28.2.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi A8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audin A8 on kohtelias edustusauto, joka valaisee tien ja ympäristön parhaalla mahdollisella tavalla, mutta välttää häikäisemästä kanssaliikkujia. Hyvää: ilmajousitus, valot huomioivat muun liikenteen, pimeänäkö. Huonoa: lang-version jalkatila lepoasennossa jää melko lyhyeksi. Audin lippulaiva haluaa nyt erottua muista Audi-malleista. Keulan ilme on matalampi kuin aikaisemmin. Konepelti, jäähdyttäjän säleikkö ja etupuskuri yhdessä uusien ajovalojen kanssa ovat tunnusomaisia uudelle A8:lle.Ajovaloissa käytetään uutta Matrix led-tekniikkaa, jota muun muassa auton navigaatiojärjestelmä ohjaa. Kaukovaloyksikössä on 25 yksittäistä valodiodia, jotka syttyvät, sammuvat ja himmenevät ajotilanteen mukaan. Uskomattomalta kuulostavat liki miljoona erilaista valoversiota mahdollistavat todella monipuolisen ja kuljettajaa palvelevan valojen käytön. Tai oikeastaan automatiikan, sillä valot päälle kytkettyään kuljettaja voi jättää ne auton säädeltäväksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuu liikenne hyötyyErityisen vaikuttavaa on valojen käyttäytyminen pimeällä kaarteessa, jossa saavutetaan edellä ajava ajoneuvo ja samaan aikaan myös vastakkaisesta suunnasta lähestyy toinen ajoneuvo. Tällöin A8 käyttää kaarrevaloa valaisemaan kaarteen sisäkurvin, jättää edellä ajavan ja vastaantulevan ajoneuvon varjoon, mutta valaisee kaistojen välin ja ulkokaarteen vastaantulijan vierestä.Tällainen valoautomatiikka on mahdollista vain erittäin monipuolisen, ympäristöstä kerätyn tiedon avulla. Tätä tietoa navigointijärjestelmälle kerätään pysäköintitutkan, etäisyystutkan ja taustapeilin kohdalla tuulilasissa olevan kameran avulla. Sama tiedonkeruu mahdollistaa myös erittäin havainnollisen pysäköinti- ja kääntymisavun ahtaissa paikoissa.Kuljettajalla monta apulaistaHuippumalliin on tietenkin saatavilla kuljettajan avuksi myös huippuluokan turvallisuusjärjestelmät. Audi A8:ssa uusia järjestelmiä ovat kaistavahti, tuulilasinäyttö ja pimeänäköavustin. Kaistavahti tarttuu pontevasti ohjaukseen, jos järjestelmä havaitsee, että auto on ajautumassa kaistaviivojen yli.Tuulilasinäyttö tuo ajetun nopeuden ja vallitsevan nopeusrajoituksen kätevästi kuljettajan näkökenttään, kun ne heijastuvat tuulilasiin juuri kuljettajan katseen kannalta parhaaseen kohtaan.Pimeänäköavustin taas kykenee havaitsemaan pimeässä tai hämärässä ajolinjalla tai sitä kohti liikkuvan eläimen tai ihmisen. Ensin mahdollinen vaaratilanne korostetaan kirkkailla reunuksilla ajotietokoneen näytössä, ja lopulta tilanteesta varoitetaan kuuluvalla äänimerkillä.Ilmajousitus ja neliveto vakionaUuden A8:n moottorivalikoimaan kuuluu kaksi bensiini- ja kaksi dieselvaihtoehtoa. 3.0 TFSI- bensiinimoottorin teho on 228 kW (310 hv) ja sylintereiden lepuutusjärjestelmällä varustetun 4.0 TFSI V8-biturbon 320 kW (435 hv). 3.0 TDI diesel-moottorin teho on 190 kW (258 hv) ja 4.2 TDI:n 283 kW (385 hv). Ylellisintä versiota, Audi A8 L W12 quattroa kuljettaa 6,3-litrainen moottori, jossa on tehoa 368 kW (500 hv).Taloudellisimmillaan A8 kulkee 100 kilometriä 5,9 litralla dieseliä. Moottorina on tällöin uutta moottorisukupolvea edustava kolmelitrainen TDI. Polttoaineenkulutuksesta on nipistetty puoli litraa satasella ja hiilidioksidipäästöistä 14 grammaa kilometrillä. Tehoa kuitenkin on saatu lisää 8 hevosvoimaa ja vääntöä 30 Nm. Audi A8 on ilmajousitettu ja varustettu aina jatkuvatoimisella quattro-nelivetojärjestelmällä, jonka sieluna on itselukkiutuva ja väännön tunnistava keskitasauspyörästö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyyliä sisältä ulosSisätiloissa käytetyt laadukkaat materiaalit ja hillitty tapa sisustaa tekevät Audin matkustamosta tyylikkään. Ylilyönteihin ei sorruta, vaikka valot ovat myös sisustuksen elementteinä. Kokonaisuuden kannalta on tärkeää, että ulkoinen tyyli säilyy tultaessa sisälle.Mitat ovat pysyneet ennallaan. Vain pitkän Lang-version pituutta ja akseliväliä on kasvatettu 13 senttiä. Vaikka tätä mallia myydään lukumääräisesti vähän, on sen merkitys edustusautoluokassa ilman muuta merkittävä. Maahantuojan mukaan yli puolet Suomessa myytävistä A8-malleista myydään pitkällä korimallilla.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja Audi Audi A8 3.0 V6 TDI quattro Koeajetun auton hinta varusteineen 123 000 € Ajoneuvovero 96 €/ v Käyttövoimavero 381 €/ v Moottori 2967cm³ V6- dieselmoottori, ahdin, 8.v.-kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto Teho 190 kW (255 hv), 4000 r/min Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 7,3 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 5135 mm, leveys 1949 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2992 mm Tavaratila: 490 l Omamassa: 1995 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja