28.2.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi A8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audin A8 on kohtelias edustusauto, joka valaisee tien ja ympäristön parhaalla mahdollisella tavalla, mutta välttää häikäisemästä kanssaliikkujia. Hyvää: ilmajousitus, valot huomioivat muun liikenteen, pimeänäkö. Huonoa: lang-version jalkatila lepoasennossa jää melko lyhyeksi. Audin lippulaiva haluaa nyt erottua muista Audi-malleista. Keulan ilme on matalampi kuin aikaisemmin. Konepelti, jäähdyttäjän säleikkö ja etupuskuri yhdessä uusien ajovalojen kanssa ovat tunnusomaisia uudelle A8:lle.Ajovaloissa käytetään uutta Matrix led-tekniikkaa, jota muun muassa auton navigaatiojärjestelmä ohjaa. Kaukovaloyksikössä on 25 yksittäistä valodiodia, jotka syttyvät, sammuvat ja himmenevät ajotilanteen mukaan. Uskomattomalta kuulostavat liki miljoona erilaista valoversiota mahdollistavat todella monipuolisen ja kuljettajaa palvelevan valojen käytön. Tai oikeastaan automatiikan, sillä valot päälle kytkettyään kuljettaja voi jättää ne auton säädeltäväksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuu liikenne hyötyyErityisen vaikuttavaa on valojen käyttäytyminen pimeällä kaarteessa, jossa saavutetaan edellä ajava ajoneuvo ja samaan aikaan myös vastakkaisesta suunnasta lähestyy toinen ajoneuvo. Tällöin A8 käyttää kaarrevaloa valaisemaan kaarteen sisäkurvin, jättää edellä ajavan ja vastaantulevan ajoneuvon varjoon, mutta valaisee kaistojen välin ja ulkokaarteen vastaantulijan vierestä.Tällainen valoautomatiikka on mahdollista vain erittäin monipuolisen, ympäristöstä kerätyn tiedon avulla. Tätä tietoa navigointijärjestelmälle kerätään pysäköintitutkan, etäisyystutkan ja taustapeilin kohdalla tuulilasissa olevan kameran avulla. Sama tiedonkeruu mahdollistaa myös erittäin havainnollisen pysäköinti- ja kääntymisavun ahtaissa paikoissa.Kuljettajalla monta apulaistaHuippumalliin on tietenkin saatavilla kuljettajan avuksi myös huippuluokan turvallisuusjärjestelmät. Audi A8:ssa uusia järjestelmiä ovat kaistavahti, tuulilasinäyttö ja pimeänäköavustin. Kaistavahti tarttuu pontevasti ohjaukseen, jos järjestelmä havaitsee, että auto on ajautumassa kaistaviivojen yli.Tuulilasinäyttö tuo ajetun nopeuden ja vallitsevan nopeusrajoituksen kätevästi kuljettajan näkökenttään, kun ne heijastuvat tuulilasiin juuri kuljettajan katseen kannalta parhaaseen kohtaan.Pimeänäköavustin taas kykenee havaitsemaan pimeässä tai hämärässä ajolinjalla tai sitä kohti liikkuvan eläimen tai ihmisen. Ensin mahdollinen vaaratilanne korostetaan kirkkailla reunuksilla ajotietokoneen näytössä, ja lopulta tilanteesta varoitetaan kuuluvalla äänimerkillä.Ilmajousitus ja neliveto vakionaUuden A8:n moottorivalikoimaan kuuluu kaksi bensiini- ja kaksi dieselvaihtoehtoa. 3.0 TFSI- bensiinimoottorin teho on 228 kW (310 hv) ja sylintereiden lepuutusjärjestelmällä varustetun 4.0 TFSI V8-biturbon 320 kW (435 hv). 3.0 TDI diesel-moottorin teho on 190 kW (258 hv) ja 4.2 TDI:n 283 kW (385 hv). Ylellisintä versiota, Audi A8 L W12 quattroa kuljettaa 6,3-litrainen moottori, jossa on tehoa 368 kW (500 hv).Taloudellisimmillaan A8 kulkee 100 kilometriä 5,9 litralla dieseliä. Moottorina on tällöin uutta moottorisukupolvea edustava kolmelitrainen TDI. Polttoaineenkulutuksesta on nipistetty puoli litraa satasella ja hiilidioksidipäästöistä 14 grammaa kilometrillä. Tehoa kuitenkin on saatu lisää 8 hevosvoimaa ja vääntöä 30 Nm. Audi A8 on ilmajousitettu ja varustettu aina jatkuvatoimisella quattro-nelivetojärjestelmällä, jonka sieluna on itselukkiutuva ja väännön tunnistava keskitasauspyörästö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyyliä sisältä ulosSisätiloissa käytetyt laadukkaat materiaalit ja hillitty tapa sisustaa tekevät Audin matkustamosta tyylikkään. Ylilyönteihin ei sorruta, vaikka valot ovat myös sisustuksen elementteinä. Kokonaisuuden kannalta on tärkeää, että ulkoinen tyyli säilyy tultaessa sisälle.Mitat ovat pysyneet ennallaan. Vain pitkän Lang-version pituutta ja akseliväliä on kasvatettu 13 senttiä. Vaikka tätä mallia myydään lukumääräisesti vähän, on sen merkitys edustusautoluokassa ilman muuta merkittävä. Maahantuojan mukaan yli puolet Suomessa myytävistä A8-malleista myydään pitkällä korimallilla.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja Audi Audi A8 3.0 V6 TDI quattro Koeajetun auton hinta varusteineen 123 000 € Ajoneuvovero 96 €/ v Käyttövoimavero 381 €/ v Moottori 2967cm³ V6- dieselmoottori, ahdin, 8.v.-kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto Teho 190 kW (255 hv), 4000 r/min Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Vääntö 580 Nm (1750-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 7,3 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 5135 mm, leveys 1949 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2992 mm Tavaratila: 490 l Omamassa: 1995 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta