstone ja tästä valinnasta ensiostaja on maksanut 16 000 euron lisähinnan. Skottijuurista löytyy muuten lisämerkintä takailmanohjainten alapintaan maalatuista lipuista. Auton myyntiä on kuitenkin suunniteltu hieman keskivertokauppakassia pidemmälle. Paganin tehtaalta on nimittäin tilattu sisätiloista jo löytyvää nahkaa sopivasti istuinten uudelleenverhoiluun, mikäli tuleva omistaja tahtoo eroon tartaanista. Eivätkä tehdaslisävarusteet suinkaan tähän loppuneet, sillä tästä Huayrasta löytyy myös esimerkiksi peruutuskamera pysäköintitutkin, lisähintainen äänentoistojärjestelmä, keulan helman ilmanohjain maalaamattomasta hiilikuidusta, italian liput sivupeileistä, 7-osainen nahkalaukkusarja sisustan verhoilun kanssa samassa sävyssä sekä kaikkien auton tuotantoon osallistuneiden nimikirjoitukset.134 850 euroa on hurja hinta autosta, mutta tässä tapauksessa sillä saa vain edellä mainitut tehdasasenteiset lisävarusteet. Tämäkään ei tosin riittänyt. Muutamaa vuotta auton toimittamisen jälkeen Pagani tarjosi asiakkailleen Tempesta -lisävarustepakettia suorituskyvyn päivittämiseen, joten sellainen oli tietenkin saatava. Edulliseen hieman yli 200 000 euron lisähintaan Pagani kevensi autoa ja paranteli sen aerodynamiikkaa. Kaikki auton alta näkyvät pinnat vaihdettiin uusiin kehitettyihin versioihin lisäämään downforcea. Samalla Huayra Tempesta sai uudet Öhlinsin säädettävät iskunvaimentimet, kevyemmät vanteet ja täysin titaanista valmistetun vain 7 kilogrammaa painavan pakoputkiston.Lopputuloksena on varsin erityinen ja harvinainen superauto, jonka jokainen yksityiskohta on mietitty. Rajoitetusta valmistusmäärästä johtuen tämän Huutokauppahelmen arvon voisi uskoa säilyvän varsin hyvin, sillä onhan se harvinaisempi kuin esimerkiksi Ferrari LaFerrari tai McLaren P1. Tämä vain 1 460 mailia ajettu yksilö edustaa edelleen lähes uudenveroista kuntoa ja sopii siten sekä keräilyyn että ajamiseen.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Erik Fuller/RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen