10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi S3 Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sporttista menoa ja ulkonäköä kaipaaville paksulompakkoisille. Hyvää: moottorin kyvyt ja ajettavuus. Huonoa: korkeahko hinta, istumatilat takana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Syksyn Audi-tulokas puhuttelee urheilullisia ajoelämyksiä kaipaavia Audin bensiinimoottori on uuden polven kaksilitrainen, joka tarjoaa muhkeasti vääntöä laajalla käyntikierrosalueella. Autoa on vaivatonta ajaa, olipa ajo-olosuhde lähes millainen tahansa. Audi kiipeää kerkeästi jyrkät ylämäet ja kiihtyy ripeästi moottoritienopeuksiin. Täsmällisesti toimiva automaattivaihteisto tekee kaupunkiajostakin helppoa. Jämäkkä ajotuntuma Ässäkolmosella on ilo ajaa mutkateillä, sillä ohjaus on tarkka ja ajotuntuma jämäkkä. Ajoasetukset eivät muuta radikaalisti ajotuntumaa, mutta niiden avulla voi kuitenkin hieman räätälöidä auton käyttäytymistä. Ajo-ohjelmia on viisi polttoainetaloudellisesta efficiencystä reipasta menoa tukevaan dynamiciin. Kaupunkiajossa järkevin ja mukavin on comfort-asetus, joka loiventaa oikean jalan käskytyksiä. Tällä asetuksella säästyy tahattoman hyökkäilevältä ajotavalta, se kun rasittaa kuskia, kyytiläisiä, kanssakulkijoita ja luontoa. Kulutus nousi 7,9 litraan Luvattu keskikulutus jää nykivässä ruuhka-ajossa ja reippaan moottoritieajon vuoksi saavuttamatta. Kulutus kipuaa 7,9 litraan sadalla kilometrillä, muttei korkeammalle kiitos älykkään ja jouhevatoimisen automaattivaihteiston. Takana ei ole liikaa tilaa matkustajille tai tavaroille, mutta kuljettajan valtakunta on järjestelty hyvin. Kytkimet ovat käsillä, kaikki toimii napakasti ja istuin antaa riittävän tuen myös sivusuunnassa. Keskellä kojelautaa oleva värinäyttö on taattua laatua: selkeä ja tyylikäs. Navigaattorina ruudussa tosin on liiaksi pientä tekstiä ja infolaatikoita. Audin S3 on mukava mutkateillä, mutta reipas ajotapa nostaa herkästi kulutusta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Audi S3 Sportback 2.0 TFSI Hinta alkaen 57 068 € Ajoneuvovero 146 €/ v Moottori 1 984 cm³, Turboahdettu bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 5500-6200 r/min Vääntö 380 Nm (1800-550 r/min) Vääntö 380 Nm (1800-550 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 8,8 (kaup.) / 5,9 (maant.) / NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4324 mm, leveys 1785 mm, korkeus 1404 mm, akseliväli 2631 mm Tavaratila: 340 l Omamassa: 1445 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt