24.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG GT C Roadster Edition 50 – modernin ajan muskeliauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ääntä, vauhtia ja tunnetta: siinä Mercedes-AMG GT C Roadster tiivistettynä. Hyvää: Hieno moottori, hyvä alusta, sielukkuus, arkiajon vaivattomuus. Huonoa: ripaus lisää ohjaustuntoa viimeistelisi kokonaisuuden. Yritys ja erehdys on vuosimiljardien aikana tehnyt ihmisestä varsin hyvän muutoksen tunnistajan. Taito ehkä kehittyi olemassaolon turvaamiseksi, mutta nykyisin se on näppärä apu automallien tunnistuksessa – esimerkiksi Mercedes-AMG GT C Roadsterin erottaa matalatehoisemmista serkuistaan 57 millimetriä leveämmän taka-akselin ansiosta.Leveä perä on lainattu Mercedes-AMG:n lippulaivalta GT R:ltä. Jos pelkät pullistetut lokasuojat eivät hyppää silmään, ovat puskuria reunustavat ilma-aukot varma tuntomerkki.Uusi GT C on ihmisen tavoin evoluution tulos. Vuonna 2014 esiteltyjen GT ja GT S -mallien jälkeen Mercedes-AMG keskittyi ratakäyttöön hienosäädetyn GT R:n kehitykseen. Sen hedelmänä syntyi komponentteja, joita nyt tarjotaan asiakkaille hieman GT R:ää hillitymmässä paketissa GT C:ssä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParista perheeksiVain kolmessa vuodessa Mercedes-AMG:n GT-mallisto on kasvanut melkoisesti: järjestys perusmalista lippulaivaan on GT, GT S, GT C ja GT R. Joukosta GT ja GT C ovat tarjolal klassisena kangaskattoisena Roadsterina. Nyt koeajoon valikoitunut GT C Roadster on siis malliston urheilullisin avoversio, jota valmistetaan alkuun AMG:n viisikymppisiä juhlistavana Edition 50 -erikoispainoksena.Tuhannen kappaleen erä jakautuu 500 coupeen ja 500 roadsteriin. Harvinaisuuden erottaa logoista ja väreistä: koeajoyksilön mattapintaisen grafiitinharmaan lisäksi tarjolla on mattavalkoinen sävy. Väristä riippumatta Edition 50 viimeistellään mustilla yksityiskohdilla helmoissa, keulan splitterissä, etupuskurin ilmanottoaukoissa, takadiffuusorissa ja pakoputkien ympärillä.Nöyryys ja vahvuusKaikkien GT-mallien tapaan GT C liikkuu nelilitraisen V8-moottorin voimin. Kaksi turboahdinta on sullottu V:n väliin pakokanavien minimoimiseksi. Apulaitteineen vain 241 kiloa painava moottori on sijoitettu täysin etuakselin takapuolelle, joten peräti 53 prosenttia auton painosta on takarenkailla.GT C:ssä hevosvoimia irtoaa 557 kappaletta, ja 680 newtonmetrin vääntömomentista voi nautita 1900 kierrokselta minuutissa alkaen. GT ja GT S -malleihin verrattuna perävälitys on lyhyempi, mutta vaihteet yksi ja seitsemän on välitetty pidemmiksi. Luonteeltaan voimanpesä on nöyrä ja väkivahva: veto on lineaarista läpi kierroslukualueen. Myös kaasuvaste on ahdetuksi moottoriksi huippuluokkaa. Pääosassa ovat tietysti äänet, nyt avonaisen korirakenteen korostamana. Täyskaasu on rehellistä kiristyvää V8:n murinaa, moottorijarrulla nopeatoimisen kaksoiskytkinvaihteiston alasvaihtoja säestää voimakkaan paukkeen ja naurun sekamelska.Nyt nelipyöräohjauksellaAlustaltaan GT C on yhdistelmä GT S:n ja GT R:n komponentteja. Keula on lainattu GT S:stä, mutta perästä löytyy leveän raidevälin lisäksi GT R:ään kehitetty nelipyöräohjaus – saatavilla lisävarusteena myös GT S:ään.Pystyrivoitettu Panamerica-keula viittaa vuoden 1952 Carrera Panamericana -maantiekilpailun voittaneen Mercedes-Benz W194:n keulamaskiin.Nelipyöräohjauksen rajanopeudeksi on säädetty 100 kilometriä tunnissa: hitaammassa vauhdissa takapyörät kääntyvät etupyöriä vastaan, mikä luo akseliväliä lyhentävän vaikutelman. Satasta korkeammassa nopeudessa takapyörät kääntyvät etupyörien suuntaan, mikä vakauttaa autoa ja nopeuttaa reagointia ohjaukseen. Takapyörät kääntyvät enimmillään 1,5 astetta sisään tai ulos.Lopputulos on erittäin luonnollinen ajokäytös: nelipyöräohjaus tehostaa auton käyttäytymistä täysin kuljettajan huomaamatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyModernin ajan muskeliAMG on aina osannut kunnon show’n, eikä GT C tee poikkeusta. Yhdistelmä pitkää keulaa, leveää perää ja pientä kaksipaikkaista ohjaamoa muistuttaa hieman klassista Cobraa. Teema jatkuu sisätiloissa: kuljettajan ja matkustajan erottaa leveä keskikonsoli, jossa kokemuksen kannalta tärkeimmät 8 painiketta on aseteltu moottorityypin kunniaksi V-muotoon. Suuri keskitunneli kätkee hiilikuituisen akselin, jonka yhdistää moottorin taka-akselille asennettuun 7-portaiseen kaksoiskytkinvaihteistoon.Ensimetreillä auto tuntuu suurelta: illuusio johtuu matalasta istuma-asennosta ja pitkästä konepellistä. Lyhyellä tottumisella kuljettaja pääsee tilanteen herraksi, ja silloin menosta alkaa nauttia. GT C on erittäin vaivaton ja jopa mukava ajaa rauhallisesti. Ohjaus on kevyt ja voimalinjan toiminta ryömitystilanteen jälkeen on pehmeää.Valinnan vaikeusVauhdin kasvaessa GT C Roadster tuntuu kutistuvan. Muskelista kasvaa urheiluauto. Iskunvaimennus pitää pyörät määrätietoisesti kiinni tiessä. Vetopito on erinomainen: 305 millimetriset Michelin Pilot Super Sportit eivät piirrä mustaa viivaa ilman määrätietoista yrittämistä. Tehtaan lupausta 3,7 sekunnin kiihtyvyydestä nollasta sataan ei takapuolidynamometri epäile.Ohjaus on tarkka ja luonnollinen, mutta upealle kokonaisuudelle viimeisen silauksen antava eloisa tunnokkuus puuttuu – sähköhydraulisesta tehostuksesta huolimatta. Etuakselilla on julmettu pito kuivalla asvaltilla, joten keulaan uskaltaa luottaa hieman sokeastikin.Epäilemättä GT C olisi hauskaa hupia suljetulla radalla, jossa V8-moottorin vahvan alaväännön ja sähkömekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen ansiosta autosta voisi nauttia pitkissä luisuissa. Käytös tuntuu kadullakin tasapainoiselta: GT-malliston alustaa on muokattu julkaisun jälkeen, ja nykyisin keula ja perä toimivat ensimmäisiä vuosimalleja paremmin yhteen. GT C:n hieno ajettavuus puoltaisi puristisemman coupe-korin valintaa, mutta lopulta autosta nauttinee enemmän 35 kiloa painavampana Roadsterina. Avonaisenakin kori tuntuu huippujäykältä ja linjat ovat ehkäpä coupeakin kauniimmat, joten katon puuttumisen huomaa vain käsityönä valmistetun V8:n kirkkaammista murinoista sekä avonaisessa ohjaamossa niin välittömästi tuntuvasta vauhdista. AMG on aina osannut järjestää kunnon show'n ja GT C Roadster on paraatipaikka siitä nauttimiseen.Toki lähes saman elämyksen saa edullisemmin 476 hevosvoimaisena perusmalli GT Roadsterina – ostajan havainnointikyvyn herkkyys ratkaiskoon tuntuuko GT C riittävän erilaiselta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG GT C Roadster Edition 50 Hinta alkaen 294 357 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 410 kW (557 hv), 5750-6750 r/min Vääntö 680 Nm (1950–5750 r/min) Vääntö 680 Nm (1950–5750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,7 s Huippunopeus 316 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 11,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 259 g/km Mitat pituus 4551 mm, leveys 2007 mm, korkeus 1260 mm, akseliväli 2630 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 24.11.2024 Ajatuksia autoista Jaguarin paluu ja ruusukultaluksuksen tahmea lumo – Ajatuksia autoista 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys '41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 24.11.2024 Lentokoneet Norwegian valmistautuu Rovaniemen sesonkiin lisäämällä 25 prosentilla lentoja Helsingistä, ja avaamalla kaksi uutta reittiä Euroopasta 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi