24.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG GT C Roadster Edition 50 – modernin ajan muskeliauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ääntä, vauhtia ja tunnetta: siinä Mercedes-AMG GT C Roadster tiivistettynä. Hyvää: Hieno moottori, hyvä alusta, sielukkuus, arkiajon vaivattomuus. Huonoa: ripaus lisää ohjaustuntoa viimeistelisi kokonaisuuden. Yritys ja erehdys on vuosimiljardien aikana tehnyt ihmisestä varsin hyvän muutoksen tunnistajan. Taito ehkä kehittyi olemassaolon turvaamiseksi, mutta nykyisin se on näppärä apu automallien tunnistuksessa – esimerkiksi Mercedes-AMG GT C Roadsterin erottaa matalatehoisemmista serkuistaan 57 millimetriä leveämmän taka-akselin ansiosta.Leveä perä on lainattu Mercedes-AMG:n lippulaivalta GT R:ltä. Jos pelkät pullistetut lokasuojat eivät hyppää silmään, ovat puskuria reunustavat ilma-aukot varma tuntomerkki.Uusi GT C on ihmisen tavoin evoluution tulos. Vuonna 2014 esiteltyjen GT ja GT S -mallien jälkeen Mercedes-AMG keskittyi ratakäyttöön hienosäädetyn GT R:n kehitykseen. Sen hedelmänä syntyi komponentteja, joita nyt tarjotaan asiakkaille hieman GT R:ää hillitymmässä paketissa GT C:ssä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParista perheeksiVain kolmessa vuodessa Mercedes-AMG:n GT-mallisto on kasvanut melkoisesti: järjestys perusmalista lippulaivaan on GT, GT S, GT C ja GT R. Joukosta GT ja GT C ovat tarjolal klassisena kangaskattoisena Roadsterina. Nyt koeajoon valikoitunut GT C Roadster on siis malliston urheilullisin avoversio, jota valmistetaan alkuun AMG:n viisikymppisiä juhlistavana Edition 50 -erikoispainoksena.Tuhannen kappaleen erä jakautuu 500 coupeen ja 500 roadsteriin. Harvinaisuuden erottaa logoista ja väreistä: koeajoyksilön mattapintaisen grafiitinharmaan lisäksi tarjolla on mattavalkoinen sävy. Väristä riippumatta Edition 50 viimeistellään mustilla yksityiskohdilla helmoissa, keulan splitterissä, etupuskurin ilmanottoaukoissa, takadiffuusorissa ja pakoputkien ympärillä.Nöyryys ja vahvuusKaikkien GT-mallien tapaan GT C liikkuu nelilitraisen V8-moottorin voimin. Kaksi turboahdinta on sullottu V:n väliin pakokanavien minimoimiseksi. Apulaitteineen vain 241 kiloa painava moottori on sijoitettu täysin etuakselin takapuolelle, joten peräti 53 prosenttia auton painosta on takarenkailla.GT C:ssä hevosvoimia irtoaa 557 kappaletta, ja 680 newtonmetrin vääntömomentista voi nautita 1900 kierrokselta minuutissa alkaen. GT ja GT S -malleihin verrattuna perävälitys on lyhyempi, mutta vaihteet yksi ja seitsemän on välitetty pidemmiksi. Luonteeltaan voimanpesä on nöyrä ja väkivahva: veto on lineaarista läpi kierroslukualueen. Myös kaasuvaste on ahdetuksi moottoriksi huippuluokkaa. Pääosassa ovat tietysti äänet, nyt avonaisen korirakenteen korostamana. Täyskaasu on rehellistä kiristyvää V8:n murinaa, moottorijarrulla nopeatoimisen kaksoiskytkinvaihteiston alasvaihtoja säestää voimakkaan paukkeen ja naurun sekamelska.Nyt nelipyöräohjauksellaAlustaltaan GT C on yhdistelmä GT S:n ja GT R:n komponentteja. Keula on lainattu GT S:stä, mutta perästä löytyy leveän raidevälin lisäksi GT R:ään kehitetty nelipyöräohjaus – saatavilla lisävarusteena myös GT S:ään.Pystyrivoitettu Panamerica-keula viittaa vuoden 1952 Carrera Panamericana -maantiekilpailun voittaneen Mercedes-Benz W194:n keulamaskiin.Nelipyöräohjauksen rajanopeudeksi on säädetty 100 kilometriä tunnissa: hitaammassa vauhdissa takapyörät kääntyvät etupyöriä vastaan, mikä luo akseliväliä lyhentävän vaikutelman. Satasta korkeammassa nopeudessa takapyörät kääntyvät etupyörien suuntaan, mikä vakauttaa autoa ja nopeuttaa reagointia ohjaukseen. Takapyörät kääntyvät enimmillään 1,5 astetta sisään tai ulos.Lopputulos on erittäin luonnollinen ajokäytös: nelipyöräohjaus tehostaa auton käyttäytymistä täysin kuljettajan huomaamatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyModernin ajan muskeliAMG on aina osannut kunnon show’n, eikä GT C tee poikkeusta. Yhdistelmä pitkää keulaa, leveää perää ja pientä kaksipaikkaista ohjaamoa muistuttaa hieman klassista Cobraa. Teema jatkuu sisätiloissa: kuljettajan ja matkustajan erottaa leveä keskikonsoli, jossa kokemuksen kannalta tärkeimmät 8 painiketta on aseteltu moottorityypin kunniaksi V-muotoon. Suuri keskitunneli kätkee hiilikuituisen akselin, jonka yhdistää moottorin taka-akselille asennettuun 7-portaiseen kaksoiskytkinvaihteistoon.Ensimetreillä auto tuntuu suurelta: illuusio johtuu matalasta istuma-asennosta ja pitkästä konepellistä. Lyhyellä tottumisella kuljettaja pääsee tilanteen herraksi, ja silloin menosta alkaa nauttia. GT C on erittäin vaivaton ja jopa mukava ajaa rauhallisesti. Ohjaus on kevyt ja voimalinjan toiminta ryömitystilanteen jälkeen on pehmeää.Valinnan vaikeusVauhdin kasvaessa GT C Roadster tuntuu kutistuvan. Muskelista kasvaa urheiluauto. Iskunvaimennus pitää pyörät määrätietoisesti kiinni tiessä. Vetopito on erinomainen: 305 millimetriset Michelin Pilot Super Sportit eivät piirrä mustaa viivaa ilman määrätietoista yrittämistä. Tehtaan lupausta 3,7 sekunnin kiihtyvyydestä nollasta sataan ei takapuolidynamometri epäile.Ohjaus on tarkka ja luonnollinen, mutta upealle kokonaisuudelle viimeisen silauksen antava eloisa tunnokkuus puuttuu – sähköhydraulisesta tehostuksesta huolimatta. Etuakselilla on julmettu pito kuivalla asvaltilla, joten keulaan uskaltaa luottaa hieman sokeastikin.Epäilemättä GT C olisi hauskaa hupia suljetulla radalla, jossa V8-moottorin vahvan alaväännön ja sähkömekaanisen tasauspyörästön luistonrajoittimen ansiosta autosta voisi nauttia pitkissä luisuissa. Käytös tuntuu kadullakin tasapainoiselta: GT-malliston alustaa on muokattu julkaisun jälkeen, ja nykyisin keula ja perä toimivat ensimmäisiä vuosimalleja paremmin yhteen. GT C:n hieno ajettavuus puoltaisi puristisemman coupe-korin valintaa, mutta lopulta autosta nauttinee enemmän 35 kiloa painavampana Roadsterina. Avonaisenakin kori tuntuu huippujäykältä ja linjat ovat ehkäpä coupeakin kauniimmat, joten katon puuttumisen huomaa vain käsityönä valmistetun V8:n kirkkaammista murinoista sekä avonaisessa ohjaamossa niin välittömästi tuntuvasta vauhdista. AMG on aina osannut järjestää kunnon show'n ja GT C Roadster on paraatipaikka siitä nauttimiseen.Toki lähes saman elämyksen saa edullisemmin 476 hevosvoimaisena perusmalli GT Roadsterina – ostajan havainnointikyvyn herkkyys ratkaiskoon tuntuuko GT C riittävän erilaiselta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG GT C Roadster Edition 50 Hinta alkaen 294 357 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 410 kW (557 hv), 5750-6750 r/min Vääntö 680 Nm (1950–5750 r/min) Vääntö 680 Nm (1950–5750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,7 s Huippunopeus 316 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 11,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 259 g/km Mitat pituus 4551 mm, leveys 2007 mm, korkeus 1260 mm, akseliväli 2630 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle