13.10.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: Polestar 2 Long Range Dual Motor – Täällä Pohjantähden alla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköautojen lisäksi yleistyvät myös täyssähköiset automerkit. Polestar on uusista automerkeistä eräs mielenkiintoisimmista, sillä nuoren automerkin takaa löytyy Volvo, jonka ruotsalainen järkevyys on vedonnut suomalaisiin jo vuosikymmenten ajan. Siinäpä ainesta uudeksi käyttötestiautoksemme. Helsingissä tulee vettä vaakasuoraan, kun käyttötestiautomme suuntaa maailmaan niin avaraan showroomin lämmöstä. Polestarilla ei puhuta myymälästä, sillä varsinaiset kaupat tehdään aina netin kautta – kivijalassa vain esitellään tuotteita ja tehdään autojen luovutuksia. Se on vain yksi asioista, joita uusi sähköautomerkki tekee eri tavalla. Vuonna 2017 Volvosta eriytetty Polestar haluaakin tarjota uudenlaisia autoiluelämyksiä. Ensimmäisenä tuotteena nähtiin makea lataushybridi Polestar 1, joka esitteli vision kaksiovisesta toimitusjohtaja-coupésta hybridien ja turbojen aikakaudella. Tuotannon päättymisen jälkeen merkki on päässyt toteuttamaan lupaustaan olla jatkossa aina täyssähköinen, kuten Polestar 2 ja 3:n kohdalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySyntyjään Volvo Kolmen laatikon sivuprofiilistaan huolimatta Polestar 2 on korimalliltaan 4,6-metrinen liftback. Matalasta korista riippumatta autosta henkii tietty korkeus, sillä 151 mm:n maavara on mielenkiintoinen ratkaisu: Volvo-kielellä korimalli saatettaisiinkin lausua Cross Countryksi. Pinnan alta löytyy CMA-pohjarakenne Volvon XC40:n tapaan. Polestar 2:n muodot esiteltiinkin konseptiautona 2016 vielä nimellä Volvo 40.2, kun XC40 esiintyi vieressä 40.1:nä. Silti ehkä eniten Polestarista merkkinä kertoo se, että käyttötestiautomme Harman Kardonin äänentoistosta soi sattumalta ensimmäisenä Queenin inspiroiva ja yhden ihmisen tavoitteellisuudesta kertova One Vision. Polestarista näkyykin hyvin voimakkaasti Škodalla ja Volvolla päämuotoilijana kannuksensa hankkineen Thomas Ingenlathin näkemys. Vahva estetiikkalähtöisyys kuvastaa kaikkea autoista kivijalkaliikkeisiin ja kännykkäsovellukseen. Usein esteettisyys näkyy myös minimalismina – eli yksinkertaisuutena. Moottorin käyttötestiin Polestar 2 valikoitui jo keväällä, sillä automarkkinoiden pitkät toimitusajat vaativat ennakointia. Polestareja myös näkyy liikenteessä ja rekisteröintitilastoissa huomattavia määriä, joten merkki on löytänyt paikkansa sähköautomarkkinoilla. Polestar 2 sai myös tänä vuonna päivityspaketin, joka tuo tullessaan muutamia mielenkiintoisia ominaisuuksia. Isolla akulla ja nelivedolla Käyttötestiautomme on koko nimeltään Polestar 2 Long Range Dual Motor. Akkukoossa kookkaampi 78 kWh -kapasiteetti ei muodosta valtavaa eroa pienempään 69 kWh:n nähden. Polttomoottoritermein kyse ei siis ole mistään aavikkotankista. Isompi akku avaa kuitenkin mahdollisuuden valita nelivedon, eli etu- ja taka-akseleilla on omat sähkömoottorinsa. Toimintamatkassa nelivetoversio häviää etuvetoiselle noin 50 kilometriä yhdellä latauksella, mutta parantunut ajovarmuus painoi vaakakupissa enemmän. Lisänä tulee parempi suorituskyky etuvetoiseen nähden. Eikä 455–487 km haarukkaan sijoittuva toimintamatka ole ollenkaan huono, vaan kokemustemme mukaan riittävä jopa kevyesti suunniteltuihin Lapin-reissuihin. Lisävarusteiden suhteen tarjolla on kolme varustepakettia, joista autoon valikoitui kaksi. Pilot Lite -paketti tuo autoon mukautuvan vakionopeudensäätimen, 360 asteen kameran, joukon ajoavustimia sekä automaattisesti himmenevät sivupeilit. Plus-paketti puolestaan sisältää panoraamalasikaton heijastetulla Pohjantähdellä, sähkösäätöiset istuimet, älypuhelimen latausalustan sekä lämmitetyt etuistuimet ja ohjauspyörän. Plus tuo mukanaan nykyisin myös tehokkuudeltaan ja toiminta-alueeltaan parannetun lämpöpumpun, joka on yksi yleisimmistä puheenaiheista sähköautoilijoiden keskuudessa. Lopuksi ruksilistalta valittiin ulkoväriksi Jupiter, sillä ruskea metallihohtosävy saapui päivityspaketissa uutena vaihtoehtona. Kuuden värin paletissa erottautuminen on vaikeaa, mutta ilmeisen mahdollista. Tunnin luovutus Auton luovutus Polestarin Herttoniemen tiloissa noin vajaan tunnin. Siinä ajassa auto tuli tutuksi keulasta perään ja erilaiset käyttäjätilit (Polestar ID, Google jne.) saatiin kytkettyä toimintaan. Merkki lähettää ilahduttavasti sähköpostin, jossa kerrotaan mitkä salasanat kannattaa ottaa mukaan luovutukseen mennessä. Auton fyysisten ominaisuuksien läpikäynti puolestaan vähentää kysymyksiä tulevaisuudessa. Seuraavaksi tutustumme Polestar 2:n käytettävyyteen arkielämässä. Kysymyksiä riittää: vieläkö perinteisempi korimuoto toimii nykypäivinä, tulemmeko toimeen Android-käyttöliittymän kanssa ja voiko sähkövoimalinjan toimintaan luottaa? Auto ennätti käyttötestiin juuri sopivasti kesärengaskauden loppuun, eli suurin osa testistä tapahtuu talviolosuhteissa. Tuolloin tulee arvioitua jälleen yhden täyssähköauton toimivuus kylmän haasteissa. Perinteet tavallaan velvoittavat, onhan Polestariin upotettu myös Volvolta lainattua tietotaitoa talviolosuhteista. Teksti ja kuvat Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen