28.2.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi A8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audin A8 on kohtelias edustusauto, joka valaisee tien ja ympäristön parhaalla mahdollisella tavalla, mutta välttää häikäisemästä kanssaliikkujia. Hyvää: ilmajousitus, valot huomioivat muun liikenteen, pimeänäkö. Huonoa: lang-version jalkatila lepoasennossa jää melko lyhyeksi. Audin lippulaiva haluaa nyt erottua muista Audi-malleista. Keulan ilme on matalampi kuin aikaisemmin. Konepelti, jäähdyttäjän säleikkö ja etupuskuri yhdessä uusien ajovalojen kanssa ovat tunnusomaisia uudelle A8:lle.Ajovaloissa käytetään uutta Matrix led-tekniikkaa, jota muun muassa auton navigaatiojärjestelmä ohjaa. Kaukovaloyksikössä on 25 yksittäistä valodiodia, jotka syttyvät, sammuvat ja himmenevät ajotilanteen mukaan. Uskomattomalta kuulostavat liki miljoona erilaista valoversiota mahdollistavat todella monipuolisen ja kuljettajaa palvelevan valojen käytön. Tai oikeastaan automatiikan, sillä valot päälle kytkettyään kuljettaja voi jättää ne auton säädeltäväksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuu liikenne hyötyyErityisen vaikuttavaa on valojen käyttäytyminen pimeällä kaarteessa, jossa saavutetaan edellä ajava ajoneuvo ja samaan aikaan myös vastakkaisesta suunnasta lähestyy toinen ajoneuvo. Tällöin A8 käyttää kaarrevaloa valaisemaan kaarteen sisäkurvin, jättää edellä ajavan ja vastaantulevan ajoneuvon varjoon, mutta valaisee kaistojen välin ja ulkokaarteen vastaantulijan vierestä.Tällainen valoautomatiikka on mahdollista vain erittäin monipuolisen, ympäristöstä kerätyn tiedon avulla. Tätä tietoa navigointijärjestelmälle kerätään pysäköintitutkan, etäisyystutkan ja taustapeilin kohdalla tuulilasissa olevan kameran avulla. Sama tiedonkeruu mahdollistaa myös erittäin havainnollisen pysäköinti- ja kääntymisavun ahtaissa paikoissa.Kuljettajalla monta apulaistaHuippumalliin on tietenkin saatavilla kuljettajan avuksi myös huippuluokan turvallisuusjärjestelmät. Audi A8:ssa uusia järjestelmiä ovat kaistavahti, tuulilasinäyttö ja pimeänäköavustin. Kaistavahti tarttuu pontevasti ohjaukseen, jos järjestelmä havaitsee, että auto on ajautumassa kaistaviivojen yli.Tuulilasinäyttö tuo ajetun nopeuden ja vallitsevan nopeusrajoituksen kätevästi kuljettajan näkökenttään, kun ne heijastuvat tuulilasiin juuri kuljettajan katseen kannalta parhaaseen kohtaan.Pimeänäköavustin taas kykenee havaitsemaan pimeässä tai hämärässä ajolinjalla tai sitä kohti liikkuvan eläimen tai ihmisen. Ensin mahdollinen vaaratilanne korostetaan kirkkailla reunuksilla ajotietokoneen näytössä, ja lopulta tilanteesta varoitetaan kuuluvalla äänimerkillä.Ilmajousitus ja neliveto vakionaUuden A8:n moottorivalikoimaan kuuluu kaksi bensiini- ja kaksi dieselvaihtoehtoa. 3.0 TFSI- bensiinimoottorin teho on 228 kW (310 hv) ja sylintereiden lepuutusjärjestelmällä varustetun 4.0 TFSI V8-biturbon 320 kW (435 hv). 3.0 TDI diesel-moottorin teho on 190 kW (258 hv) ja 4.2 TDI:n 283 kW (385 hv). Ylellisintä versiota, Audi A8 L W12 quattroa kuljettaa 6,3-litrainen moottori, jossa on tehoa 368 kW (500 hv).Taloudellisimmillaan A8 kulkee 100 kilometriä 5,9 litralla dieseliä. Moottorina on tällöin uutta moottorisukupolvea edustava kolmelitrainen TDI. Polttoaineenkulutuksesta on nipistetty puoli litraa satasella ja hiilidioksidipäästöistä 14 grammaa kilometrillä. Tehoa kuitenkin on saatu lisää 8 hevosvoimaa ja vääntöä 30 Nm. Audi A8 on ilmajousitettu ja varustettu aina jatkuvatoimisella quattro-nelivetojärjestelmällä, jonka sieluna on itselukkiutuva ja väännön tunnistava keskitasauspyörästö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyyliä sisältä ulosSisätiloissa käytetyt laadukkaat materiaalit ja hillitty tapa sisustaa tekevät Audin matkustamosta tyylikkään. Ylilyönteihin ei sorruta, vaikka valot ovat myös sisustuksen elementteinä. Kokonaisuuden kannalta on tärkeää, että ulkoinen tyyli säilyy tultaessa sisälle.Mitat ovat pysyneet ennallaan. Vain pitkän Lang-version pituutta ja akseliväliä on kasvatettu 13 senttiä. Vaikka tätä mallia myydään lukumääräisesti vähän, on sen merkitys edustusautoluokassa ilman muuta merkittävä. Maahantuojan mukaan yli puolet Suomessa myytävistä A8-malleista myydään pitkällä korimallilla.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja Audi Audi A8 3.0 V6 TDI quattro Koeajetun auton hinta varusteineen 123 000 € Ajoneuvovero 96 €/ v Käyttövoimavero 381 €/ v Moottori 2967cm³ V6- dieselmoottori, ahdin, 8.v.-kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto Teho 190 kW (255 hv), 4000 r/min Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 7,3 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 5135 mm, leveys 1949 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2992 mm Tavaratila: 490 l Omamassa: 1995 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen