13.10.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: Polestar 2 Long Range Dual Motor – Täällä Pohjantähden alla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköautojen lisäksi yleistyvät myös täyssähköiset automerkit. Polestar on uusista automerkeistä eräs mielenkiintoisimmista, sillä nuoren automerkin takaa löytyy Volvo, jonka ruotsalainen järkevyys on vedonnut suomalaisiin jo vuosikymmenten ajan. Siinäpä ainesta uudeksi käyttötestiautoksemme. Helsingissä tulee vettä vaakasuoraan, kun käyttötestiautomme suuntaa maailmaan niin avaraan showroomin lämmöstä. Polestarilla ei puhuta myymälästä, sillä varsinaiset kaupat tehdään aina netin kautta – kivijalassa vain esitellään tuotteita ja tehdään autojen luovutuksia. Se on vain yksi asioista, joita uusi sähköautomerkki tekee eri tavalla. Vuonna 2017 Volvosta eriytetty Polestar haluaakin tarjota uudenlaisia autoiluelämyksiä. Ensimmäisenä tuotteena nähtiin makea lataushybridi Polestar 1, joka esitteli vision kaksiovisesta toimitusjohtaja-coupésta hybridien ja turbojen aikakaudella. Tuotannon päättymisen jälkeen merkki on päässyt toteuttamaan lupaustaan olla jatkossa aina täyssähköinen, kuten Polestar 2 ja 3:n kohdalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySyntyjään Volvo Kolmen laatikon sivuprofiilistaan huolimatta Polestar 2 on korimalliltaan 4,6-metrinen liftback. Matalasta korista riippumatta autosta henkii tietty korkeus, sillä 151 mm:n maavara on mielenkiintoinen ratkaisu: Volvo-kielellä korimalli saatettaisiinkin lausua Cross Countryksi. Pinnan alta löytyy CMA-pohjarakenne Volvon XC40:n tapaan. Polestar 2:n muodot esiteltiinkin konseptiautona 2016 vielä nimellä Volvo 40.2, kun XC40 esiintyi vieressä 40.1:nä. Silti ehkä eniten Polestarista merkkinä kertoo se, että käyttötestiautomme Harman Kardonin äänentoistosta soi sattumalta ensimmäisenä Queenin inspiroiva ja yhden ihmisen tavoitteellisuudesta kertova One Vision. Polestarista näkyykin hyvin voimakkaasti Škodalla ja Volvolla päämuotoilijana kannuksensa hankkineen Thomas Ingenlathin näkemys. Vahva estetiikkalähtöisyys kuvastaa kaikkea autoista kivijalkaliikkeisiin ja kännykkäsovellukseen. Usein esteettisyys näkyy myös minimalismina – eli yksinkertaisuutena. Moottorin käyttötestiin Polestar 2 valikoitui jo keväällä, sillä automarkkinoiden pitkät toimitusajat vaativat ennakointia. Polestareja myös näkyy liikenteessä ja rekisteröintitilastoissa huomattavia määriä, joten merkki on löytänyt paikkansa sähköautomarkkinoilla. Polestar 2 sai myös tänä vuonna päivityspaketin, joka tuo tullessaan muutamia mielenkiintoisia ominaisuuksia. Isolla akulla ja nelivedolla Käyttötestiautomme on koko nimeltään Polestar 2 Long Range Dual Motor. Akkukoossa kookkaampi 78 kWh -kapasiteetti ei muodosta valtavaa eroa pienempään 69 kWh:n nähden. Polttomoottoritermein kyse ei siis ole mistään aavikkotankista. Isompi akku avaa kuitenkin mahdollisuuden valita nelivedon, eli etu- ja taka-akseleilla on omat sähkömoottorinsa. Toimintamatkassa nelivetoversio häviää etuvetoiselle noin 50 kilometriä yhdellä latauksella, mutta parantunut ajovarmuus painoi vaakakupissa enemmän. Lisänä tulee parempi suorituskyky etuvetoiseen nähden. Eikä 455–487 km haarukkaan sijoittuva toimintamatka ole ollenkaan huono, vaan kokemustemme mukaan riittävä jopa kevyesti suunniteltuihin Lapin-reissuihin. Lisävarusteiden suhteen tarjolla on kolme varustepakettia, joista autoon valikoitui kaksi. Pilot Lite -paketti tuo autoon mukautuvan vakionopeudensäätimen, 360 asteen kameran, joukon ajoavustimia sekä automaattisesti himmenevät sivupeilit. Plus-paketti puolestaan sisältää panoraamalasikaton heijastetulla Pohjantähdellä, sähkösäätöiset istuimet, älypuhelimen latausalustan sekä lämmitetyt etuistuimet ja ohjauspyörän. Plus tuo mukanaan nykyisin myös tehokkuudeltaan ja toiminta-alueeltaan parannetun lämpöpumpun, joka on yksi yleisimmistä puheenaiheista sähköautoilijoiden keskuudessa. Lopuksi ruksilistalta valittiin ulkoväriksi Jupiter, sillä ruskea metallihohtosävy saapui päivityspaketissa uutena vaihtoehtona. Kuuden värin paletissa erottautuminen on vaikeaa, mutta ilmeisen mahdollista. Tunnin luovutus Auton luovutus Polestarin Herttoniemen tiloissa noin vajaan tunnin. Siinä ajassa auto tuli tutuksi keulasta perään ja erilaiset käyttäjätilit (Polestar ID, Google jne.) saatiin kytkettyä toimintaan. Merkki lähettää ilahduttavasti sähköpostin, jossa kerrotaan mitkä salasanat kannattaa ottaa mukaan luovutukseen mennessä. Auton fyysisten ominaisuuksien läpikäynti puolestaan vähentää kysymyksiä tulevaisuudessa. Seuraavaksi tutustumme Polestar 2:n käytettävyyteen arkielämässä. Kysymyksiä riittää: vieläkö perinteisempi korimuoto toimii nykypäivinä, tulemmeko toimeen Android-käyttöliittymän kanssa ja voiko sähkövoimalinjan toimintaan luottaa? Auto ennätti käyttötestiin juuri sopivasti kesärengaskauden loppuun, eli suurin osa testistä tapahtuu talviolosuhteissa. Tuolloin tulee arvioitua jälleen yhden täyssähköauton toimivuus kylmän haasteissa. Perinteet tavallaan velvoittavat, onhan Polestariin upotettu myös Volvolta lainattua tietotaitoa talviolosuhteista. Teksti ja kuvat Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle