22.6.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Pagani Huayra Tempesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pagani Huayra on yhdistelmä argentiinalaista ja italialaista näkemystä modernin superauton suunnasta. Huutokauppahelmemme on juuri niin erikoinen Pagani Huayra Tempesta kuin kuvitella saattaa. Pagani Automobili esitteli ensimmäisen autonsa vuonna 1999 Geneven autonäyttelyssä nimellä Zonda. Se oli erittäin onnistunut tuote ja myi hyvin pienen valmistajan resurssit ja auton hinnan huomioiden. Muutamaa vuotta myöhemmin aloitettiin jo seuraajan kehitystyö ja lopulta Pagani Huayra esiteltiin kantamaan sekä muotoilua että tekniikkaa uuden vuosituhannen vaatimuksiin. Vuonna 1955 Argentiinassa syntynyt Horacio Pagani työskenteli pitkään Lamborghinin komposiittimateriaalien ja kevytrakenteiden parissa. Hän tahtoi Lamborghinin investoivan tarvittavaan välineistöön, mutta merkin johto kieltäytyi. Tämän seurauksena Horacio Pagani irtisanoutui. Pagani perusti vuonna 1991 konsulttiyrityksen Modena Design ja investoi suuresti komposiittimateriaalien valmistukseen. Se kannatti, sillä yritys päätyi valmistamaan muun muassa Formula 1 -autojen hiilikuituosia. Pagani Automobili perustettiin heti seuraavana vuonna saman miehen toimesta. Zondan esittelyn aikoihin merkin myymälä istutettiin Ferrarin ja Lamborginin takapihalle Modenaan, Italiaan. Uuden superautoja valmistavan yrityksen tähtäin tuntui olevan selvä, mutta sattumalla saattoi olla suuri rooli. Tämä alku oli kiistatta voitto superautoja rakastavalle autokansalle, jolle tarjoiltiin yksi vaihtoehto lisää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 2014 Pagani Huayra Tempesta "Scozia” – RM Sotheby’s Huutokaupan kohteena on tällä kertaa Pagani Huayra Tempesta lempinimellä ”Scozia”. Pagani Huayra julkaistiin vuoden 2011 alkupuolella ollen näytillä saman vuoden Geneven autonäyttelyssä. Nimensä se sai Quechua-kansan tuulen jumalan mukaan. Voimanlähde tilattiin Zondan tavoin Mercedes-Benzin tuotannosta ja 6-litraiseen V12-moottoriin lisättiin kaksi turboahdinta varmistamaan 730 hevosvoiman ja 1000 newtonmetrin suorituskyky. Tämä tarkoittaa huippunopeutena 383 kilometriä tunnissa ja kiihtyvyyttä paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen tasan 3 sekunnin aikana. Pagani kehitti useita erilaisia ratkaisuja auttamaan auton hallittavuutta. Tietokoneohjattu aktiivinen aerodynamiikka oli tuohon aikaan varsin poikkeuksellista. Auton kulmista löytyy neljä erillistä lentokonemaailmasta muistuttavaa ilmanohjainta, joiden asentoa muuttamalla voidaan pienentää ilmanvastusta, kasvattaa downforcea tai jopa vastustaa auton kallistumista. Tietokone ohjaa näitä ilmanohjaimia auton nopeuden, sivuttaiskiihtyvyyden, ohjauskulman ja kaasupolkimen asennon mukaan. Vain 100 kovakattoista Huayraa valmistettiin ja niiden yksilöinti oli mahdollista lähes kukkaron koon mukaan. Myynnissä oleva yksilö oli ensimmäinen Yhdysvaltoihin rekisteröity Pagani Huayra ja se toimitettiin, toistaiseksi ainoalle, omistajalleen kesäkuussa 2015. Ensimmäisen omistajan skottitaustaa juhlistamaan autossa oli istuimien verhoilumateriaalina, vaalean nahan lisäksi, perheen oma tartaani ja siitä myös lempinimi ”Scozia”. Vaaleaa nahkaa löytyy sisätiloista lisääkin ja muuten sisätilojen yksityiskohtia hallitsee hiilikuitu ja harjattu alumiini. Maalipinta on Ferrarin Grigio Silverstone ja tästä valinnasta ensiostaja on maksanut 16 000 euron lisähinnan. Skottijuurista löytyy muuten lisämerkintä takailmanohjainten alapintaan maalatuista lipuista. Auton myyntiä on kuitenkin suunniteltu hieman keskivertokauppakassia pidemmälle. Paganin tehtaalta on nimittäin tilattu sisätiloista jo löytyvää nahkaa sopivasti istuinten uudelleenverhoiluun, mikäli tuleva omistaja tahtoo eroon tartaanista. Eivätkä tehdaslisävarusteet suinkaan tähän loppuneet, sillä tästä Huayrasta löytyy myös esimerkiksi peruutuskamera pysäköintitutkin, lisähintainen äänentoistojärjestelmä, keulan helman ilmanohjain maalaamattomasta hiilikuidusta, italian liput sivupeileistä, 7-osainen nahkalaukkusarja sisustan verhoilun kanssa samassa sävyssä sekä kaikkien auton tuotantoon osallistuneiden nimikirjoitukset. 134 850 euroa on hurja hinta autosta, mutta tässä tapauksessa sillä saa vain edellä mainitut tehdasasenteiset lisävarusteet. Tämäkään ei tosin riittänyt. Muutamaa vuotta auton toimittamisen jälkeen Pagani tarjosi asiakkailleen Tempesta -lisävarustepakettia suorituskyvyn päivittämiseen, joten sellainen oli tietenkin saatava. Edulliseen hieman yli 200 000 euron lisähintaan Pagani kevensi autoa ja paranteli sen aerodynamiikkaa. Kaikki auton alta näkyvät pinnat vaihdettiin uusiin kehitettyihin versioihin lisäämään downforcea. Samalla Huayra Tempesta sai uudet Öhlinsin säädettävät iskunvaimentimet, kevyemmät vanteet ja täysin titaanista valmistetun vain 7 kilogrammaa painavan pakoputkiston. Lopputuloksena on varsin erityinen ja harvinainen superauto, jonka jokainen yksityiskohta on mietitty. Rajoitetusta valmistusmäärästä johtuen tämän Huutokauppahelmen arvon voisi uskoa säilyvän varsin hyvin, sillä onhan se harvinaisempi kuin esimerkiksi Ferrari LaFerrari tai McLaren P1. Tämä vain 1 460 mailia ajettu yksilö edustaa edelleen lähes uudenveroista kuntoa ja sopii siten sekä keräilyyn että ajamiseen. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Erik Fuller/RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?