10.5.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 käyttötestissä – varo vaaleaa verhoilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttötestiautomme vaaleaa verhoilua olisi hoidettava tavallista tarkemmin. Vaalea sisusta on sekä uhka että mahdollisuus. Mikä ihana eleganssi ja tilan tuntu käyttötestiautomme sisätiloissa vallitseekaan. Tilaa on itse asiassa ihan mittanauhallakin runsaasti, mutta sisätilojen valinnat korostavat tätä entisestään. Vaaleaa verhoilua on kuitenkin varottava aivan toisella tavalla.Päätöstä kannattaa harkita kahteen kertaan. Tiedän sanoneeni samaa myös mattamaalipinnan valitsemisesta eikä sekään kaduta. Toisinaan päätöksiä kannattaa katsella myös käytännön kannalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaaleaa verhoilua on rähmitty sorminMoottorin käyttötestiautolla on kirjoitushetkellä taitettu jo yli 27 000 kilometriä. Se on auton eliniänodotteessa vielä varhaislapsuus, mutta toki kunnioitettava lukema ottaen huomioon verrattain lyhyen aikavälin.Tässä ajassa auton sisätilat eivät vielä yleensä näytä kulumisen merkkejä. Tarkempi lukija huomasi matkassa sanan yleensä. Väite on epätosi esimerkiksi kestotestiautomme kohdalla.Verhoilumateriaalit ovat pitäneet pintansa hienosti eikä laadussa ole valittamista. Minkäänlaista alustavaa suojaamista tai sitä seuraava ylläpitoa ei kuitenkaan ole tehty. Nämä ovat vaalean verhoilun kohdalla molemmat virheitä.Ei likaa tule sen enempää kuin tummaankaan sisustaan, se vain näkyy eri tavalla. Likaiset ihohuokoset, näpeistä irtoava rasva ja kaikki muu mahdollinen epäpuhtaus korostuu tummana kerroksena vaaleassa oviverhoilussa ja keskikonsolin kyynärnojassa. Vaaleisiin istuimiin on tarttunut rutkasti sinistä väriä farkuista.Puhtaanapito puoli ruokaaNämä pinnat olisi kannattanut suojata uutena. Moottorin Autonhoitojuttusarja on testannut kankaalle soveltuvan tuotteenkin.Tästäkään huolimatta ongelma ei ole merkittävä, sillä säännöllinen puhdistus pitää pinttymät poissa ja pinnat puhtaana. Tätäkään ei ole muistettu tehdä.Saamme silti pinnat varsin siisteiksi ja kohtuullisen pienellä vaivalla. Sisätiloihin tarkoitettu ”quick detailer” eli niin sanottu pikakiilloke riittää pehmeän froteeliinan kanssa vielä tässä kohti. Tämänkin olemme neuvoneet ja tarvittaessa löytyisi vielä tehokkaampia keinoja.Käytännössä liinaa kostutetaan kevyesti suihkuttamalla siihen ainetta ja aine levitetään pinnalle, kunnes jäämiä ei juuri näy. Tämän jälkeen kaikki mahdollinen kosteus kuivataan vielä liinan kuivalla puolella. Pinttyneet tahrat saattavat vaatia hieman hankaamista, mutta erityisen kovia otteita on vältettävä – on parempi vaihtaa tehokkaampiin, tai ennemminkin kyseiseen tahraan keskittyviin, kemikaaleihin.Moottorin verkossa jo kerran aiemmin vilahtanut, käyttämämme Chemical Guysin Inner Clean jättää jälkeensä lievästi ananasta ja kookosta muistuttavan tuoksun. Tämä voi joko miellyttää tai ärsyttää, mutta allekirjoittanut myöntää pitävänsä siitä.Pintojen pyyhintään ei kovin montaa minuuttia kulu. Aivan kaikkein pinttyneimpiin tahroihin tämä ei pysty, mutta ruma tasaisen epätasainen likakalvo saadaan irtoamaan.Uutuuttaan kiiltävä tai vain asiallisesti puhdistettu vaalea verhoilu näyttää valoisalta, avaralta ja ilahduttavan raikkaalta. Ehkä vika ei olekaan autossa, vaan omistajassa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Volvo EX30 Käyttötesti: lukko jäässä pakkassäässä sekä asiaa lasivakuutukseen – Volvo EX30 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti