10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi S3 Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Sporttista menoa ja ulkonäköä kaipaaville paksulompakkoisille. Hyvää: moottorin kyvyt ja ajettavuus. Huonoa: korkeahko hinta, istumatilat takana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Syksyn Audi-tulokas puhuttelee urheilullisia ajoelämyksiä kaipaavia Audin bensiinimoottori on uuden polven kaksilitrainen, joka tarjoaa muhkeasti vääntöä laajalla käyntikierrosalueella. Autoa on vaivatonta ajaa, olipa ajo-olosuhde lähes millainen tahansa. Audi kiipeää kerkeästi jyrkät ylämäet ja kiihtyy ripeästi moottoritienopeuksiin. Täsmällisesti toimiva automaattivaihteisto tekee kaupunkiajostakin helppoa. Jämäkkä ajotuntuma Ässäkolmosella on ilo ajaa mutkateillä, sillä ohjaus on tarkka ja ajotuntuma jämäkkä. Ajoasetukset eivät muuta radikaalisti ajotuntumaa, mutta niiden avulla voi kuitenkin hieman räätälöidä auton käyttäytymistä. Ajo-ohjelmia on viisi polttoainetaloudellisesta efficiencystä reipasta menoa tukevaan dynamiciin. Kaupunkiajossa järkevin ja mukavin on comfort-asetus, joka loiventaa oikean jalan käskytyksiä. Tällä asetuksella säästyy tahattoman hyökkäilevältä ajotavalta, se kun rasittaa kuskia, kyytiläisiä, kanssakulkijoita ja luontoa. Kulutus nousi 7,9 litraan Luvattu keskikulutus jää nykivässä ruuhka-ajossa ja reippaan moottoritieajon vuoksi saavuttamatta. Kulutus kipuaa 7,9 litraan sadalla kilometrillä, muttei korkeammalle kiitos älykkään ja jouhevatoimisen automaattivaihteiston. Takana ei ole liikaa tilaa matkustajille tai tavaroille, mutta kuljettajan valtakunta on järjestelty hyvin. Kytkimet ovat käsillä, kaikki toimii napakasti ja istuin antaa riittävän tuen myös sivusuunnassa. Keskellä kojelautaa oleva värinäyttö on taattua laatua: selkeä ja tyylikäs. Navigaattorina ruudussa tosin on liiaksi pientä tekstiä ja infolaatikoita. Audin S3 on mukava mutkateillä, mutta reipas ajotapa nostaa herkästi kulutusta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Audi S3 Sportback 2.0 TFSI Hinta alkaen 57 068 € Ajoneuvovero 146 €/ v Moottori 1 984 cm³, Turboahdettu bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 5500-6200 r/min Vääntö 380 Nm (1800-550 r/min) Vääntö 380 Nm (1800-550 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 8,8 (kaup.) / 5,9 (maant.) / NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4324 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1404 mm, akseliväli 2631 mm Tavaratila: 340 l Omamassa: 1445 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista